9.7 میلیون تنوع کالا در یک فروشگاه

 این مجموعه با بیش از ۴۱ میلیون بازدید یکتای ماهانه و ۳.۵ میلیون جست‌وجوی یکتای روزانه تبدیل به مرجعی برای خرید اینترنتی در سراسر ایران شده است. بررسی گزارش عملکرد سالانه این فروشگاه نشان می‌دهد که سال گذشته در این پلتفرم، ۴۲ میلیون نظر از سوی کاربران به ثبت رسیده که در کنار این نظرات، ۱.۳ میلیون تصویر و ۳۶ هزار و ۲۰۰ ویدیو بارگزاری شده است و البته، ۴.۹ میلیون پرسش و پاسخ هم در این پلتفرم به جای مانده است.

همچنین تنوع کالایی در این مارکت‌پلیس یا بازارگاه بزرگ با حدود ۳۰  درصد رشد به ۹.۷ میلیون نوع کالا رسیده است. همه این اعداد روایت‌گر یک حقیقت غیرقابل انکار در فضای تجارت الکترونیک کشورند: دیجی‌کالا مرجع انتخاب، مقایسه و خریدی است که فعلا رقیبی ندارد.

بازاری به وسعت ایران

بازدید یکتای ماهانه دیجی‌کالا به گواه این گزارش از ۳۹.۵ میلیون در سال ۱۴۰۰ با ۵ درصد رشد به ۴۱.۵ میلیون رسیده و تعداد فروشنده‌ها در این پلتفرم با ۲۳.۶ درصد افزایش از ۲۴۹ هزار فروشنده به ۳۰۸ هزار فروشنده افزایش پیدا کرده است. دیجی‌کالا از سال ۹۵، امکان دسترسی تولیدکنندگان و کسب‌وکارهای کوچک به بستر مارکت پلیس خود را فراهم کرده است تا با  فروش محصولاتشان از طریق این پلتفرم، بازاری به وسعت ایران داشته باشند. ۶۶.۲۵ درصد ارزش کالای فروخته شده در دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱، به فروشندگان مارکت پلیس اختصاص داشته است.

بررسی گزارش سال این فروشگاه بزرگ نشان می‌دهد که متوسط فروش هر فروشنده فعال در سال ۱۴۰۱ در این پلتفرم ۳۰۶ میلیون تومان بوده است. گفتنی است یک فروشنده در سال گذشته با فروش ۲۲۴ میلیارد تومانی در دیجی‌کالا، رکود بالاترین فروش را ثبت کرده است.

فصل سوم (2)

در مسیر توسعه زیرساخت‌ها

توسعه مراکز زیرساختی باهدف ارائه خدمات متنوع، در بازه تحویل سفارش و هزینه ارسال در سال 1401 ادامه داشت. در سال گذشته، بیش از 530 مرکز متعلق به دیجی‌کالا، یا نمایندگی‌های همکار، دریافت کالای فروشندگان و توزیع سفارش مشتریان را بر عهده داشتند. در واقع تعداد مراکز زیر ساختی دیجی‌کالا در طول یک سال در شیب تند افزایشی قرار داشته تا جایی که با تجربه رشد ۳۲۰ درصدی از ۱۲۶ مرکز به ۵۳۰ مرکز رسیده است. این در حالی است که ظرفیت پردازش کالا در روز برای این مجموعه با کاهش ۵.۸ درصدی از ۹۶۰ هزار کالا به ۹۰۴ هزار رسیده است.

بررسی آمارهای منتشر شده در این گزارش، حکایت از آن می‌کند که ظرفیت انبارش دیجی‌کالا در روندی نسبتا خطی از ۷ میلیون ۶۰۰ به ۷ میلیون و ۲۰۰ کالا رسیده است.

البته دیجی‌کالا هم مثل خیلی دیگر از کسب وکارهای آنلاین، از گزند اتفاقات شش ماهه دوم سال گذشته در امان نبوده و تعداد افرادی که در این مجموعه به کار هستند از ۸ هزار و ۷۰۰ به ۸ هزار و ۱۹۹ رسیده است؛ اشتغالزایی برای دیجی‌کالا در سال مورد بحث با ۵.۷ افت، در مسیر کاهش قرار داشته است.

همچنین ظرفیت پردازش کالا روزانه برای این فروشگاه بزرگ از 960 هزار کالا در سال 1400 به 904 هزار کالا در سال 1401 رسیده است که به نظر می‌رسد ناشی از کنترل ویروس کرونا در کشور باشد.

تنوع در ارسال

یکی از چالش‌های دیجی‌کالا در سال‌های گذشته به خصوص در سال 1400 و 1399، طولانی شدن زمان ارسال کالاها برای مشتریان بود. دیجی‌کالا برای حل این مشکل در سال گذشته راهکارهای متنوعی را ارائه کرد و آن‌ها را توسعه داد. یکی از این راهکارها، امکان استفاده از گزینه ارسال فوری با هزینه بیشتر بود. در این مسیر، امکان ارسال فوری که ویژه کاربران دیجی‌پلاسی بود، برای همه کاربران در تهران امکان‌پذیر شد. کالاهایی که ارسال فوری دارند، اگر قبل از ساعت 18 سفارش داده شوند در همان روز و اگر بعدازاین ساعت سفارش‌شان ثبت شود، در اولین بازه ارسال روز بعد به مشتری تحویل داده می‌شوند.

پودو، پاسخ دیگر دیجی‌کالا برای ساماندهی کردن زمان ارسال بود. این فروشگاه آنلاین برای سهولت بیشتر آن دسته از مشتریانش که نمی‌توانند برای تحویل سفارش در خانه منتظر بمانند، یا از قبل برای زمان مشخصی برنامه‌ریزی کنند، امکان تحویل حضوری بسته را فراهم کرد و نام این قابلیت را پودو گذاشت. مشتریان می‌توانند با حضور در مراکز تحویل کالا، شخصاً سفارش خود را تحویل بگیرند.

البته امکان تحویل حضوری نه فقط در مراکز تحویل بلکه در «گنجه»های مستقر در سراسر کشور هم وجود داشت. گنجه کمدهای شهری هوشمندی هستند که  که در سایر کشورها با عنوان «Parcel locker» شناخته می‌شوند. گنجه‌های هوشمند بخشی از مبلمان شهری هستند که به صورت نقاطی برای برداشتن و یا قرار دادن کالا در نزدیکی مشتری تعبیه شده‌اند. در این فرآیند این مشتریان نیستند که در انتظار رسیدن بسته‌ها می‌مانند بلکه این بسته‌ها هستند که نقاط مختلفی از شهر در انتظار صاحبان خود هستند.

در سال 1401، تعداد مراکز تحویل حضوری در سراسر کشور توسعه داشت و با افزایش تعداد گنجه‌ها، مشتریان دیجی‌کالا بیش از 48 هزار سفارش را در زمان موردنظر خود دریافت کردند.

گفتنی است بر اساس آمارهای منتشر شده از گزارش سال دیجی‌کالا، 93.9 درصد از سفارش‌ها در کل کشور به‌موقع به مشتریان تحویل داده شده است. همچنین 2.1 درصد  از سفارش‌ها با تأخیری در همان روز و 4 درصد با تأخیر یک روز یا بیشتر، به دست مشتریان رسیدند.

                                                 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.