انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر به ۳۰‌درصد برق تولیدشده در سال ۲۰۲۳ رسید

از میان انواع انرژی پاک تولید‌شده در سال گذشته، سدهای برق‌آبی بیشترین تولید را داشتند. این همان چیزی است که در اکثر سال‌ها شاهد آن بوده‌‌‌ایم. با این حال خشکسالی در هند، چین، آمریکای شمالی و مکزیک باعث شد که تولید انرژی آبی به پایین‌‌‌ترین حد خود در پنج سال گذشته برسد. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود خشکسالی‌‌‌ها با سرعت بیشتری توسعه‌ یافته و شدیدتر شوند. مردم سال گذشته بیش از هر زمان دیگری برق مصرف کردند، حدود ۲‌درصد بیشتر که افزایشی تقریبا به اندازه مصرف کانادا در یک سال است.

بخشی از این تقاضای جدید برای پمپ‌‌‌های حرارتی بود که روشی کارآمد برای گرمایش و خنک کردن ساختمان‌‌‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی هستند. همچنین الکترولیزها، دستگاه‌‌‌های مخصوصی که برای جدا کردن هیدروژن از آب استفاده می‌‌‌شد نیز بخشی از تقاضا را به خود اختصاص دادند. اینها همه فناوری‌‌‌هایی هستند که راه‌‌‌حل‌‌‌هایی برای تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهند. افزایش تقاضا برای برق بیشتر به دلیل تغذیه مراکز داده جدید و تهویه مطبوع با گرم‌تر شدن مکان‌‌‌ها در سراسر جهان بود.

انرژی خورشیدی بیشترین سهم را در تولید برق از منابع جدید دارد

سال گذشته انرژی خورشیدی بیشترین سهم را از انرژی‌‌‌های پاک جدید به خود اختصاص داد، به طوری که بیش از دو برابر سال‌های گذشته برق خورشیدی به شبکه‌‌‌های برق مبتنی بر زغال‌‌‌سنگ اضافه شد. این نوزدهمین سال متوالی بود که خورشید سریع‌‌‌ترین منبع تولید برق در حال رشد بود. افزایش تاسیسات خورشیدی در پایان سال اتفاق افتاد و این گزارش پیش‌بینی می‌کند سال ۲۰۲۴ جهش بزرگ‌تری را شاهد باشیم. چین در سال ۲۰۲۳ انرژی پاک بسیار بیشتری نسبت به سایر کشورها اضافه کرد.

چین در سال گذشته بیش از هر کشور دیگری انرژی تجدیدپذیر اضافه کرد، بالغ بر ۵۱‌درصد از انرژی خورشیدی جدید و ۶۰‌درصد از انرژی جدید بادی در سطح جهان. چین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و برزیل با هم ۸۱‌درصد از نسل جدید نیروگاه‌‌‌های خورشیدی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند. با این حال، چین همچنین مسوول ۵۵‌درصد تولید برق زغال‌‌‌سنگ‌سوز در سطح جهان است و ۶۰‌درصد از تولید برق چین از زغال‌‌‌سنگ بوده است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی می‌‌‌گوید زغال‌‌‌سنگ در بین سوخت‌‌‌های فسیلی بیشترین کربن را دارد. دانشمندان می‌‌‌گویند انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌‌‌هایی مانند زغال‌‌‌سنگ برای محافظت از آب و هوای زمین باید به شدت پایین بیاید، با این حال برق تولید شده از سوختن سوخت‌‌‌های فسیلی افزایش یافته است. چین، هند، ویتنام و مکزیک مسوول تقریبا همه این افزایش بودند. همچنین در این گزارش آمده است که برخی از کشورها برای جبران اتلاف برق‌آبی که در اثر خشکسالی باعث خشک شدن مخازن آنها شده بود، زغال‌‌‌سنگ سوزاندند. این نمونه‌‌‌ای از یک چرخه معیوب است، زمانی که تغییرات آب و هوایی باعث استفاده بیشتر از سوخت‌‌‌هایی می‌شود که در وهله اول باعث تغییر آب و هوا می‌‌‌شوند.

به‌‌‌رغم رشد تولید انرژی پاک، سوخت‌‌‌های فسیلی همچنان اکثریت برق تولید‌شده در جهان را در سال گذشته تشکیل می‌دهند و باعث افزایش یک درصدی در انتشارات بخش برق جهانی شده‌‌‌اند. دانشمندان می‌‌‌گویند حتی اگر امروز انتشار تمام گازهای گلخانه‌‌‌ای را کاهش دهیم، سیاره به دلیل آلاینده‌‌‌هایی که قبلا به جو اضافه شده است، سال‌ها به گرم شدن ادامه می‌دهد. تحلیلگران انتظار دارند که جهان در سال ۲۰۲۴ حتی بیشتر از الکتریسیته استفاده کند، اما پیش‌بینی می‌شود تولید انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر حتی سریع‌‌‌تر رشد کند. این می‌تواند به معنای کاهش ۲ درصدی (۳۳۳ تراوات ساعتی) برق تولید‌شده از سوخت‌‌‌های فسیلی باشد.

گزارشی در مورد سیستم برق جهانی نشان داده است که حتی با وجود افزایش تقاضای کلی برای برق، جهان ممکن است در آستانه کاهش تولید سوخت فسیلی باشد. بر اساس این گزارش، الکتریسیته پاک قبلا به کاهش تقریبا دو‌سوم رشد سوخت‌‌‌های فسیلی در ۱۰ سال گذشته کمک کرده است. این تحقیق نشان داد که انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر از ۱۹‌درصد برق در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۳۰‌درصد برق جهانی در سال گذشته افزایش یافته است.