تقویم محتوا چیست؛ برای ساخت یک تقویم خوب، آستین بالا بزنید!

خروجی کار او یک «نقشه راه» است. منبع: مقاله تقویم محتوا در وبلاگ نوین این بسیار شبیه نقشی است که ما استراتژیست‌های محتوا برعهده داریم. اما از آنجایی که ما آدم‌های صلح طلبی هستیم، به جای درست کردن نقشه‌های جنگی؛ استراتژی بازاریابی محتوای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی تدوین می‌کنیم.

محصول ما یک پلن دقیق است که برنامه(های) بازاریابی محتوایی شرکت را تعیین می‌کند؛ یک برنامه روز به روز یا تقویم محتوا که به ما کمک می‌کند همیشه در مسیر استراتژی بازاریابی محتوای خود قدم برداریم. می‌خواهیم یکبار برای همیشه نحوه ساخت یک تقویم محتوایی کاربردی را آموزش ببینیم. پس اگر موافق باشید یادگیری را شروع کنیم دیده‌بان‌های عزیز!

تقویم محتوا چیست

تقویم محتوا یا تقویم سردبیری چیست؟

اول از همه بیاید یک تعریف از تقویم محتوا داشته باشیم. چون ممکن است من در طول مقاله گاهی از اصطلاحات مشابه استفاده کنم. اینطوری به یک زبان مشترک می‌رسیم: تقویم محتوا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کتبی محتواهایی است که می‌خواهید در آینده منتشر کنید. تقویم محتوا یک نقشه اجرایی است. نقشه‌ای که محتواهای وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و چاپی شما را هدفمند می‌کند.

چرا داشتن یک تقویم محتوا مهم است؟

حال بسیاری از شرکت‌ها و افرادی که محتوای دیجیتال تولید می‌کنند، اعتقادی به تقویم محتوا ندارند. خب بله، اگر محتوای پست‌ها خبری و سرگرم کننده باشد، احتمالاً تقویم محتوا چندان به کار نیاید. فقط مهم است که پست‌های جذاب و درگیر کننده‌ای بگذاریم. اما اگر بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار استفاده می‌شود، داشتن تقویم محتوا ضروری است. می‌پرسید چرا؟ به این دلایل:

با تقویم محتوا هرگز چیزی از قلم نمی‌افتد

ما به حافظه شما شکی نداریم :) اما معمولاً حجم بالای کارهایی که برای انجام دادن وجود دارد، و چالش‌های روزانه‌ای که درگیرشان هستیم؛ باعث می‌شوند برخی لحظات و کارها را فراموش کنیم. بنابراین وجود یک تقویم کمک بزرگی خواهد کرد که چیزی از قلم نیفتد.

بهره‌وری کاری افزایش پیدا می‌کند

داشتن یک برنامه‌ریزی برای تعریف و دنبال کردن مهلت کارها، به سرانجام رساندن آن کار را برایمان بسیار ساده‌تر می‌کند.

در انرژی و منابع صرفه‌جویی می‌شود

نوشتن کار سخت و پرهزینه‌ای است. اگر بدون یک برنامه هدفمند آن را انجام دهید، انرژی و منابع زیادی از دست خواهید داد. داشتن یک تقویم محتوا به شما کمک می‌کند به جای آنکه تمام انرژی‌تان را صرفاً مشغول نوشتن کنید، از پتانسیل‌هایتان در جهت دستیابی به اهداف استفاده کنید

تقویم محتوا یک تصویر کلی از حال و آینده به شما می‌دهد

تقویم محتوا به شما کمک می‌کند جایگاه کنونی را بهتر بررسی کنید، تغییرات مورد نیاز را بشناسید، و آینده‌ای را تجسم کنید که باب میل شما است.

تقویم محتوا همکاری تیمی را بهتر می‌کند

هر شخصی که در تیم شما حضور دارد باید دقیقاً بداند چه کاری را چه در زمانی و به چه شکلی انجام بدهد. وگرنه شما یک تیمِ سردرگم دارید که هرکس ساز خودش را می‌زند. اهدافی که دنبال می‌کنید یکی پس از دیگری شکست می‌خورند، آن هم فقط به خاطر ناهماهنگی! تقویم محتوا

چگونه تقویم محتوا بسازیم؟

برای ساخت تقویم محتوا خیلی از جوانب را باید بررسی کنیم که همه این‌ها در استراتژی محتوا انجام می‌شود و سپس با توجه به داده‌های بدست آمده و اهداف موردنظر تقویم محتوا را می‌‌سازیم. خب حالا بهتر است بدون هیچ حرف دیگری برویم سراغ اصل ماجرا، یعنی نحوه ساخت تقویم محتوا. در این قسمت مراحل ساخت تقویم را نام می‌بریم و یک توضیح کوتاه می‌دهیم؛ اگر می‌خواهید با جزییات یاد بگیرید به مقاله «تقویم محتوا» در وبلاگ نوین مراجعه کنید.

مرحله اول: با تعیین اهداف بازاریابی محتوایی شروع کنید

اولین (و البته مهم‌ترین) قدم برای ساخت یک تقویم محتوا، مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوا است. هر کسب و کاری ممکن است هدف خاصی داشته باشد مثل:

  • افزایش آگاهی از برند

  • بدست آوردن اعتماد کاربران

  • ایجاد ارتباط با مخاطبان

  • افزایش ترافیک سایت

  • افزایش فروش

  • وفاداری مشتریان

  • کاهش bounce rate سایت

ممکن است شما بخواهید فقط روی 2 مورد تمرکز بگذارید، یا نه همه موارد را استفاده کنید. اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، مشخص بودن (Specific) اهداف است.

مرحله دوم: یک لیست از ایده‌های مناسب برای نوشتن تهیه کنید

حالا ما به یک لیست نیاز داریم از موضوعاتی که باید در آینده منتشر کنیم. برای تهیه این لیست هر ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. یا بگذارید بهتر بگویم: تمام موضوعاتی که فکر می‌کنید می‌تواند برای مخاطبانتان جذاب  و مفید باشد.

تقویم محتوا

برای اینکه بهتر بتوانید متوجه شوید کاربران شما به چه محتواهایی نیاز دارند، چند روش کاربردی معرفی می‌کنم:

  • تحقیق کلمات کلیدی

  • سایت‌های پرسش و پاسخ

  • سوالات مخاطبان

  • موضوعات پرطرفدار

مرحله سوم: هسته محتوای خود را دریابید!

از لیست بالا موضوعاتی که ما را زودتر به خواسته‌هایمان می‌رسانند، اولویت بیشتری می‌گیرند. و موضوعاتی که برایمان سودآوری کمتری دارند، می‌مانند برای آینده. در واقع ما قصد داریم تمرکزمان را روی آنچه اهمیت و سودآوری دارد معطوف کنیم. این کار با درک هسته محتوا اتفاق می‌افتد. هسته محتوا تقاطع بین هدف تجاری شما و علاقه مخاطب است. آن چیزی است که مشتریان اهمیت می‌دهند و آنچه که شما باید در مقابل به آن‌ها ارائه بدهید.

تقویم محتوا

مرحله چهارم: از قیف بازاریابی محتوا غافل نشوید

قیف بازاریابی محتوا مفهومی است که نشان می‌دهد کاربران پس از آشنایی با یک برند تا خرید محصول از آن برند، چه مراحلی را طی می‌کنند. شما باید در هر مرحله، با یک محتوای مناسب در زمان مناسب، کاربران بالقوه سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود را به خرید تشویق کنید. در هر مرحله از قیف ما انواع خاصی از محتوا را نیاز داریم. هنگامی که تقویم محتوای خود را تهیه می‌کنید؛ باید از تمام سطوح قیف محتوا بنویسید تا فرایند تبدیل کاربران به خوبی انجام شود.

پیشنهاد:

اگر به دنبال یادگیری مهارت تولید محتوا و کسب درآمد از این مهارت بسیار جذاب هستید، پیشنهاد می‌کنم سرفصل‌های دوره تولید محتوای نوین را در لینک زیر مشاهده کنید. در این دوره، به صورت عملی و قدم به قدم یاد می‌گیرید که مقالات بی‌نظیری تولید کنید که در رتبه‌‌های بالای گوگل قرار می‌گیرند. www.novin.com/academy/content-writing-course/ همچنین می‌توانید از صفحه آموزش‌های رایگان تولید محتوای سایت نوین هم استفاده کنید.

مرحله پنجم: مسئولیت افراد تیم محتوای خود را مشخص کنید

کته مهم در اینجا این است که دقیقاً بدانید به چه افرادی نیاز دارید. با منابع مالی موجود می‌توانید چند نفر را به تیمتان اضافه کنید. آیا توانایی مدیریت آن‌ها را دارید؟ همه وظایف باید بین اعضای موجود تقسیم شوند. همه افراد تیم مسئولیت‌های خود را بدانند. به این ترتیب قادر خواهید بود برنامه دقیق‌تری در تقویم محتوایی خود وارد کنید.

مرحله ششم: یک ابزار ساخت تقویم محتوا انتخاب کنید

یک ابزار برای ساختن تقویم محتوایی خود انتخاب کنید. ابزارهایی مثل:

  • Microsoft Excel

  • Google Sheets

  • Google Calendar

  • افزونه Editorial Calendar برای وردپرس

  • استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه مثل Trello یا asana

مرحله هفتم: اطلاعات مورد نیاز را در تقویم محتوا وارد کنید

در آخرین مرحله تنها کافی است برنامه‌ریزی محتوایی‌تان را وارد تقویم محتوا کنید. دستِ شما در نحوه چینش این اطلاعات کاملاً باز است، فقط من در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنم. می‌توانید بسته به آنچه در ذهنتان دارید چند فیلد را کم یا زیاد کنید.

  • عنوان پست‌ها

  • توضیحات پست

  • زمان انتشار

  • چه کسی باید انجام دهد

  • کانال انتشار

  • نوع محتوا

  • دسته بندی

  • مخاطب پست

  • هدف پست

سخن پایانی: به پایان آمد این دفتر

در این مقاله تقویم محتوا، اهمیت آن و مراحل ساخت را گفتیم. سعی کردیم با تمام نکات و ابزارهای موجود آشنایی پیدا کنیم. حالا نوبت شماست: دست به کار شوید و تقویم محتوایی خود را بسازید. ساخت آن را ساده ولی جدی بگیرید. حتی اگر قرار باشد یک مقوا را خط کشی کنید و به شکل تقویم در بیاورید، حتماً آن را بسازید. هدف نهایی چیزی بیشتر از این نیست که برنامه‌ها را اداره کنید.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.