بحران در سپاهان

گروه ورزش: سپاهان اصفهان به هیچ وجه فصل موفقی را پشت سر نمی‌گذارد. تیمی که در آخرین هفته فصل گذشته به شکلی عجیب قهرمان مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور شد، امسال به هیچ وجه در قواره‌های دفاع از عنوانش نشان نداده است. مشکلات سپاهان در این فصل از سه زاویه قابل بررسی است.

مشکلات فنی

در یک دهه گذشته هرگز عادت نداشته‌ایم سپاهان را در چنین شرایطی ببینیم. امسال کم‌وکاست‌ها و مصایب فنی در این تیم بیداد می‌کند. کافی است به یاد بیاوریم نوسانات فنی و عدم نتیجه‌گیری حتی باعث شد کادر فنی موفق سپاهان تغییر کند و حسین فرکی به‌عنوان کسی که این تیم را قهرمان ایران کرده بود، جای خودش را به ایگور استیماچ بدهد. از قرار معلوم حتی این جابه‌جایی‌ها هم موثر نیفتاده و معضلات سپاهان کماکان ادامه دارد؛ چنانکه این تیم از ۱۵مسابقه اخیرش تنها یک پیروزی به دست آورده و در حال حاضر واقعا در برابر هیچ تیمی نمی‌توان طلایی‌پوشان را شانس پیروزی دانست. با ادامه وضعیت فعلی، حتی شانس کسب سهمیه هم برای اصفهانی‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

بازیکن‌سالاری

این آفت عجیبی است که امسال به شکل ناگهانی به جان سپاهان افتاده یا حداقل در این ماه‌های آخر خودش را به شکل عریان نشان داده است. محرم نویدکیا اوایل لیگ پانزدهم ناگهان به دلایلی که هیچوقت معلوم نشد چه بوده، از مسابقات و تمرینات تیم قهر کرد و به مکان نامعلومی رفت. اوضاع طوری بود که مدیرعامل و مربی تیم نمی‌توانستند پیدایش کنند و حتی برادرش رسول هم می‌گفت از او بی‌خبر است! در نهایت با جدایی حسین فرکی از سپاهان، محرم هم به خانه‌نشینی‌اش پایان داد و به تیم برگشت. گفته می‌شد جدایی علی احمدی از سپاهان یکی از عوامل ناراحتی نویدکیا بوده و عجیب اینکه وقتی کاپیتان برگشت، احمدی هم دوباره به تیم اضافه شد! فرکی بعد از جدایی‌اش از سپاهان حرف‌هایی زد که شاید لابه‌لای آنها به نقش مخرب محرم در ناکامی او اشاره شده بود. به هر حال هوادارانی که هفته‌ها با عکس نویدکیا روی سکوها حاضر شدند و به این شکل کادرفنی را تحت فشار گذاشتند، در نهایت به هدف‌شان رسیدند و او را برگرداندند، اما افسوس که هیچ تغییری در نتایج سپاهان به وجود نیامد! در یک مصداق تازه دیگر،‌هادی عقیلی هم در پی اختلاف نظر با استیماچ از تیم اخراج شد و در اختیار باشگاه قرار گرفت. عجیب آنکه عقیلی بعد از اتفاقی که برایش رخ داد بلافاصله دست به افشاگری زد و گفت ایگور به هوای تصاحب نیمکت تیم ملی به ایران آمده و انگیزه‌اش از قبول هدایت سپاهان، این موضوع بوده است!

گرفتاری‌های مالی

این غیرمنتظره‌ترین اتفاق در سپاهان امسال بود. باشگاهی که همیشه به پرداخت‌های منظم مالی شهرت داشته، این بار کمی در این زمینه دچار مشکل شد و گویا همین اندک گرفتاری هم کافی بود برای اینکه طلایی‌پوشان دست از تمرین بکشند و رو به اعتصاب بیاورند! این موضوع آنقدر غیرقابل هضم است که در برخی محافل، شائبه موثر بودن اخراج ‌هادی عقیلی در اعتصاب سپاهانی‌ها مطرح شده است. به هر حال دیروز بعد از رفع مشکلات، اعتصاب سپاهانی‌ها هم شکست و آنها سر تمرینات برگشتند؛ هرچند همچنان یک کرور علامت سوال در این زمینه باقی است!