آشنایی با عمل اسلیو معده و هزینه آن

رپرتاژ آگهی: عمل های لاغری مجموعه ‌ای از جراحی ‌ها هستند که به منظور کاهش وزن انجام می ‌شوند. عمل اسلیو نیز یکی از این عمل ‌های لاغری است.  این روش برای افرادی مناسب است که با وجود تلاش ‌های غذایی و ورزشی، به دلایل مختلف به کاهش وزن مطلوب نرسیده ‌اند. در این جراحی، متخصص جراحی لاغری بخش زیادی از معده را حذف کرده و شکل آن را به نحوی تغییر می ‌دهد که شبیه به یک موز کوچک یا آستین (اسلیو) می ‌شود. بخش‌ های حذف‌ شده معمولا شامل قسمت ‌هایی هستند که هورمون گرسنگی یا گرلین را تولید می‌ کنند.

این روش جدیدتر از بای ‌پس معده است و معمولاً به دلیل هزینه ‌های کمتر نسبت به بای ‌پس، جذابیت بیشتری دارد. در این مطلب با مزایا و معایب اسلیو معده و همچنین با هزینه های مربوط به این جراحی آشنا می شوید.

انواع عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده به دو روش لاپاراسکوپی و آندوسکوپی انجام می ‌شود. در زیر به مقایسه این دو روش پرداخته می ‌شود:

اسلیو معده با آندوسکوپی یا کوچک‌تر کردن معده با جراحی

روش آندوسکوپی در اسلیو معده به این صورت است که بخشی از معده به کمک آندوسکوپی و بدون نیاز به برش جراحی، از بین برده می ‌شود. این فرآیند منجر به کاهش وزن سریع بیمار می ‌شود و او می ‌تواند به مدت کوتاهی به نتایج دائمی دست یابد.

در اسلیو معده با آندوسکوپی، لوله‌ آندوسکوپی از طریق دهان وارد معده می ‌شود و هیچ برشی ایجاد نمی ‌شود. این روش باعث انقباض معده می ‌شود و در انتهای سال اول، معمولاً باعث کاهش وزن 17 تا 20 درصدی می‌ شود. این باعث بهبود ظاهر شخص می‌شود و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ های جدی ناشی از چاقی جلوگیری می ‌کند.

کوچک کردن معده با لاپاراسکوپی

در این روش از لاپاراسکوپی برای انجام اسلیو معده استفاده می ‌شود. این جراحی با انجام چند برش کوچک به بیماران امکان می ‌دهد به سرعت و با کمترین درد، بهبود یابند. لاپاراسکوپی یک روش کم‌ تهاجمی و راحت‌ است که مدت زمان عمل را کمتر کرده و مزایای بیشتری دارد.

چه کسانی می توانند عمل اسلیو انجام دهند؟

چه کسانی می توانند عمل اسلیو انجام دهند؟

عمل اسلیو معده یک روش درمانی مناسب برای افرادی است که با چاقی مفرط دست و پنجه نرم کرده ‌اند و شاخص توده بدنی (BMI) آنها حداقل 40 می ‌باشد. این به این معناست که فرد باید حداقل 45 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد. همچنین، این عمل برای افرادی مناسب است که به دلیل مشکلات قلبی یا ریوی، قادر به انجام جراحی ‌های طولانی‌ تر و تهاجمی تر نمی‌ باشند. افردا زیر کاندیدای مناسبی برای این عمل می باشند:

  • افراد بین 18 تا 65 سال قابلیت انجام جراحی اسلیو معده را دارند.

  • شاخص توده بدنی فرد (طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی) باید بیشتر از 35 باشد.

  • روند آماده ‌سازی برای جراحی و عوارض احتمالی، بسته به شرایط بیمار، ممکن است متغیر باشد.

فواید جراحی اسلیو معده

یکی از مهمترین مزایای این نوع جراحی، کاهش وزن چشمگیر در زمان کوتاه است، به ‌طوری‌که حدود 50 درصد از اضافه وزن فرد در 6 ماه اول پس از عمل به‌ طور قابل توجهی کاهش می ‌یابد. در این جراحی، علاوه بر کاهش وزن، بهبود برخی بیماری‌ های دیگر که به دلیل اضافه وزن رخ داده بودند اتفاق می افتد که از مزایای دیگر آن به شمار می ‌آید.

علاوه بر این، افزایش اعتماد به نفس یکی از جوانب ارزشمند این جراحی است و درمان ناباروری نیز به ‌عنوان یک فایده دیگر مطرح می ‌شود. نکته مهم در این نوع جراحی این است که با توجه به عدم تغییر در سیستم جذب روده‌ ای، اختلالی در جذب ویتامین ‌ها ایجاد نمی ‌شود.

عوارض جراحی اسلیو معده

این جراحی به طور کلی یک روش نسبتا بی ‌خطر محسوب می ‌شود و احتمال مرگ و میر در آن کمتر از نیم درصد است. با این حال، همانند سایر جراحی ‌ها، در صورت عدم توجه به مراقبت‌ های پس از عمل، احتمال بروز عفونت، خونریزی و آسیب به اندام‌ های دیگر افزایش می ‌یابد. علاوه بر این، این عوارض ممکن است در نتیجه عدم پاسخگویی به عمل به دلیل برخی از بیماری‌ های زمینه ‌ای مانند بیماری ‌های خود ایمنی رخ دهد. گاهی اوقات نیز نیاز به جراحی دوباره به روش معمولی عمل باز می شود.

به طور کلی می‌توان گفت که این مشکلات در میان افراد بسیار نادر است و احتمال رخداد این عوارض کمتر از 1% تخمین زده شده است.

مراقبت ‌های پس از عمل اسلیو معده

مراقبت ‌های پس از عمل اسلیو معده

پس از انجام عمل جراحی، تغذیه فرد به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. زیرا بدن به این مقدار کم خوراکی و انرژی ورودی عادت نداشته و احتمالا در چند روز اول پس از جراحی، بدن او دچار کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین ‌هایی نظیر آهن، کلسیم و ویتامین D می‌ شود. در این مواقع، پزشک به بیمار دستورات لازم برای مصرف داروهای خوراکی و تزریقی ویتامینی می ‌دهد.

به همین دلیل، بعد از انجام عمل جراحی، حداقل باید دو نوبت آزمایش انجام شود تا اگر کمبود ویتامینی در بدن وجود داشته باشد، با توصیه های پزشک مربوطه، نوع مراقبت و تجویز ویتامین مناسب برای فرد تعیین گردد. این اقدام نقش مهمی در حفظ سلامت فرد پس از عمل اسلیو معده ایفا خواهد کرد و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی به حداقل ممکن می‌ رسد.

هزینه عمل اسلیو معده چقدر است؟

به طور کلی، هزینه‌ جراحی‌  های لاغری باریاتریک نسبت به سایر عمل‌ها بیشتر است. اما باید توجه داشت که هزینه‌ هایی که چاقی تا آخر عمر بر دوش افراد با شاخص توده بدنی بالا می‌ نهد، بسیار بیشتر از هزینه ‌های عمل لاغری است. هزینه عمل اسلیو معده، تنها یک بار پرداخت می ‌شود و افراد را از هزینه ‌های اضافی که چاقی به همراه دارد، معاف می ‌کند.

به هر حال، به دلیل پیچیدگی جراحی و نیاز به استفاده از تجهیزات پیشرفته، هزینه عمل اسلیو معده نسبتا بالاست و این امر طبیعی است. افراد واجد شرایط می ‌توانند بدون پوشش بیمه حدود 85 میلیون تومان برای این روش هزینه کنند. البته، اگر فرد تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی باشد، بیمه تا حد زیادی از هزینه را تحمل خواهد کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.