بازار سهام

سبزی ناگهانی بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران پس از 5روز متوالی که با کاهش تند و تیز همراه بود، روز معاملاتی سه‌شنبه را سبزپوش به پایان رساند؛ به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در این روز رشد 1/ 1درصدی داشت و کار خود را در سطح یک‌میلیون و 556هزار واحد خاتمه داد. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را نشان می‌دهد، روز گذشته با افزایش 33/ 1درصدی همراه بود. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سهام، از عمده دلایل سبزپوشی بازار را می‌توان به انتشار اخباری مبنی بر افزایش نرخ سود و سپرده بانکی که کمتر از انتظار بود، اشاره کرد. با این حال برخی معتقدند که بورس تهران با توجه به روند تاریخی خود در حال سپری کردن یک الگوی تکرارشونده در روندهای صعودی و اصلاحی است. بنابراین انتظار می‌رود که تمایلات نزولی همچنان در بازار باقی بماند.

بازار سکه

سکه در مسیر تثبیت

2

بازار طلا و سکه مدتی است که با نوسانات محدودتری همراه است. به‌طوری‌که نزدیک به 11روز متوالی است که بهای سکه امامی در یک دامنه قیمتی مشخصی قرار گرفته است. علاوه بر این با توجه به شرایط اقتصادی و غیر اقتصادی و تمایلات صعودی نرخ دلار در بازار آزاد، سکه در تلاش برای تثبیت جایگاه خود در سطح 24میلیون تومان را دارد. به این ترتیب روز اخیر مسکوک یادشده در مرز قیمتی 24میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. عده‌ای از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سکه در حال جمع کردن پتانسیل رشد است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دلار بار دیگر رشدهای پلکانی خود را داشته باشد و بهای طلا در بازار جهانی نیز به روند صعودی خود ادامه دهد. در مقابل نیز برخی معتقدند که سکه تا پایان سال رشدهای سریع گذشته را نخواهد داشت.

بازار طلای جهانی

سایه ابهامات بر طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی روز سه‌شنبه تحت فشار افزایش شاخص دلار قرار گرفت و به مرز 1900دلار عقب نشینی کرد. این اتفاق در جریان نشست دو روزه فدرال‌رزرو روی داد و بازار با احتیاط بیشتری همراه شد. بر این اساس فلز زرد گرانبها روز گذشته با 14دلار کاهش در قیمت 1908دلار معامله شد. به‌طور کلی انتظار می‌رود فدرال‌رزرو نرخ بهره را 25واحد پایه افزایش دهد. بنابراین عده‌ای معتقدندکه چشم‌انداز این بانک مرکزی درباره سیاست پولی نقطه تمرکز کلیدی خواهد بود؛ زیرا داده‌های اقتصادی اخیر از ایالات متحده نشان می‌دهد که فدرال‌رزرو ممکن است زمان کافی برای افزایش بیشتر نرخ بهره داشته باشد. اما با توجه به اینکه تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف سالانه فدرال‌رزرو است، بازارها درباره اینکه نرخ استقراض آمریکا در کجا به اوج خود خواهد رسید، نامطمئن باقی ماندند.

بازار اوراق مسکن

رکود در ساخت‌و‌ساز مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه برخی از تسه‌ها مثبت و برخی دیگر با افت همراه بودند. به‌طوری‌که در این میان اوراق تسهیلات اسفند99 با افزایش قیمت همراه بود. به این ترتیب هر برگ تسه 9912 طی معاملات روز گذشته با رشد 31/ 0درصد معادل بیش از 300 تومان، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 124هزار و 800تومان خاتمه داد. کارشناسان معتقدند مشکلات اقتصادی در ایران و چالش‌های مربوط به بازار مسکن باعث شده است آمار ساخت‌و‌ساز طی چند سال اخیر در حالتی رکودی قرار بگیرد و با توجه به افزایش هزینه خانوار و رشد تورم، تمایل به خرید خانه‌های نو‌ساز نیز به‌شدت کاهش یابد. به‌طوری‌که گفته می‌شود سود حاصل از انبوه‌سازی برای فعالان این بخش افت قابل توجهی داشته است.

بازار نفت

چراغ سبز چین به قیمت نفت

5

قیمت نفت در شروع معاملات روز سه‌شنبه با نوسانات زیادی همراه بود. اما به‌دلیل ایجاد فضای خوش‌بینی نسبت به داده‌های اقتصادی بهتر از حد انتظار چین و همچنین با احتیاط در نشست آتی فدرال‌رزرو و تصمیم اوپک درباره تولید، این نوسانات قیمتی بر مدار نزول قرار گرفت. به‌طوری‌که هر بشکه نفت‌خام برنت روز گذشته در قیمت 83دلار و 98سنت معامله شد. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز در این روز با کاهش بیش از 50سنت در قیمت 77دلار و 22سنت مورد داد و ستد قرار گرفت. داده‌های دولتی نشان می‌دهد که فعالیت تجاری چین در ژانویه بیش از حد انتظار رشد کرده است که نشان می‌دهد پس از کاهش بیشتر محدودیت‌های ضد کووید در اوایل ماه، اقتصاد این کشور به وضوح در مسیر بهبودی قرار دارد. این موضوع می‌تواند برای بازار نفت و در نهایت رشد قیمت‌ها چراغ سبز به حساب آید.