یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بازده سالانه بورس، نصف سود بانکی
دیروز، شاخص کل افت ملایم 59 واحدی (معادل 08/0 درصد) را تجربه کرد و بازدهی آن در مقیاس سالانه به کمتر از 11 درصد رسید. در این شرایط سود 22 درصدی سپرده‌های یکساله بانکی، جذابیت ورود به بازار سهام را کاهش می‌دهد. نسبت قیمت به درآمد (P/E) در بازار پول (سپرده‌های بانکی) حدود 5/4 و در بازار سهام 4/5 مرتبه است. بالا بودن این نسبت در بازارهای سهام به این علت است که علاوه بر P/E، سود ناشی از تغییرات قیمتی نیز عاید سهامداران بورسی می‌شود. بر این اساس، توجه به سابقه تاریخی نسبت مزبور (حدود 6 مرتبه) نشان از سطوح معقول قیمت‌ها دارد که اجازه افت شدید شاخص کل را نمی‌دهد. اما رشد شاخص نیز نیازمند جذب سرمایه‌ها و محرک‌های جدید است که در شرایط کنونی وجود ندارند و روند متعادل شاخص کل را طبیعی نشان می‌دهند.




بازار ارز

روزهای «سبز» در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد قابل توجه 40 تومانی به قیمت 3 هزار و 265 تومان معامله شد. به این ترتیب، اسکناس سبزرنگ بازار ارز پنجمین روز فصل پاییز را مثبت پشت سر گذاشت. عدم پیشرفت محسوس در مذاکرات هسته‌ای نیویورک، نگرانی‌ها در بازار ارز را تشدید کرد و موجب افزایش قیمت‌ها شد. به گفته دیپلمات‌ها گرچه دو ماه باقی مانده زمان کوتاهی است، اما شرایط برای رسیدن به توافق جامع وجود دارد و قرار است هر چه سریع تر دور جدید مذاکرات در اروپا برگزار شود. از سوی دیگر، رشد نسبی قیمت دلار سبب افزایش تقاضا از دو منظر شده است. نخست، دلالانی که در شرایط نوسانی، سعی در خرید دلار و بازی با قیمت‌ها می‌کنند و دوم کسانی که پیش از این با امیدواری نسبت به مذاکرات، برای خرید ارز مورد نیاز خود دست نگه داشته بودند.



بازار سکه

بازگشت حباب منفی به سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید به قیمت 938 هزار تومان معامله شد. در شرایطی که بازار طلای جهانی تعطیل بود، رشد 40 تومانی دلار باعث افزایش قیمت سکه شد. در حالی که دلار بیش از 2/1 درصد رشد قیمت را تجربه کرد، سکه تنها 75/0 درصد رشد را به ثبت رساند و باز هم دارای حباب منفی شد (قیمت بازاری آن از ارزش واقعی طلای موجود در آن کمتر شد). پس از واکنش سکه نسبت به ریزش به کمتر از 920 هزار تومان، اکنون به نظر می‌رسد نگاه «خرسی» (روند نزولی) در بازار طلای جهانی، اجازه نداده است قیمت سکه در بازار داخل جهش پیدا کند. بنابراین در این روزها اگر قیمت طلای جهانی بر خلاف پیش بینی‌ها مثبت شود، امکان رشد بیشتر سکه در بازار داخل نیز فراهم می‌شود.



بازار طلای جهانی

افت ۱۰۰ دلاری اونس در یک فصل
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با 3/0 درصد رشد به قیمت 1219 دلار بر هر اونس معامله شد؛ بنابراین، در سومین فصل سال میلادی، طلای جهانی بیش از 100 دلار افت را تجربه کرد. گرچه رشد بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا سبب قرار گرفتن اونس در مسیر نزولی شده بود، اما طلای جهانی هفته گذشته روند متعادلی را سپری کرد. فاز اصلاح قیمتی در بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا پس از ثبت رکوردهای بی‌سابقه و افزایش ناآرامی‌ها در سوریه، مهم‌ترین دلایل مقاومت طلا در مقابل افت بیشتر بودند. با این حال، ارائه آمار مربوط به رشد اقتصادی آمریکا (6/4 درصد) سیگنال منفی دیگری برای این فلز زرد محسوب می‌شود. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 4 نفر (از 20 کارشناس) روند افزایشی و 12 نفر مسیر کاهشی را برای قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند.



بازار اوراق مسکن

آرامش نسبی در قیمت «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 4/0 درصدی به قیمت 91 هزار و 592 تومان معامله شدند. با پایان فصل تابستان و کاهش نسبی تقاضای اوراق مزبور، قیمت‌ها نیز افت پیدا کردند به‌طوری که از دوران اوج خود تا کنون بیش از 7 درصد افت پیدا کرده‌اند. با این حال، کف 90 هزار تومانی همچنان برای این اوراق قدرتمند محسوب می‌شود و اجازه افت بیشتر قیمت‌ها را نداده است. در این رابطه، دکتر عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اشاره کرده است: افراد صاحب امتیاز وام مسکن، حاضر نیستند با نرخ 13 یا 14 درصد اوراق خود را بفروشند و معتقدند نرخ معقول فروش اوراق، زمانی است که سود واقعی حدود 21 یا 22 درصد باشد (به عبارتی، قیمت‌ها حدود 100 هزار تومان باشد).




بازار نفت

اقتصاد آمریکا ناجی افت قیمت نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 2/1 درصدی مواجه و به قیمت 5/93 دلار معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت نفت برنت تغییرات قابل توجهی را تجربه نکرد و به قیمت 97 دلار بر بشکه معامله شد. رشد اقتصادی 6/4 درصدی آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام دنیا، افزایش تقاضای نفت را نشان می‌دهد که رشد قیمت WTI را سبب شد. با این حال، طرف عرضه همچنان در سطح مناسبی قرار دارد؛ در این میان می‌توان به افزایش میزان صادرات لیبی و عدم تغییر قابل ملاحظه صادرات عراق اشاره کرد. با این حال، وابستگی کشورهای عضو اوپک به درآمدهای نفتی، برخی نگرانی‌ها را درخصوص کاهش عرضه از سوی این کشورها، با بیشترین سهم از بازار جهانی نفت ایجاد کرده است که افزایش قیمت نفت را در پی خواهد داشت.