از تهران چگونه به نجف سفر کنیم؟

نجف اشرف یکی از مهم ‌ترین شهرهای مذهبی جهان است و هر ساله هزاران تن از مسلمانان سراسر جهان برای زیارت قبر امام اول شیعیان خودشان را به این شهر می‌رسانند. همچنین، با توجه به اینکه شهر نجف در مسیر کربلا قرار دارد، برای مسافرانی که به قصد زیارت راهی عراق می‌شوند نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

بسیاری از ما ایرانی‌ ها نیز آرزو داریم برای یک‌بار در عمرمان هم که شده بتوانیم از بارگاه امام علی (ع) زیارت کنیم. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که از تهران چگونه می‌توان به نجف رفت؟ روش‌های سفر به نجف کدامند؟ راحت ‌ترین راه برای سفر به نجف اشرف کدام است؟ برای پاسخ به این سوالات و انتخاب بهترین روش سفر به نجف تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

روش های سفر به نجف

اغلب مسافرانی که تصمیم به زیارت کربلا و نجف می‌گیرند، از دو طریق زمینی و هوایی می‌توانند وارد این شهر شوند. در ادامه، این دو روش به تفصیل بررسی و معرفی شده‌اند:

سفر زمینی به نجف

برای سفر زمینی به نجف، ابتدا باید به مرز مهران در کرمانشاه بروید. در شرایط عادی، مسافران عمدتا از طریق مرز مهران وارد خاک عراق می‌شوند و در شرایط خاصی مثل پیاده ‌روی اربعین، ممکن است مسافران مجبور شوند که از طریق مرزهای چذابه، شلمچه و خسروی به شهر نجف بروند. همچنین، مسافران با توجه به شرایط‌شان هم با استفاده از اتوبوس ‌های بین شهری می‌توانند خودشان را به مرز مهران برسانند و هم با خودرو شخصی به مهران بروند.

توجه داشته باشید که اگر در سفر زمینی شب‌هنگام به مرز برسید، باید شب را در یک زائرسرا بمانید و صبح پس از بررسی پاسپورت و ویزا توسط ماموران عراقی وارد خاک این کشور شوید. نجف تا مرز مهران تقریبا 320 کیلومتر فاصله دارد و معمولا پس از 4-3 ساعت وارد این شهر خواهید شد. مرحله بررسی مدارک و طی‌کردن فاصله بین مرز مهران تا نجف نیز 2-1.5 ساعت طول می‌‎کشد. سفر زمینی به نجف معمولا کم‌هزینه‌تر از سفر هوایی است اما با توجه به اینکه یک روز کامل به طول می‌انجامد، بسیار سخت و خسته‌کننده است.

سفر هوایی به نجف

بلیط نجف

راحت‌ترین و سریع‌ ترین راه سفر به نجف اشرف، سفر هوایی و خرید بلیط تهران نجف است. اگر با هواپیما به نجف سفر کنید، حداکثر ۳-۲ ساعت در راه خواهید بود و مدارکتان نیز بدون هیچ دردسری در فرودگاه بررسی خواهد شد. در صورتی که از تهران به نجف بروید، در فرودگاه بین ‌المللی امام خمینی سوار هواپیما خواهید شد و پس از فرودآمدن در فروگاه بین‌المللی نجف، با وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید خودتان را به مرکز شهر و هتلتان برسانید.

هر چند که هزینه سفر به نجف با هواپیما تقریبا بالا است، اما با توجه به اینکه تا حد زیادی در زمانتان صرفه‌جویی می‌شود و سختی چندانی هم متحمل نخواهید شد، ارزش این هزینه بالا را دارد. علاوه بر این، با توجه به اینکه کلاس هواپیما و هتلی که رزرو کرده‌اید، با کمی هوشمندی می‌توانید هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید و از هر لحاظ بی‌دغدغه و راحت به نجف سفر کنید.

بهترین زمان سفر به نجف

با توجه به اینکه اغلب مسافران هنگام سفر به نجف، بازدید از شهرهای زیارتی کربلا و کاظمین را نیز در برنامه خود قرار می‌دهند، انتخاب زمان مناسب برای سفر به نجف بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که کشور عراق در منطقه کویری قرار گرفته است، تابستان ‌های بسیار گرم و خشکی دارد. از این رو، بهترین زمان سفر به نجف و کربلا، فصل پاییز و اوایل فصل بهار است.

در این ماه‌ها گرمای هوا اذیت‌کننده نیست و به‌راحتی می‌توانید به زیارت و گشت‌وگذار بپردازید. توجه داشته باشید که نزدیک به ایام مهم مذهبی مانند اربعین، شهرهای نجف و کربلا بسیار شلوغ می‌شوند و ممکن است به‌راحتی نتوانید از بارگاه ائمه اطهار بازدید کنید.

نکات مهم در زمان سفر به نجف

زیارت در نجف

  • پاسپورت و سایر مدارک مهم را در جای امنی قرار دهید و در حفظ و نگهداری از آن‌ها نهایت دقت را به‌کار بندید.

  • برای بازدید از قبرستان وادی ‌السلام، حتما به‌صورت گروهی اقدام کنید.

  • زبان رسمی مردم نجف کردی و عربی و واحد پول آن نیز دینار عراق است.

  • آب لوله‌کشی نجف برای آشامیدن مناسب نیست و ترجیحا سعی کنید از آب معدنی برای رفع تشنگی استفاده کنید.

  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما به‌اندازه مصرف 10 روز و نسخه پزشک را همراه خود داشته باشید.

خرید بلیط هواپیما ارزان نجف از فلای تودی

در مطلب حاضر با شما درباره روش های سفر به نجف اشرف صحبت کردیم و مزایا و معایب هر یک را شرح دادیم. اگر چه خرید بلیط هواپیما نجف راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رفتن به نجف است، اما ممکن است هزینه بالای آن کمی شما را بترساند. خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که هزینه سفر شما به نجف را کاهش می‌دهد.

یکی از این راه‌ها، خرید بلیط هواپیما از مرجعی معتبر مثل فلای تودی است. در فلای تودی، می‌توانید بلیط نجف را با نازل‌ترین و پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کنید و سفری راحت و بی‌دغدغه به نجف اشرف داشته باشید. کارشناسان فلای تودی نیز به‌صورت 24 ساعته حتی در روزهای تعطیل، آماده پاسخ‌گویی به سوالات و راهنمایی شما عزیزان هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.