یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رصد اخبار توسط بازیگران بورس
در پایان معاملات ماهانه، شاخص کل بورس تهران با رشد 2/ 0درصدی، در رقم 63 هزار و 811 واحد متوقف شد. مذاکرات هسته‌ای به روزهای پایانی مهلت تعیین شده نزدیک می‌شود، این موضوع بر شدت فضای انتظاری اقتصاد کشور افزوده است که اثرات آن را در بازار سهام نیز شاهد هستیم. در این شرایط، به نظر می‌رسد اخبار احتمالی که در روزهای آینده از فضای مذاکرات منتشر شود، به سرعت اثرات خود را به بورس تهران انعکاس دهد. از سوی دیگر، ابهامات مربوط به نرخ مواد اولیه و محصولات پالایشگاه‌ها و همچنین نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. بر اساس اخبار منتشرشده، بازگشایی نمادهای پالایشی در معاملات امروز، با شفاف‌سازی شرکت ملی پالایش و پخش درخصوص نرخ‌های مزبور و همچنین تعیین نرخ خوراک گازی در آینده‌ای نزدیک انتظار می‌رود.


بازار ارز

ثبات نسبی دلار در کف قیمتی
هر دلار آمریکا با افت ماهانه 1/ 1 درصدی به قیمت 3280 تومان معامله شد. در هفته پایانی خرداد به دنبال کاهش تقاضا، افت قیمتی دلار به زیر 3300 تومان رقم خورد، این در حالی است که قیمت‌های فعلی را تنها با شوک ناشی از انتشار بیانیه لوزان در اواسط فروردین در بازار ارز شاهد بودیم. به این ترتیب، شناسایی کف قیمتی در بازار ارز مانع از افت بیشتر قیمت‌ها در این روزها شده است. در این میان، انتظار برای نتیجه مشخصی از مذاکرات هسته‌ای را می‌توان از عوامل اصلی کاهش تقاضا در بازار ارز دانست. با وجود افت در بازار آزاد، نرخ دلار در مرکز مبادلات با رشد 3/ 1 درصدی مواجه شد. در این شرایط، انتظار برای یکسان‌سازی قیمتی افزایش یافته است و به نظر می‌رسد گام نهایی برای این مهم با رسیدن به توافق هسته‌ای برداشته شود.

بازار سکه

کاهش تقاضا در بازار سکه
هر سکه طرح جدید با افت ماهانه 5/ 2 درصدی به قیمت 916 هزار تومان معامله شد. در حالی که شاهد انعکاس سریع تغییرات قیمتی دلار در بازار سکه بودیم، ناپایداری روند قیمتی اونس طلا، باعث کاهش حساسیت سکه نسبت به این عامل شده است. در شرایطی که اونس طلا در پایان ماه، بخشی از افت قیمت خود را جبران کرد، اما واکنش کند سکه نسبت به این عامل مشاهده می‌شود. در این شرایط، مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) در حدود 15 هزار تومان است؛ گرچه این موضوع (منفی بودن حباب سکه) بر کاهش تقاضا در این بازار تاکید دارد، اما رشد بیش از اندازه این حباب با مقاومت همراه می‌شود (رشد 2 هزار تومانی قیمت‌ها در معاملات دیروز). در این روزها، ثبات نسبی بازار ارز، احتمال اثرگذاری اونس طلا بر سکه را افزایش می‌دهد.

بازار طلای جهانی

جدال دلار و یونان در بازار طلا
در پایان معاملات هفتگی، اونس طلا با رشد 6/ 1 درصدی به قیمت 1203 دلار معامله شد که دومین هفته مثبت در این بازار محسوب می‌شود. در این شرایط، گرچه رشد نسبی شاخص دلار بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند، اما نگرانی‌های یونان موجب افزایش تقاضای طلا از سوی افراد محافظه‌کار شده است. در این خصوص، یونان قرار است در نشستی اضطراری دوشنبه درباره بدهی‌های خود و اصلاحات اقتصادی با سران اتحادیه اروپا مذاکره کند که نتیجه آن اثرگذاری محسوسی بر بازارهای مالی از جمله طلا خواهد داشت. گرچه امیدواری‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما همچنان احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا بیشتر است. در نظرسنجی کیتکو، 9 نفر (از 18 کارشناس) روند خنثی و 7 نفر مسیر افزایشی را برای قیمت این هفته طلا پیش‌بینی کردند که بیانگر وضعیت مبهم این بازار در شرایط کنونی است.

بازار اوراق مسکن

دامنه محدود حرکتی «تسه»ها
در پایان معاملات خرداد ماه، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با رشد اندک 7/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 599 تومان معامله شدند. در این شرایط، کاهش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش سقف وام مسکن از عوامل فشار بر قیمت «تسه»‌ها در ماه‌های اخیر بوده است. در اوایل ماه گذشته نیز با فشار عوامل مزبور شاهد افت قیمتی اوراق مسکن تا سطح 72 هزار تومانی بودیم. در ادامه اما، شرایط پرداختی وام‌های جدید (مانند لزوم نیاز به سپرده یکساله) و از سوی دیگر افزایش تقاضای فصلی مسکن از قیمت «تسه»ها حمایت کرد. با این حال، با نزدیک شدن به سقف قیمتی 75 هزار تومانی، کاهش تقاضا در این اوراق مشاهده شد؛ افزایش نرخ سود در قیمت‌های بالاتر مانع رشد بیشتر می‌شود. در این شرایط، انتظار نوسانات محدود این اوراق در قیمت‌های فعلی وجود دارد.

بازار نفت

حرکت زیگزاگی نفت حول ۶۰ دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 6/ 0درصدی به قیمت 61/ 59 دلار معامله شد. به این ترتیب مشاهده می‌شود پس از رسیدن قیمت‌ها تا نزدیکی 60 دلار، شاهد نوسانات محدود حول این سطح تعادل قیمتی هستیم. در این شرایط، کارشناسان افت پایان هفته نفت را به نگرانی‌های یونان و نگرانی‌های سمت عرضه نسبت می‌دهند. تقویت احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا سبب ناامنی بیشتر در این منطقه و شاید تکرار این سناریو برای برخی کشورهای دیگر نظیر اسپانیا و ایتالیا می‌شود؛ در نتیجه ضعف شرایط اقتصادی و افت قیمت نفت را سبب می‌شود. از سوی دیگر، وزیر نفت عربستان بار دیگر بر افزایش عرضه در صورت رشد تقاضا تاکید کرد (عامل فشار بر قیمت نفت). در این شرایط، آمارها نشان داد تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا 4 مورد دیگر نیز کاهش یافت.