با خواندن نظرات و بررسی تجربه دیگران در دیجی‌کالا، هوشمندانه خرید کنید

خرید آنلاین، سهل ممتنع است. یعنی سرعت، تنوع، راحتی و خیلی ویژگی‎‌های مثبت دیگر، اگرچه باعث بالا رفتن استقبال ازاین سبک زندگی در میان جامعه شده اما از سوی دیگر، انتخاب هوشمندانه کالا پشت مانیتورهای کامپیوتر و صفحات گوشی و صرفا اعتماد کردن به عکس‌های تبلیغاتی، کار را بسیار سخت کرده است.

همچنین، مرجوع کردن کالایی که به مذاق‌ خریدار خوش نمی‌آید یا ایرادی در آن وجود دارد هم خود قصه پر آب چشمی است. در ایران اما، دیجی‌کالا، بزر‌گ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، با به رسمیت شناختن حقوق مشتری و درک کردن شرایط خرید آنلاین، مسیر تازه‌ای در اقتصاد دیجیتال باز کرده است. حالا دیگر چند سالی می‌شود که این پلتفرم تبدیل به مرجعی برای بررسی مشخصات کالاهای مختلف و خرید هوشمندانه شده است.

واکاوی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ میلیون نظر در سال گذشته در این پلتفرم توسط کاربران به ثبت رسیده است. این کاربران، حدود ۱.۳ میلیون تصویر و بیش از ۳۶ هزار فیلم درباره کالاهای خریداری شده‌شان منتشر کرده‌اند. همچنین در سالی که گذشت، پلتفرم دیجی‌کالا، میزبان ۵ میلیون پرسش و پاسخ از سوی کاربران و فروشندگان بوده است. این اعداد، به زبان روشنی، پیام آور این همان حقیقتی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم: دیجی‌کلا مرجعیت کم نظیری در بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران پیدا کرده است.

پرجستجوترین کالاها در دیجی‌کالا چه بودند؟

بررسی آمارهای منتشر شده توسط دیجی‌کالا نشان می‌دهد که گوشی موبایل، محبوب‌ترین کالا برای جستجو برای کاربران در این پلتفرم بوده است. در تمامی ماه‌های سال 1401، گوشی موبایل صدرنشین جستجو‌ها در بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران بوده است. بعد از گوشی موبایل اما، بیشترین جستجوی‌ کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا درباره هندزفری بلوتوث، ساعت مچی هوشمند و روغن خوراکی، بوده است.

همچنین این گزارش به دو هفته نخست اسفندماه به عنوان پربازدیدترین ماه‌های سال برای دیجی‌کالا اشاره کرده است.هفته‌های اول دی ماه و بهمن ماه هم این پلتفرم از رونق خوبی برخوردار بوده است اما در دو هفته نخست فروردین ماه و البته هفته نخست مهرماه، کمترین بازدید از وب‌سایت دیجی‌کالا انجام شده است. گفتنی است مشاهده نمودارهای پربازدیدترین روزهای سال و نمودار پر سفارش‌ترین روزهای سال، نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین نرخ بازدید و ثبت سفارش وجود دارد.

نظر

به اشتراک گذاشتن تجربه‌های زنده

مگنت، محصول تازه‌ای از دیجی‌کالا بود که فعالیت خود را در سال 1401 در دل اپلیکیشن دیجی‌کالا آغاز کرد تا کاربران بتوانند یکدیگر را در مسیر انتخاب مناسب‌ترین کالاهای موردنیازشان همراهی کنند. به نظر می‌رسد دیجی‌کالا به خوبی از اهمیت نقشی که در مرجعیت (راهنمای خرید) برای بازار خرده‌فروشی ایفا می‌کند، آگاه است و برای بهبود و توسعه آن مسیر تازه‌ای را آغاز کرده.

کاربران و فروشندگان دیجی‌کالا می‌توانند از طریق سرویس اجرای زنده که توسط تیم مگنت به دیجی‌کالا اضافه شده، به‌صورت زنده تجربه خریدوفروش خود در دیجی‌کالا را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. در حال حاضر، در مگنت دیجی‌کالا 1.5 میلیون کاربر وجود دارد که 250 هزار محتوا در آن تولید کرده‌اند. ویدیوی مگنتی‌ها به گواه گزارش سال دیجی‌کالا، 15 میلیون بار مشاهده شده است.

همه برای موبایل، موبایل برای همه

موبایل‌ها جز جدانشدنی از زندگی این روزهای آدم‌ها، می‌توانند سرنوشت کسب‌وکارها را تغییر دهند. اگرچه ابزارهای مختلفی برای ارتباط بین فروشگاه‌های آنلاین با مشتریان وجود دارند اما به نظر می‌رسد در نهایت این اپلیکیشن است که کاربر استفاده از آن را، ترجیح می‌دهد. دیجی‌کالا اعلام کرده است که گوشی موبایل بیشترین نقش را در بازدید، ثبت سفارش و خرید از این فروشگاه را ایفا کرده است

  51 درصد بازدید این فروشگاه از اپلیکیشن و 41 درصد بازدید از مرورگر موبایل‌ها انجام شده است. تنها 8 درصد بازدیدها، از طریق وب‌سایت دیجی‌کالا انجام شده است.  در بخش سفارش هم تقریبا قاعده از همین قرار است و  65 درصد سفارش‌ها از طریق اپلیکیشن و 23 درصد سفارش‌ها از مسیر مرورگر موبایل انجام شده است.

در فروش ریالی دیجی‌کالا هم این اعداد در اپلیکیشن به  60 درصد و در مرورگر گوشی به  22 درصد می‌رسد. در واقع سهم فروش ریالی دیجی‌کالا از مرورگرهای غیر موبایلی تنها 18 درصد برآورد می‌شود.

Capture

پرچم نسل زد بالاست!

یکی دیگر از مواردی که با بررسی گزارش دیجی‌کالا می‌تواند برای تغییر ساختارها در اقتصاد دیجیتال ایران موثر باشد، مواجهه با جامعه مخاطبی است که اهل خرید آنلاین‌اند. بررسی سن و جنسیت کاربران بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته، 36 درصد از کل کاربران این پلتفرم خانم و 64 درصد دیگر آقا بوده‌اند.  همچنین 65 درصد کاربران دیجی‌کالا از متولدین اواخر دهه 60، دهه 70 و اوایل دهه 80 هستند و سهم 18 تا 24 ساله‌ها ازین حضور، بیش از 32 درصد است برآورد می‌شود که بیشترین حجم حضور را به خود اختصاص داده‌اند. 

 پشت پرده دیجی‌کالا چه می‌گذرد؟

دیجی‌کالا در شفافیت هم مسیر تازه‌ای باز کرده است. این فروشگاه اینترنتی، در سال 1401 از کاربران و مشتریان خود دعوت کرد که به ساختمان‌ها و بخش‌های مختلف این مجموعه سر بزنند و از نزدیک با مدیران دیجی‌کالا به گپ و گفت بنشینند. دیجی‌کالا با محصول تازه‌ای به نام دیجی‌کالا اکسپلور، این فرآیند را برای علاقه‌مندان تسهیل کرده است.

در سال گذشته، بیش از 4هزار و200 نفر در قالب ۲۲۶ رویداد دیجی‌کالا اکسپلور، از دیجی‌کالا بازدید کردند. یکی از فعالیت‌های دیجی‌کالا اکسپلور ایجاد موقعیت «تجربه کار در دیجی‌کالا» است که دانشجویان و علاقه‌مندان، پس از گذراندن دوره‌های تخصصی می‌توانند رویدادهای دیجی‌کالا اکسپلور را هدایت کنند. سال گذشته بیش از 80 بازدید توسط این افراد برگزار شده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.