برای نخستین‌بار در کشور، مدل ملی سرآمدی مدیریت ناوگان هوشمند رونمایی شد

رپرتاژ آگهی: مصادف با برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در تهران، مدل سرآمدی مدیریت ناوگان نیز با حضور آقایان شهاب خدامرادی، رییس گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجید مصدق و زکریا سلطانی از کمیته‌ی اجرایی این ارزیابی، در غرفه‌ی معاونت ریاست جمهوری به‌طور رسمی معرفی شد.

مرکز ارزیابی ملی سرآمدی مدیریت ناوگان هوشمند با همراهی سازمان‌هایی همچون پلیس راهور، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌ونقل و فضایی و همچنین همراهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی مانند دانشگاه علم و صنعت، شهید بهشتی، تربیت مدرس و...، یک مدل سرآمدی را برای بهبود مستمر کارایی و اثربخشی مدیریت ناوگان شرکت‌ها طرح‌ریزی کرده تا بتواند فرهنگ حاکمیت و مدیریت موثر ناوگان حمل‌و‌نقل در سازمان‌های کشور را گسترش دهد.

راهبری موثر ناوگان حمل‌و‌نقل، نقش به‌سزایی در دستیابی سازمان به اهداف استراتژیک خود دارد. مدیریت کارآمد و نتایج حاصل از آن، بر شاخص‌های سودآوری، کاهش هزینه‌ها، رضایت مشتریان، کارکنان و سایر ذی‌اثران، بهبود چرخه‌ی عملیات، افزایش سطح ایمنی و سلامت کارکنان، نقش به‌سزایی ایفا می‌نماید. طبیعی است که دستیابی به دستاوردهای ذکر شده، مستلزم وجود نظامی جامع و بالغ در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل در سازمان است تا حاکمیت موثری در همه‌ی ابعاد راهبری، ساختاری، استراتژیک، فرآیندی و تکنولوژیک سازمان حوزه‌ی حمل‌و‌نقل را به‌صورت جامع و هم‌پیوند اعمال نماید.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به‌طور اختصاصی در حوزه‌ی حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند و همچنین شرکت‌هایی که دارای یک واحد لجستیک و مدیریت ناوگان هستند، می‌توانند در این ارزیابی شرکت کرده، از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گیرند و از ارزش‌ها و مزیت‌های این ارزیابی، بهره‌مند شوند. دریافت گزارش جامع و غنی از چالش‌ها و ارائه‌ی راهکارهای پیشنهادی برای بهبود آن‌ها، افزایش اثربخشی مزیت‌های رقابتی سازمان شرکت‌‌کننده، کمک به بهبود مستمر کارایی و کیفیت مدیریت ناوگان خودرویی، ایجاد انگیزه‌ی لازم در کارکنان سازمان برای گام نهادن در مسیر تعالی حمل‌ونقل، بهبود دائمی بهره‌وری فرآیندهای سازمانی و دستیابی به اهداف و KPIهای تعریف شده، برجسته کردن اهمیت مدیریت اثربخش ناوگان و ایجاد شیوه‌ی تفکر هم‌سان و مشترک، پایه‌گذاری نظام مدیریتی اثربخش و توجه به سلامت و ایمنی ذی‌نفعان اکوسیستم حمل‌ونقل، ایفای نقش موثر در اجرای مسئولیت اجتماعی سازمان شرکت‌کننده در ارزیابی سرآمدی و…، ازجمله‌ مزیت‌‌ها و ارزش‌هایی است که با گام نهادن در مسیر ارزیابی، می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

ازآنجایی‌که رویکرد مدل ملی سرآمدی مدیریت ناوگان هوشمند کشور بر مبنای بهبود مستمر است، برای پیشبرد عملی این فلسفه‌ی مدیریتی در سازمان‌ها، از منطق RADAR استفاده می‌شود. این منطق که بر پایه‌ی چرخه‌ی معروف دمینگ PDCA شکل گرفته است، سازمان‌ها را در فرآیند مداوم بهبود قرار داده و فرهنگ سازمانی را با الزامات تعالی، هم‌سو و هماهنگ می‌کند. بعد از فرآیند ارزیابی، سازمان‌های شرکت‌کننده مطابق با مدل مذکور، در ۳ سطح رده‌بندی شده و جوایزی را نیز دریافت خواهند کرد.

درنهایت، پس از اجرای ارزیابی و دریافت گزارش جامع از وضعیت موجود مشارکت‌کننده، سازمان باید میزان دستیابی به نتایجی که در ابتدا هدف‌گذاری کرده است را ارزیابی نماید و بر مبنای آن اقدام اصلاحی، پیشگیرانه یا بهبودی بعدی را انجام دهد. در این گام، دانش سازمانی ناشی از اجرای رویکرد نیز تدوین و به‌اشتراک گذاشته می‌شود. نتیجه‌ی ارزیابی و بازنگری می‌‌تواند سبب هدف‌گذاری مجدد برای دوره‌ی بعدی، بهبود رویکرد مورد استفاده یا بهینه‌سازی روش جاری‌سازی باشد. در انتها نیز پس از اطمینان از دستیابی به نتایج مورد انتظار، اهداف و دستاورد‌های جدیدی تعیین و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد.

وبسایت: https://www.iranfms.com/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.