یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تغییر رفتار معامله‌گران در شرایط ریزش در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل با افت ۸۳۱ واحدی (معادل ۸۹/۰ درصد)، به کانال ۷۳ هزار واحدی سقوط کرد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات در سطوح بالایی قرار دارند که نشان می‌دهد صف‌های فروش با متقاضی همراه است. این در حالی است که پیش از این به‌طور سنتی، روند نزولی شاخص کل با کاهش حجم معاملات همراه بود. به عبارت دقیق‌تر، در گذشته صف‌های فروش با استقبال سایرین همراه نمی‌شد که بیانگر انتظار تداوم افت قیمت‌ها در میان تمامی معامله‌گران بود، اما بالا بودن حجم معاملات در این روزها نشان می‌دهد انتظارات در میان همه معامله‌گران یکسان نیست و گروهی در حال خرید سهام در کف قیمتی هستند. در واقع، برخی سهامداران از هیجانی بودن بازار بهره برده و با امید به افزایش قیمت‌ها، اقدام به خرید سهام در قیمت‌های مناسب فعلی می‌کنند.

بازار ارز

رکورد ۱/۵ ساله در بازار ارزدیروز(تا لحظه تنظیم این گزارش ساعت۱۴)، هر دلار آمریکا با رشد ۵۵ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۳۷۰ تومان معامله شد. قیمت مزبور، بیشترین قیمت دلار طی یک سال و نیم گذشته محسوب می‌شود؛ به‌طوری که بازدهی دلار از ابتدای سال را به حدود ۱۲ درصد رسانده است. تمدید مذاکرات هسته‌ای و کاهش شدید قیمت نفت همچنان مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد هستند. با این حال، کارشناسان این رفتار را هیجانی می‌دانند و معتقدند دلار گرفتار رفتار سفته‌بازانه شده است و قیمت‌ها در این سطوح پایدار نیستند. همچنین، روز گذشته حجم معاملات پایین بود و افراد تمایلی به فروش نشان نمی‌دادند؛ این امر گواهی دیگر بر سردرگم بودن معامله‌گران ناشی از رفتارهای هیجانی است. در این شرایط، نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه دلار می‌تواند توسط پرداخت ماهانه دارایی‌های بلوکه‌شده ارزی جبران و قیمت دلار کنترل شود.

بازار سکه

ثبات سکه در جدال عوامل اثرگذارطی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت ۹۳۸ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، گرچه ارز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد؛ اما همان‌طور که انتظار می‌رفت کاهش قیمت طلای جهانی با این روند مقابله کرد. با این حال، با توجه به هیجانات موجود در بازارهای داخلی، انتظار افزایش قیمت در بازار سکه نیز بیشتر از کاهش قیمت است. این امر سبب ایجاد مجدد حباب (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در بازار سکه شد. هرچند اندازه این حباب کوچک است، اما نشان می‌دهد نگاه «گاوی» (انتظار رشد قیمت) در بازار سکه قدرتمندتر است. در معاملات روز جاری، با توجه به تعطیل بودن بازار طلای جهانی، احتمالا قیمت سکه همگام با دلار تغییر می‌کند که در صورت تداوم هیجانات، افزایش قیمت سناریوی محتمل‌تری است.


بازار طلای جهانی

چرخش مسیر طلا پس از ۳ هفتهطلای جهانی پس از سه هفته رشد قیمت، هفته گذشته را با افت ۸/۲ درصدی به قیمت ۵/۱۱۶۸ دلار سپری کرد. افت قیمت نفت و عدم امیدواری به رفراندوم سوئیس (مبنی بر تثبیت سهم حداقل ۲۰ درصدی در دارایی‌های بانک ملی سوئیس) مهم ترین عوامل این کاهش محسوب می‌شوند. با این حال، این هفته آمار اشتغال زایی آمریکا و نشست بانک مرکزی اروپا (در صورت تقویت سیاست‌های انبساطی، کاهش ارزش یورو نسبت به دلار و در نتیجه فشار بر قیمت طلا را سبب می‌شود) از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. از سوی دیگر، در یک اقدام غیرمنتظره قانون ۲۰:۸۰ (به این معنا که تجار مجبورند ۲۰ درصد کل واردات را مجددا صادر کنند) در هند، دومین واردکننده شمش دنیا لغو شد، اما کارشناسان با توجه به باقی ماندن تعرفه ۱۰ درصدی واردات طلا، این اقدام را شوکی جهت افزایش واردات هند نمی‌دانند.

بازار اوراق مسکن

پاییز سرد اوراق تسهیلات مسکندر نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با افت ۹/۴ درصدی، ۷۹ هزار و ۶۵۴ تومان معامله شدند. به این ترتیب، با رسیدن قیمت‌ها به کمترین مقدار ۶ ماهه، زیان آنها از ابتدای پاییز به بیش از ۱۷ درصد رسید. روند کاهشی تقاضای مسکن در فصل پاییز و همچنین نبود امیدواری به رونق این بازار، مهم‌ترین عوامل افت قیمت «تسه»ها محسوب می‌شوند. در این زمینه، بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود عنوان کرده است: طرح پیشنهادی اعطای تسهیلات خرید مسکن در چارچوب صندوق پس‌انداز مسکن بررسی شده است و نتایج حاکی از آن است که صندوق مزبور با کسری منابع مالی مواجه خواهد شد. بنابراین، به نظر می‌رسد تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور تقویت سمت تقاضا، فعلا به نتیجه نرسیده است که احتمال خروج بازار مسکن از رکود را کاهش می‌دهد.

بازار نفت

آینده مبهم نفت پس از ریزش شدیدنفت خام آمریکا با افت هفتگی شدید ۵/۱۳ درصدی ۱۵/۶۶ دلار بر بشکه معامله شد. در پی عدم کاهش عرضه اوپک، مازاد عرضه در بازار نفت تثبیت شد. در سمت عرضه، آزمودن توانایی نفت شیل در قیمت‌های پایین مطرح است. همچنین، احتمال افزایش صادرات از سوی ایران (در صورت توافق هسته ای) وجود دارد. سومین عامل، عملکرد بلندمدت اوپک است که تا چه زمان می‌توانند قیمت‌های پایین را تحمل کنند. از سوی دیگر، تقاضای نفت در کوتاه مدت تغییر زیادی نمی‌کند (تقاضای بی کشش)، بنابراین، گرچه اوضاع اقتصادی نامناسب اروپا و آسیا اجازه افزایش شدید تقاضا را حتی در قیمت‌های پایین نمی‌دهد، اما تقاضاهای جدید در بلندمدت می‌توانند شکل گیرند. نکته دیگر کاهش نقدینگی به علت کاهش تمایل بانک‌ها و صندوق‌های پوشش ریسک (hedge funds) جهت سرمایه‌گذاری در بازار نفت است. همه این عوامل آینده مبهم قیمت نفت را رقم می‌زنند.