یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تخلیه ۱۰ درصدی سود نوروزی بورس
شاخص کل بورس برای چهارمین هفته متوالی با افت قیمت همراه شد و با ثبت زیان هفتگی 4/ 2 درصدی روی مرز 64 هزار واحدی ایستاد. در این شرایط، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه با افت 22 و 27 درصدی نسبت به هفته ماقبل، همچنان در سطوح پایین خود باقی ماند. پس از آغاز توفانی بورس تهران (تا 17 فروردین، بازدهی بیش از 13 درصدی را به ثبت رساند)، طی یک ماه اخیر بیش از 10 درصد از این سود را تخلیه کرده است. با این حال، ضمن آنکه طی روزهای اخیر روند نزولی بسیار کُند شده است، کارشناسان نیز معتقدند بازار سهام به انتهای دوره نزولی خود نزدیک شده است و از نظر بنیادی قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود رسیده‌اند. بنابراین، دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند محرک بورس برای آغاز روند صعودی باشد.


بازار ارز

نوسان دلار حول میانگین
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت اندک 3/ 0 درصدی به قیمت 3335 تومان معامله شد. گرچه ابتدای هفته، دلار روند نزولی آرامی را تجربه کرد، اما پنج‌شنبه رشد 5 تومانی قیمت‌ها رقم خورد. در این شرایط، حرکت قیمتی دلار در محدوده میانگین اخیر خود را شاهد هستیم (میانگین قیمت دلار از ابتدای سال حدود 3335 تومان است). مذاکرات هسته‌ای از 22 اردیبهشت در ژنو از سر گرفته می‌شود؛ به این ترتیب، تا انتشار اخبار خاصی از مذاکرات هسته ای، حرکت دلار در قیمت‌های کنونی انتظار می‌رود. البته با وجود انتظار برای شوک‌های «هسته»ای، به نظر می‌رسد کنترل‌های موجود در بازار ارز (برخورد با دلالان ارزی و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در مواقع مورد نیاز)، تا حدود زیادی شدت شوک‌ها را کاهش دهد و مانع از نوسانات شدید قیمت دلار شود.


بازار سکه

حساس شدن سکه به تغییرات اونس
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 6/ 1درصدی به قیمت 943 هزار تومان معامله شد. با توجه به روند کم‌نوسان دلار در هفته‌های اخیر، مشاهده می‌شود سکه به تغییرات قیمت طلای جهانی حساس‌تر شده است. به این ترتیب، افت هفتگی سکه نیز همراه با اونس رقم خورد. از سوی دیگر، پس از رشد قیمت سکه‌های خرد با توجه به نزدیک شدن به روز پدر، با فروکش این تقاضای مناسبتی، افت هفتگی 4 و 3 درصدی قیمت‌های نیم و ربع سکه مشاهده شد. در این شرایط، آمار اشتغال زایی آمریکا که امکان پوشش آن در این گزارش نبود بر قیمت اونس طلا اثرگذار خواهد بود که احتمال اثر خود را بر قیمت امروز سکه منعکس می‌کند. با این حال، طی هفته‌های اخیر نوسانات کُند قیمت سکه را شاهد هستیم که ممکن است امروز نیز مقاومت سکه در مقابل تغییرات قیمتی اونس را مشاهده کنیم.


بازار طلای جهانی

اونس در انتظار اشتغال‌زایی آمریکا
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1185 دلار معامله می‌شد. در این شرایط، جو انتظاری برای انتشار آمار اشتغال‌زایی در اقتصاد آمریکا وجود داشت. این آمار که امکان پوشش آن در این گزارش وجود نداشت، به‌عنوان یک سیگنال مهم برای فدرال رزرو ارزیابی می‌شود. بر این اساس، پیش‌بینی‌ها انتظار ایجاد بیش از 220 هزار شغل برای ماه آوریل در اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهد. در این میان، درصورتی که این آمار اعدادی کمتر از 200 هزار باشد، انتظار بازگشت قیمت اونس به بالای 1200 دلار نیز وجود دارد. از سوی دیگر، در صورتی که آمار مورد نظر مطابق با پیش‌بینی‌ها باشد، شاهد کاهش آمار بیکاری آمریکا به 4/ 5 درصد خواهیم بود. بنابراین با با نزدیک شدن فدرال رزرو به هدف خود درباره نرخ بیکاری (5 درصد)، احتمال افزایش نرخ سود تقویت می‌شود (فشار شدید بر طلا).


بازار اوراق مسکن

برآیند صفر هفتگی در بازار «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) رشد بسیار اندک 27 تومانی (معادل 04/ 0 درصد) را تجربه کردند و به قیمت 72 هزار و 125 تومان معامله شدند. به این ترتیب مشاهده می‌شود از ابتدای اردیبهشت‌ماه و با تغییر انتظار متقاضیان وام مسکن (با کاهش نرخ سود بانکی، آنها نیز تسهیلات مسکن با سود پایین‌تر را انتظار دارند) قیمت «تسه»ها محدوده جدید 70 تا 75 هزار تومانی را برای حرکت خود انتخاب کرده‌اند. در این شرایط، آخرین آمار ثبت شده نشان می‌دهد معاملات مسکن در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش 30 درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع بار دیگر بر کاهش تقاضای «تسه»ها تاکید می‌کند که علت آن می‌تواند از سویی انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای و از طرف دیگر انتظار برای وام‌های احتمالی جدید (60 میلیون تومانی) باشد.


بازار نفت

توقف نفت در مسیر صعودی
نفت خام آمریکا که پس از هفت هفته رشد متوالی توانسته بود وارد کانال 60 دلاری شود، بار دیگر به زیر این کانال برگشت. با وجود آنکه چهارشنبه، موجودی نفت آمریکا برای نخستین بار از ژانویه کاهش یافت (حدود 4 میلیون بشکه) و واردات نفت چین در ماه گذشته 13 درصد افزایش یافت، اما نگرانی‌های تشدید عرضه موجب افت قیمت‌ها شد. پیش از این، «دنیای اقتصاد» به «عرضه پنهان» در بازار نفت، رشد تولیدات کشورمان در صورت لغو تحریم‌ها (وزیر نفت: «تولیدات به 7/ 5 میلیون بشکه در روز تا سال 2018 می‌رسد») و حفاری مجدد و تکمیل دکل‌های حفاری نیمه تمام (فرکلاگ‌ها) در شرکت‌های تولیدکننده شیل آمریکا، اشاره کرده بود. همچنین رئیس بخش انرژی آمریکا از ارائه لایحه لغو ممنوعیت صادرات نفت این کشور به سنای آمریکا خبر داد (تقویت احتمال افت قیمت‌ها و کاهش اختلاف قیمت نفت WTI و برنت).