یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

روزهای بی‌رمق بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تغییر قابل توجهی را تجربه نکرد و با رشد 6 واحدی (کمتر از 01/0 درصد) مواجه شد. بررسی دقیق‌تر معاملات نشان می‌دهد به‌رغم مسیر نزولی شاخص کل در ابتدای معاملات، با انجام چند معامله بلوکی از افت بیشتر آن جلوگیری شد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات همچنان بسیار پایین است که این امر یکی از مهم‌ترین دلایل روند کم نوسان شاخص کل است؛ به عبارت دقیق‌تر، محدودیتی به نام «حجم مبنا» در بورس تهران در شرایطی که حجم معاملات پایین است، اجازه نمی‌دهد قیمت نمادها تغییرات قیمت شدیدی را تجربه کنند. این امر در کنار دامنه نوسان 4 درصدی امکان تغییرات شدید قیمت‌ها و در پی آن شاخص کل را نمی‌دهد. همچنین، همان‌طور که اشاره شده بود پایین بودن نسبی قیمت‌ها در بازار سهام، مسیر نزولی را با مقاومت مواجه می‌کند.



بازار ارز

دلار بالای ۳۲۰۰ تومان
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 205 تومان معامله شد؛ به این ترتیب، با عبور از سقف مقاومتی 3200 تومان، بازدهی 3/6درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند. این در شرایطی است که مذاکرات هسته‌ای میان دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها، از امروز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز می‌شود. در این رابطه، دیپلمات‌های غربی رسیدن به توافق کامل را مشروط به انعطاف بیشتر ایران درخصوص توان غنی‌سازی عنوان کرده‌اند. بنابراین، باید منتظر ماند با توجه به برخی خط قرمزهایی که دیپلمات‌های کشور از آنها صحبت کرده‌اند، مذاکرات به کدام سمت خواهد رفت. در این شرایط، نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای باعث تغییر دامنه نوسان قیمت ارز شده و در یک هفته اخیر قیمت ارز به پایین‌تر از 3 هزار و 180 تومان نرسیده است.


بازار سکه

عوامل مثبت در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به مسیر صعودی خود ادامه داد و به قیمت 936 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان خود از ابتدای سال را به 8/1 درصد کاهش داد. در این شرایط، هر دو عامل اثرگذار بر بازار سکه، یعنی دلار و طلای جهانی با افزایش قیمت همراه بودند. بنابراین، مشاهده می‌شود رشد 4/0 و 25/0 درصدی به ترتیب برای طلای جهانی و دلار، سبب رشد حدود 65/0 درصدی قیمت سکه شد. با شروع جدی مذاکرات هسته‌ای در نیویورک، ممکن است نوسانات غیرقابل پیش بینی را در قیمت دلار شاهد باشیم که آثار خود را بر بازار سکه نیز خواهد گذاشت. از سوی دیگر، قیمت طلای جهانی کاملا وابسته به نشست فدرال رزرو است که اگر شواهد مربوط به احیای اقتصاد آمریکا تقویت شوند، اونس به مسیر نزولی برمی‌گردد.



بازار طلای جهانی

رشد اونس پیش از نشست فدرال رزرو
دیروز، هر اونس طلای جهانی رشد ملایمی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1240 دلار معامله می‌شد. طی دو روز گذشته، افزایش تقاضا در پی پوشش کوتاه مدت (خرید مجدد پس از افت شدید قیمتی، به منظور کاهش زیان قبلی) و برخورد به کف نمودارهای تکنیکال، مهم ترین عوامل رشد قیمت بوده‌اند. اما از منظر بنیادی، دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد. به عبارت دقیق‌تر، فروکش هیجانات مربوط به عوامل ژئوپلیتیک و بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا عواملی هستند که کاهش قیمت طلا را تقویت می‌کنند. در این شرایط، گرچه هنوز اوضاع اشتغال‌زایی در آمریکا به حد مطلوب نرسیده است، اما هر گونه سیگنالی در نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) مبنی بر افزایش نرخ بهره زودتر از موعد قبلی می‌تواند افت قیمت طلا را سبب شود.


بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با مقاومت مواجه شد
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 6/0 درصدی مواجه و به قیمت 97 هزار و 927 تومان معامله شدند. گرچه در این بازار همچنان مازاد تقاضا به چشم می‌خورد، اما رسیدن قیمت‌ها به سطح 100 هزار تومانی سبب شده است تا سود واقعی تسهیلات مسکن به 23 درصد برسد. در این شرایط، نرخ تورم رو به کاهش است؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم تا پایان سال به زیر 20 درصد و تا سال 95 تک رقمی شود. بنابراین، با توجه به روند نرخ تورم، از منظر سرمایه‌گذاری پرداخت سود 23 درصدی به مدت 12 سال (مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن) چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با این حال، مسوولان بانک مسکن این مقدار را نسبت به سایر وام‌ها منطقی می‌دانند که تفاوت دوره بازپرداخت سایر وام‌ها این مقایسه را زیر سوال می‌برد.



بازار نفت

نوسانات نفت در کف قیمتی
دیروز، نفت خام آمریکا با جبران بخشی از نزول روزهای اخیر خود همراه شد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 8/92 دلار بر هر بشکه معامله می‌شد. نگرانی از کاهش تقاضا با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصاد اروپا و چین مهم‌ترین علت کاهش قیمت نفت محسوب می‌شود. همچنین، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا که کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در کالاها را به همراه دارد، می‌تواند بازار نفت را نیز متاثر کند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند افت بیشتر قیمت‌ها با مقاومت مواجه می‌شود. در این میان، برخی به کشورهای عضو اوپک اشاره می‌کنند که عموما بودجه‌ای وابسته به درآمدهای نفتی دارند و از کاهش قیمت نفت ضرر می‌بینند. در این رابطه، خبرهایی مبنی بر اعمال محدودیت‌های صادراتی در عربستان به گوش می‌رسد. همچنین، کارشناسان بلومبرگ کاهش موجودی نفت خام آمریکا را برآورد کرده‌اند (دو عامل افزایش قیمت).