تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در ۵ مرحله از طریق تامین مالی جمعی

رپرتاژ آگهی: در سومین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) نشستی با موضوع پنل تخصصی «فرصت‌های تامین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه» با سخنرانی محمدعلی محمدی «مدیرعامل و عضوهیات مدیره کارگزاری مبین سرمایه» احسان دشتیانه «مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس»، ندا بشیری «معاون خدمات ملی تامین سرمایه تمدن»، و با حضور جمعی از تولید‌کنندگان، فعالان حوزه فولاد و بازار سرمایه و علاقمندان این بخش در  سالن کنفرانس شماره۱ نمایشگاه بین‌الملی  برگزار شد. در این برنامه علاوه بر تشریح روش‌های تامین سرمایه به پرسش برخی از حاضران پاسخ داده شد و در نهایت از مبین کراد، سکوی تامین مالی جمعی کارگزاری مبین سرمایه رونمایی شد.

مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه: پیشنهاد استفاده از روش تامین مالی جمعی به شرکت ها در ۵ مرحله

در ابتدای این پنل «مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه » با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: با توجه به دشوارتر شدن تسهیلات‌دهی بانک ها که متاثر از سیاست های پولی انقباضی بانک مرکزی از طریق افزایش نرخ ذخیره قانونی و کنترل ترازنامه بانک ها در حدود دو سال اخیر رخ داده است، شرکت‌ها برای تامین مالی تولید و سرمایه گذاری در طرح های جدید طبعا نسبت به قبل کمتر می‌توانند از طریق بازار پول تامین مالی کنند. همچنین آمارهای منتشر شده از رشد پایه پولی و افزایش حجم نقدینگی، به نظر می رسد کنترل تورم به سادگی رخ ندهد و لذا برای تامین مالی شرکت‌های با حاشیه سود و بهره وری مناسب بازار سرمایه این امکان را فراهم نموده است تا بتوانند به شکل سریع تر و متنوع تری تامین مالی خود را انجام دهند.

محمد‌علی محمدی در خصوص سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی از جمله افزایش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها و کنترل ترازنامه که تاثیر زیادی در کاهش سیاست‌های پولی بانک‌ها دارد گفت: روند تحولات نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی نشان می‌دهد رشد این نرخ در آذر ۱۴۰۰ حدود ۴۲.۸ درصد بوده که این رقم در مهر ماه سال جاری به حدود ۲۶.۴ کاهش یافته است که به نوعی امیدوار کننده به نظر می‌رسد اما با نگاهی به رشد دوازده ماهه پایه پولی که در فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۴۵.۰ و در مهرماه حدود ۳۹.۶ درصد بوده است متاسفانه امید به کاهش پایدار تورم را کمرنگ نموده است.

1

 

2

محمدی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری گفت سهم دولت و شرکت های دولتی از کل تسهیلات نسبت به گذشته افزایش داشته و طبعا شرایط تسهیلات دهی به بخش خصوصی به دلیل کاهش منابع بانک ها دشوار تر شده است.

ایشان در ادامه با اشاره به این که ایجاد بدهی در شرایط تورمی برای شرکت های با بهره وری بالا و حاشیه سود مناسب استراتژی مناسبی به شمار می رود افزود؛ این شرکت ها می توانند با تکیه بر ابزارهای بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کنند که در این راستا یکی از امکاناتی که بازارسرمایه برای تامین مالی شرکت ها فراهم کرده تامین مالی جمعی است که مبین کراد با دریافت مجوز از فرابورس این خدمات را به کسب و کارها ارایه می دهد.

به گفته وی تامین مالی جمعی شیوه ای از جمع آوری منابع از عموم و اختصاص آن به یک پروژه خاص است و به شرکت سرمایه پذیر این امکان را می دهد تا با وثایق متنوع (توثیق سهام، اعتبارسنجی، ضمانت نامه و ...) و سرعت بیشتری بتواند طرح های خود را تامین مالی نماید. روش‌های استفاده از ساز و کار تامین مالی جمعی هم شامل پنج مرحله درخواست تامین مالی، بررسی و ارزیابی پروژه، اصلاح و تکمیل مدارک، صدور مجوز توسط شرکت فرابورس و ایجاد نماد اختصاصی‌، جمع آوری وجوه و در پایان صدور گواهی شراکت برای سرمایه گذار و پرداخت به شرکت سرمایه پذیر است.

محمدی افزود: شرکت‌های می توانند تامین مالی طرح های با بازده مناسب خود را در زمان سریع تری از طریق سکوی تامین مالی جمعی مبین کراد به انجام رسانند و مطابق با الزامات فرابورس هر شرکت می‌تواند  تا ٢۵ میلیارد تومان برای هر طرح و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان برای ۴ طرح تامین مالی نماید. همچنان که حجم تامین مالی جمعی در کل سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۵۵ میلیارد تومان بوده که تا پایان مهر ماه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این طریق تامین مالی شده که در حدود ۶ ماه نسبت به کل سال گذشته افزایش بیش از ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

3

 مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس: تمایل سرمایه‌گذاری‌های خارجی به صبا فولاد خلیج فارس و به دلیل موقیت مکانی در ادامه پنل مدیرعامل«شرکت صبا فولاد خلیج فارس»  گفت: در صورت نگاه از بیرون به کل بسته اقتصاد، مشخص می‌شود تا زمانی که پولی از بیرون به شرکت ها تزریق نشود اتفاقی رقم نخواهد خورد.

احسان دشتیانه ادامه داد: اما با وجود شرایط فعلی اقتصاد و بسته بودن پول‌های بیرونی، تمایل به سرمایه‌گذاری‌های خارجی به شرکت صبا فولاد خلیج فارس وجود دارد که ناشی از موقعیت مکانی شرکت است، چرا که سرمایه گذاری در طرح های صادرات محور برای سرمایه گذاران مناسب بوده و کمبود دارایی های فیزیکی بازار فولاد را نمی‌توان جبران کرد.

این مقام مسئول افزود: صبا فولاد با سهام پروژه به شیوه ای با افزایش سرمایه از محل حق تقدم شروع به کار کرده تا سهامداران جدید در پروژه و شراکت وارد سرمایه گذاری شوند و قادر به کاهش ریسک باشند.

وی در نهایت از تمایل به سرمایه‌گذاری‌های خارجی  به دلیل موقعیت مکانی این شرکت خبر داد.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن: سهم ٢٠ درصدی شرکت ها از تامین مالی در بورس

همچنین معاون خدمات مالی« تامین سرمایه تمدن » دیگر سخنران این پنل تخصصی، با اشاره به عملکرد مثبت بورس در تامین مالی، گفت: سهم شرکت‌ها از تامین مالی در بازار سرمایه ٢٠ درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر از این رقم است.

ندا بشیری افزود: بطور مثال یک شرکت از بانک ها ۴٠٠ میلیارد تومان وام می گیرد که با تنفس یکی دو ماهه، تجهیز نقدینگی کوتاه مدت است اما در تامین مالی از بورس این امر متفاوت است. اگر اوراق ۴ ساله منتشر شود ۴٠٠ میلیارد تومان تا ۴ سال در اختیار شرکت است که ٣ ماه یکبار سود اوراق را پرداخت می کند. بنابراین در انتهای سال چهارم اصل پول بازگردانده می شود.

بشیری ادامه داد: شرکت‌ها در گذشته آشنایی کمی با بازار سرمایه داشتند. چون به دنبال وام های بانکی بودند. ضمانت برای بانک ها بر مبنای محور کسب و کار قرار گرفته است. در بازار سرمایه سه الگوی تامین مالی سرمایه ای، تکمیل پروژه های تکمیل نشده و تامین مالی بدهی که به دو بخش مبلغ پایین و بالا مرتبط است، وجود دارد. همچنین برای تامین سرمایه دو بار ایجاد شده که اگر میان کار به پول نیاز است با اوراق مشارکت تامین مالی می شوند.

معاون خدمات مالی «تامین سرمایه تمدن» افزود: اوراق مالی که ما منتشر می کنیم مالی اسلامی و صکوک است که بزرگترین بازار صکوک لندن است و تعداد زیادی از مخاطبان غیر مسلمان هستند.

بشیری تصریح کرد: مزایای تامین مالی، شامل وثایق متنوع، هزینه قابل قبول مالیاتی، نرخ‌های متنوع، سرعت در جذب سرمایه، امکان تامین مالی تا سقف تامین مالی ۲۵ میلیارد تومانی برای هر طرح و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر شرکت است.

به گفته بشیری شرکت‌ها در گذشته خیلی با بازار سرمایه آشنا نبودند چون به دنبال وام های بانکی بودند.

معاون خدمات مالی« تامین سرمایه تمدن »با اشاره به اینکه در بازار سرمایه سه مدل تامین مالی وجود دارد اظهار کرد : تامین مالی سرمایه ای، تکمیل پروژه های تکمیل نشده و تامین مالی بدهی که به دو بخش مبلغ پایین و بالا مرتبط است سه مدل تامین مالی از بازار سرمایه است.

وی گفت: اگر روزی بتوانیم منابع خارجی را جذب کنیم بازار سرمایه ایران می‌تواند برای خارجی ها هم جذاب باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.