بازار سهام

سرخ‌پوشی شاخص‌ها

1

ساعت معاملاتی بازار داخلی در روز سه‌شنبه در حالی به پایان رسید، که بورس اوراق بهادار تهران مجددا شاهد کاهش ارتفاع نماگر اصلی خود بود. به طوری که در این روز شاخص کل بیش از 9700 واحد معادل با 0.48‌درصد سقوط کرد و در محدوده 2 میلیون و 46‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز پس از 8 روز منفی شد و با بیش از 3300 واحد کاهش در محدوده 702‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد 271 میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 4662 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که با نزدیک شدن به آذر ماه و واریز شدن سود تقسیمی شرکت‌ها، انتظار می‌رود که شاهد افزایش در خرید باشیم و در کنار آن اگر کاهش نرخ بهره بین بانکی ادامه پیدا کند، احتمالا شاهد روزهای بهتر در بازار سرمایه خواهیم بود.

بازار سکه

تداوم نوسانات محدود قیمت سکه

2

روز سه‌شنبه سکه امامی با کاهش قیمت همراه شد. در حالی که دوشنبه قیمت سکه اندکی افزایش یافت و در سطح 29 میلیون تومان قرار گرفت، در این روز مجددا کاهش ارزش داشت. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود 100‌هزار تومان کاهش یافت و در محدوده قیمتی 28 میلیون و 900‌هزار تومان خرید و فروش شد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت سکه در این روز به محدوده 50‌هزار و 950 تومان سقوط کرد و قیمت طلای جهانی نیز اندکی کاهش یافت. کارشناسان بازار سکه معتقدند که دلیل نوسان قیمت سکه در بازه محدود 300‌هزار تومانی این است که معامله‌گران در شرایط فعلی منتظر مشخص شدن روند اونس جهانی و نرخ دلار هستند و معاملات خود را با احتیاط انجام می‌دهند.

بازار طلای جهانی

 جهش قیمتی طلا

3

در‌حالی‌که در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه نوسانات کاهشی اندک در قیمت طلا دیده می‌شد، اما در ادامه به‌یک‌باره روند نوسانات تغییر پیدا کرد؛ به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، طلای جهانی با بیش از 20دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، در محدوده قیمتی 1968دلار به ازای هر اونس مورد داد‌وستد قرار گرفت. این افزایش قیمت در پی انتشار آمار تورم ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد که حتی رقمی کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده و موردانتظار بود. همچنین طبق اظهارات مقامات فدرال رزرو، نرخ بهره آمریکا قرار است افزایش پیدا کند. این افزایش، که در شرایط با تورم پایین نیز اتفاق خواهد افتاد، کمتر از افزایش‌های گذشته است. دلایل ذکرشده علاوه بر افت شاخص دلار که رابطه‌ای عکس با قیمت اونس جهانی دارد، باعث شد پس از اعلام تورم 3.2درصدی آمریکا، قیمت طلا به‌یک‌باره جهش پیدا کند.

بازار اوراق مسکن

ثبات نسبی تسه

4

«تسه 0011»، روز سه‌شنبه در حالی در ساعت 12:30  به کار خود در بازار داخلی پایان داد که قیمت این اوراق با اندکی کاهش همراه شد. به طوری که ارزش اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد مبادله قرار می‌گیرد، در این روز در حدود 487 تومان معادل با 0.46‌درصد کاهش یافت و قیمت پایانی 106‌هزار و 154 تومان برای هر برگ از این اوراق به ثبت رسید تا تسه برای یازدهمین روز معاملاتی متوالی به نوسان در کانال 100‌هزار تومان بپردازد. در وضعیت فعلی بازار مسکن در ایران، که تورم آن به دلیل جهش‌های قیمتی متوالی در سال‌های گذشته، جلوتر از تورم عمومی است و نیز، رکود همچنان بر این بازار سایه انداخته است، کارشناسان بازار مسکن معتقدند تا زمانی که تورم پیش‌‌‌خورده بازار مسکن جبران نشود، همچنان کمبود تقاضا در این بازار ادامه خواهد یافت.

بازار نفت

 آمار تورم؛ جهت‌دهنده قیمت نفت

5

معاملات روز سه‌شنبه در بازارهای جهانی در حالی شروع شدند، که قیمت نفت نوسانات متفاوت مثبت و منفی از خود نشان می‌داد، به طوری که در ابتدا این نوسانات کاهشی بودند اما در ساعات بعدی و پس از انتشار آمار مربوط به تورم ایالات متحده آمریکا و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت افزایش قیمت داشت و در محدوده قیمتی 83دلار و 61سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. همچنین نفت WTI مانند نفت برنت، افزایش ارزش داشت و در محدوده قیمتی 79دلار و 36سنت به ازای هر بشکه خرید و فروش شد. در‌حالی‌که گمانه‌زنی‌هایی در مورد کاهش تقاضای نفت از سوی آمریکا و چین وجود داشت، آژانس بین‌المللی انرژی آماری مبنی بر پیش‌بینی رشد تقاضا منتشر کرد که این مساله در کنار انتشار آمار تورم آمریکا، باعث شد در این روز روند قیمت نفت افزایشی باشد.