یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

استراحت بورس پس از صعود 8‌ روزه

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۳ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. پس از رشد ۱/ ۳ درصدی در ۸ روز متوالی و رسیدن شاخص به بالاترین سطح از دی ۹۲، شرایط احتیاطی در بازار رقم خورد. دیروز «ریشمک» در گروه دارویی عرضه شد. افت قیمت مس به کانال ۶۴۰۰ دلاری با چشم‌انداز مازاد عرضه و افزایش موجودی LME، همچنین چشم‌انداز کاهش ساخت و ساز در زمستان در کنار مازاد عرضه افت قیمت فولاد و سنگ آهن در بازار شانگهای و تداوم روند کم‌نوسان روی در سطح ۳۰۰۰ دلاری را رقم زد. در گروه پتروشیمی، متانول پس از رشد تا سطح ۳۶۰ دلاری، وارد مسیر نزولی شد. اما رشد قیمت اوره از پتروشیمی‌های تولیدکننده این محصول حمایت کرد. همچنین شاهد رشد برخی از نمادهای خودرویی بودیم. گزارش‌های شهریور شرکت‌ها، روند قیمت جهانی کالاها و ورود نقدینگی جدید می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار زیر ۳۹۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت 2 تومانی به نرخ 3896 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در روزهای پایانی شهریور در سطح 3900 تومانی، از روز پنج‌شنبه حمایت سطح مزبور شکسته شد. پیش‌تر در میانه شهریور عبور دلار از سطح 3900 تومانی با رشد تقاضای مسافرتی در کنار افزایش تقاضای آربیتراژی، روند صعودی دلار را تشدید کرد. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری در کنار کاهش تقاضای مسافرتی با پایان فصل تابستان احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرد. همچنان با حمایت عوامل بنیادین از جمله افزایش تقاضای ارز تجاری افت قابل توجه دلار دور از انتظار است. علاوه بر این، رشد نرخ ارز مبادله‌ای (رشد 7/ 3 درصدی از ابتدای سال) همگام با نرخ آزاد دلار چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز را تقویت کرده است.

بازار سکه

رشد سکه در کم‌نوسانی بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی همراه شد. رشد محدود اونس طلای جهانی در شرایط تداوم کم‌نوسانی دلار بر سکه اثرگذار بود. در بازار طلای جهانی، چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری حمایت سطح ۱۳۰۰ دلار را شکست. اما رشد یورو(فشار بر شاخص دلار) و بازگشت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران اونس طلا را روز جمعه تا ۱۲۹۷ دلار رساند. به این ترتیب در ۲ هفته اخیر افت حدود ۶۰ دلاری طلا رقم خورده است. در بازار ارز نیز با شکسته شدن حمایت سطح ۳۹۰۰ تومانی، شاهد کم‌نوسانی دلار در سطح ۳۸۹۰ تومانی هستیم. با وجود تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار و چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی در محرم، همچنان عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۴۵ هزار تومان افزایش داد.

بازار طلای جهانی

طلا زیر ۱۳۰۰ دلار

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 7/ 1 درصدی، دومین هفته نزولی، به قیمت 1/ 1297 دلار معامله شد. تقویت چشم‌انداز یک بار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری حمایت سطح 1300 دلاری اونس طلا را شکست. با وجود افت اونس طلا زیر سطح 1290 دلاری اما بازگشت ریسک ژئوپلیتیک با تهدید بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی و افت شاخص دلار روز جمعه تا حدی از اونس طلا حمایت کرد. آمارهای مناسب اقتصادی حوزه اروپا پیش از برگزاری انتخابات آلمان روز یکشنبه، با حمایت از یورو عامل فشار بر شاخص دلار شد. شروع خروج از برنامه خرید اوراق قرضه از سوی فدرال رزرو و چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی مهم از سیاست‌های به شدت انبساطی فشار بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد)‌ را حفظ کرده و مقاومت سطح 1300 دلاری را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

نشانه‌های تداوم تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۸/ ۲ درصدی همراه شدند. روز گذشته شاهد بازگشت روند قیمت «تسه»ها به مسیر صعودی بودیم. به صورتی که قیمت اوراق جدیدتر تا بالاتر از ۷۹ هزار تومان نیز معامله شد. با وجود کاهش فشار تقاضای فصل تابستان در هفته گذشته، اما چند عامل همچنان از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند. افزایش ۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۵ ماه ابتدایی سال به تداوم رشد تدریجی تقاضا اشاره دارد. با وجود این همچنان رشد تقاضای واحدهای کوچک‌متراژتر به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد. بنابراین در شرایط کنونی گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از کاهش ۲۴ درصدی ارزش واقعی آپارتمان در ۴ سال گذشته در کنار تمدید بخشنامه وام مسکن در سقف ۸۰ و ۱۲۰ میلیون تومان عوامل خوش‌بینی به تقاضای مسکن هستند.

بازار نفت

سومین هفته رشد نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 66/ 50 دلار معامله شد. نشست کمیته فنی اوپک بدون اعلام نتیجه برای تمدید توافق به پایان رسید اما کاهش 2 درصدی عرضه بر اساس توافق میان اوپک و غیراوپک تا مارس 2018 (زمان پایان توافق) مطرح شد. همچنین کاهش موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته در آگوست به 170 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5‌ساله (نسبت به 340 میلیون بالاتر در ابتدای سال 2017) اعلام شد. این عوامل در کنار رشد تقاضا با بازگشت فعالیت پالایشگاه‌ها از قیمت نفت حمایت کرد. با وجود افت (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سومین هفته متوالی، اما تداوم رشد تولیدات نفت آمریکا به 51/ 9 میلیون بشکه در روز و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی (EIA) از افزایش تولیدات شیل در آگوست به 1/ 6 میلیون بشکه در روز، همچنان عامل فشار بر نفت است.