بازار سهام

رشد شاخص با پالایشی‌ها

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 108 واحدی (13/ 0 درصدی) همراه شد. رشد 7/ 5 درصدی ارز مبادله‌ای از ابتدای سال، رشد قیمت نفت برنت تا 58 دلار و افزایش مقطعی حاشیه سود پالایشی‌ها (اختلاف قیمت نفت و بنزین) در سطح جهانی از پالایشی‌ها حمایت کرد اما همچنان نامشخص بودن نرخ‌گذاری از سوی پالایش و پخش عامل احتیاط در این نمادها است. در بازار فلزات جهانی، شناسایی سود میان معامله‌گران و آغاز نشست یک‌هفته‌ای کنگره ملی حزب کمونیست چین افت قیمت‌ها از سقف‌های پیشین را رقم زد. با این وجود چشم‌انداز رشد تقاضای مس و نشانه‌های مثبت رشد اقتصاد جهانی خوش‌بینی‌ها به حمایت کف‌های بالاتر از فلزات اساسی را تقویت کرده است. دیروز سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، «کاوه» عرضه شد. تداوم احتیاط با ریسک سیستماتیک موضع آمریکا نسبت به برجام و گزارش‌های 6‌ماهه غلبه احتیاط را در بازار رقم زد.

 

بازار ارز

ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 9 تومانی به نرخ 4023 تومان معامله شد. رشد تقاضای آربیتراژی در کنار کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها از دلار حمایت کرد. رشد نرخ درهم تا سطح 1102 تومان از دلار حمایت کرد. پیش‌تر با رشد نرخ درهم، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ درهم را زیر سطح روانی 1100 تومان قرار داد. اما روز گذشته شاهد کاهش عرضه صرافی بانک‌ها بودیم. علاوه بر این با افت بیش از 20 دلاری اونس طلا از جمعه، معامله‌گران برای حمایت از قیمت سکه، اقدام به افزایش تقاضای ارز کردند؛ بنابراین شاهد تشدید روند صعودی نرخ دلار، پس از روند کم‌نوسان آن زیر سطح 4010 تومانی در روزهای ابتدایی هفته جاری بودیم. همچنان با وجود چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی و تجاری، احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند بر دلار فشار آورد.

 

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک 2 هزار تومانی همراه شد. با وجود رشد طلا در ساعات پایانی روز جمعه بالاتر از 1300 دلار، اما روز سه‌شنبه حمایت سطح 1300 دلاری طلا شکسته شد. در ادامه نیز رشد شاخص دلار، طلا را زیر سطح 1280 دلار قرار داد. همچنان احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز شاهد رشد نرخ دلار با افزایش نرخ درهم، کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. همچنین عدم تمایل معامله‌گران به افت بیشتر سکه، افزایش تقاضای دلار از سوی این معامله‌گران را رقم زد. بنابراین با کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از 90 هزار تومان قرار گرفت. همچنان شناسایی سود و تردید نسبت به بازارهای اثرگذار فشار را بر سکه حفظ کرده است.

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1278 دلار معامله شد. تداوم رشد شاخص دلار حمایت سطح 1280 دلاری اونس طلا را شکست. با نزدیک شدن به زمان احتمالی تعیین رئیس آینده فدرال رزرو ازسوی ترامپ، 3 نوامبر در روزهای اخیر احتمال انتخاب جان تیلور تقویت شده است. پیش‌بینی کارشناسان از اتخاذ رویکرد خروج سریع‌تر از سیاست‌های انبساطی از سوی این کاندیدا عامل حمایت از شاخص دلار است. چشم‌انداز تداوم خرید اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی اروپا، تداوم افت یورو را رقم زد. همچنان با توجه به تاکید جنت یلن، رئیس فدرال رزرو بر اثرات نامناسب پایین ماندن نرخ بهره، احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر تقویت شده است. همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فشار بر پوند را حفظ کرده است. همچنان ریسک کره شمالی تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 5/ 0 درصدی مواجه شدند. با وجود افت قیمت «تسه»ها تا کف 3‌ماهه در 10 مهر، رشد تدریجی تقاضا قیمت اوراق تسهیلات را بر مسیر صعودی قرار داد. با وجود افت تقاضای فصل رونق مسکن (تابستان) تداوم رشد تقاضا در مهر و در نیمه اول سال، خوش‌بینی‌ها به قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. دبیر کل انجمن لیزینگ نیز اعلام کرد بانک مرکزی دستورالعمل لیزینگ مسکن را تدوین و کارگروهی برای آن در نظر گرفته شده است. چشم‌انداز راه‌اندازی لیزینگ مسکن با قابلیت پوشش تا سقف 70 درصدی قیمت مسکن می‌تواند سمت تقاضا را تقویت کند اما همچنان تردیدها نسبت به تمایل عرضه‌کنندگان به فروش مسکن در قالب مذکور وجود دارد. استقبال سمت عرضه و تقاضا از این طرح می‌تواند کاهش تقاضای «تسه»ها را رقم بزند.

 

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک سقف 3‌ هفته

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 52 دلار معامله شد. همچنان شاهد نوسان قیمت نفت نزدیک سقف 3‌هفته بودیم. فروکش نسبی تنش‌ها میان کردستان و عراق در منطقه کرکوک و دعوت دولت مرکزی عراق به همکاری نیروهای کرد برای تداوم سطح کنونی صادرات این کشور، بر نفت فشار آورد. اما همچنان مهلت 60 روزه کنگره برای اعلام موضع در مورد برجام، با احتمال اختلال عرضه ایران ریسک مزبور را بر بازار نفت حفظ کرده است. همچنین تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 13/ 7 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، بیش از پیش‌بینی کارشناسان (25/ 3 میلیون بشکه) پیش از انتشار گزارش رسمی از قیمت نفت حمایت کرد. زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران اعلام کرد «توافق کلی» برای تمدید توافق اوپک و غیراوپک وجود دارد. اما سایه بازگشت تولیدات غیراوپک فشار را بر بازار نفت حفظ کرده است.