بازار داخلی

حجم پایین نقدینگی در بازار سهام

با عملکرد ناهمسوی شاخص‌های اصلی بازار سهام، ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه نیز به انتها رسید. به صورتی که در این روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران توانست عملکردی مثبت را به ثبت برساند و با افزایش ارتفاع ۲۵۳۴ واحدی معادل با ۰.۱۲ درصد، در محدوده ۲میلیون و ۱۵۶ هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص هم‌وزن عملکردی خلاف جهت شاخص کل داشت و با ریزش ۱۰۰۴واحدی، با قرار گرفتن در محدوده ۷۵۸ هزار و ۵۷۴واحد به کار خود پایان داد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که در چهارمین روز معاملاتی هفته، شرکت‌های بزرگ پذیرش‌شده در بورس تهران، عملکرد بهتری را نسبت به شرکت‌های متوسط و کوچک به ثبت رساندند. همچنین شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس ایران نیز نتوانستند به روند مثبت دو روز گذشته خود ادامه دهند. به طوری که شاخص کل فرابورس نیز در این روز حدود ۴۱ واحد کاهش یافت و عدد ۲۰ هزار و ۲۰۶واحد را به ثبت رساند.

در روزی که شاخص‌های بازار سهام عملکرد متفاوتی را به ثبت رساندند، نمادهای «شبندر»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص کل بورس گذاشتند  و نمادهای «خچرخش»، «وساخت» و «کپشیر» نیز شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند. همچنین لازم به ذکر است که در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۲۳ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) نیز با اندکی افزایش، در سطح ۴۶۴۴میلیارد تومان قرار گرفت. در مورد شرایط روزهای اخیر بازار سهام، برخی از کارشناسان عقید دارند که به دلیل عدم ورود پول جدید به بازار، شاهد گردش نقدینگی بین صنایع مختلف هستیم و چون حجم نقدینگی در بازار کم است، به همین دلیل است که هر روز با عملکرد مثبت چند صنعت و عملکرد منفی صنایع دیگر مواجه می‌شویم. در چنین شرایطی معمولا شاهد این اتفاق هستیم که چون ارزش معاملات افت پیدا کرده است و پول قابل توجهی نیز در بازار وجود ندارد، توجه سهامداران بیشتر به سمت سهم‌های کوچک معطوف شده است؛ یعنی جایی که بتوان با حجم پول کمتر رشد کرد و به سود رسید.

این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در حال حاضر بازار در انتظار محرک‌ها است و چون اتفاق خاصی این روزها در حال رخ دادن نیست، جانی هم در بازار برای رشد دیده نمی‌شود.

بازار خارجی

رشد کامودیتی‌‌‌ها در دومین روز معاملاتی هفته

طی روز سه‌‌‌شنبه که مصادف است با دومین روز معاملاتی هفته دوم ۲۰۲۴، کامودیتی‌‌‌های جهانی با افزایش تقاضا همراه شدند. بر این اساس نفت برنت و WTI  طی این روز به‌‌‌ترتیب در سطح قیمت ۷۷.۶۵ و ۷۲.۲۷ دلار قرار گرفتند که در قیاس با روز گذشته رشد ۲.۰۱ و ۲.۱۲ درصدی را تجربه کردند. طلا نیز با افزایش قیمت همراه شد و در سطح قیمت ۲هزار و ۳۵دلار قرار گرفت که بر این اساس رشد ۰.۳۷درصدی برای طلای جهانی به ارمغان رسید.

به نظر می‌‌‌رسد جفت ارزهای اصلی بازار فارکس در رنج‌‌‌های اوایل سال مستقر شده‌‌‌اند و در حال حاضر در انتظار رویداد بزرگ بعدی یعنی انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا هستند.  سرمایه‌‌‌گذاران که به دنبال معاملات امن هستند، از استراتژی‌‌‌های معاملات حملی در ارزهای مجارستان، مکزیک و هند استفاده می‌‌‌کنند‌. بازارهای فارکس به طور کلی آرام باقی می‌‌‌مانند چرا که پس از فشار فروش دلار در اواخر سال گذشته، وارد دوره تثبیت شده‌‌‌ایم. سال جاری با این تفکر آغاز شده است که کاهش احتمال افت نرخ بهره کوتاه‌‌‌مدت می‌‌‌تواند کمی از دلار حمایت کند، اگرچه در واقع، رشد دلار بسیار کم بوده است. در پس این ممکن است این عقیده وجود داشته باشد که فدرال رزرو امسال نرخ بهره را کاهش خواهد داد، بنابراین افزایش موقعیت‌‌‌های خرید دلار در حال حاضر یک معامله مخالف روند خواهد بود. در مورد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، اکنون اعضای فدرال رزرو با صراحت بیشتری درباره کاهش (هرچند متوسط) نرخ بهره در سال جاری صحبت می‌‌‌کنند و نظرسنجی دیروز فدرال رزرو نیویورک کاهش خوشایند انتظارات تورمی در تمام افق‌‌‌‌‌‌ها را نشان داد. در افق این هفته، داده‌‌‌های   CPI  دسامبر ایالات متحده و همچنین مجموعه‌‌‌ای از گزارش‌های درآمدزایی بانک‌‌‌های ایالات متحده هستند. بازار شک دارد که داده‌‌‌های ایالات متحده بازارها را به حرکت در بیاورد، اما طبق معمول، نگاه بازار به نتیجه نظرسنجی کسب‌و‌کارهای کوچک NFIB خواهد بود.

1 copy

2 copy