یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید صعود شاخص در پایان تابستان

شاخص کل بورس با رشد ۷۶/ ۲ درصدی، با بیشترین رشد هفتگی از بهمن ۹۴ همراه شد. به این ترتیب شاخص کل بورس در تابستان ۹ درصد و از ابتدای سال ۱/ ۱۱ درصد رشد را ثبت کرد. خوش‌بینی به حمایت کف‌های بالاتر از قیمت‌ جهانی کالاها نسبت به کف‌های پیشین با رشد تقاضای چین و کاهش عرضه، رشد فلزی‌معدنی‌ها را رقم زد. همچنین پتروشیمی‌ها با رشد اخیر قیمت محصولات جهانی حمایت شدند. اما برداشته شدن فشار تسویه اعتباری‌ها از روز یکشنبه رشد ۳۰درصدی ارزش معاملات را در دو روز پایانی هفته نسبت به میانگین نیمه دوم شهریور و ورود نقدینگی جدید به خودرویی‌ها پس از کم‌نوسانی در کف‌های تکنیکال را رقم زد. در روزهای اخیر چشم‌انداز رشد شاخص دلار در کنار سیگنال‌های مازاد عرضه افت قیمت مس و سنگ‌آهن و نوسان روی نزدیک کف ۳۰۰۰ دلاری را رقم زد.

بازار ارز

دلار زیر مرز ۳۹۰۰ تومان

هر دلار آمریکا پس از 5 هفته صعودی، با افت 4/ 0 درصدی به نرخ 3898 تومان معامله شد. دلار در شهریور رشد 8/ 1 درصدی، در سه ماهه تابستان افزایش 3/ 4 درصدی و بازدهی 8/ 3 درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد. با وجود مقاومت سطح 3900 تومانی، رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش نرخ درهم و رشد تقاضا از سوی مناطق مرزی در کنار افزایش تقاضای ارز مسافرتی مقاومت سطح مزبور را در میانه شهریور شکست. با این وجود، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری تقویت احتیاط معامله‌گران در سطح مزبور را به دنبال داشت. امری که در کنار کاهش تقاضای مسافرتی در آخرین روز معاملات شهریور کف 3900 تومانی دلار را شکست. حمایت عوامل بنیادین، افت قابل توجه دلار را دور از انتظار کرده است.

بازار سکه

واکنش سکه به طلا

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۲/ ۲ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۳۴ هزار تومان معامله شد. با این وجود، هر سکه طرح جدید رشد ماهانه ۸/ ۱ درصدی، افزایش ۱/ ۲ درصدی در تابستان و بازدهی ۷/ ۱درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد. در میانه شهریور رشد اونس طلا تا سقف ۱۲۵۰ دلاری، افزایش قیمت سکه تا یک میلیون و ۲۷۳ هزار تومان، بالاترین سطح از خرداد ۹۲ را به دنبال داشت. اما در ادامه افت حدود ۶۰ دلاری اونس طلا به زیر سطح ۱۳۰۰ دلاری با چشم‌انداز رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی رقم خورد. در بازار ارز نیز کاهش تقاضای مسافرتی و تقویت احتیاط افت محدود دلار زیر سطح ۳۹۰۰ تومانی را رقم زد، بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار در کنار کاهش تقاضای مناسبتی در محرم فشار را بر سکه حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

شکسته شدن حمایت ۱۳۰۰ دلاری طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1294 دلار معامله شد. سیگنال نشست اخیر فدرال رزرو با شکستن حمایت سطح 1300دلاری، طلا را روز پنج‌شنبه به کمترین سطح در 4 هفته اخیر (1287 دلار) رساند. اما در ادامه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک با تهدید موشک حاوی بمب هیدروژنی از سوی کره‌ شمالی به دلیل اعمال تحریم‌های جدی‌تر آمریکا بر این کشور، تا حدی از اونس طلا حمایت کرد. در نشست اخیر فدرال رزرو، جنت یلن اعلام کرد نرخ تورم پایین یک «معما» است، اما با تقویت چشم‌انداز اقتصادی احتمال یک بار افزایش نرخ بهره در سال جاری و خروج از خرید اوراق قرضه را از ماه آینده اعلام کرد. با وجود حمایت این عامل از شاخص دلار، اما رشد یورو با آمارهای مناسب حوزه اروپا مانع از رشد شاخص دلار شد. سطح 1299 دلاری در برابر طلا مقاومت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

فشار دو عامل بر «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت هفتگی ۷/ ۲درصدی مواجه شد. به این ترتیب اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای سال رشد ۵/ ۳ درصدی، اما در تابستان افت ۳/ ۱ درصدی را ثبت کردند. با وجود افت تعداد معاملات مسکن در تیر نسبت به خرداد، اما بازگشت معاملات به روند صعودی در مرداد قیمت «تسه»ها را تا سقف ۸۰ هزار تومانی افزایش داد. با وجود تشدید نوسانات قیمت «تسه»ها در تابستان سال ۹۵ در بازه ۸۵ تا ۱۰۱ هزار تومانی، اما تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن و همچنین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از تشدید نوسان قیمت «تسه»ها شد. همچنین با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن، اما خروج از فصل رونق(تابستان) و تعدیل نرخ سود در سطح کلان (با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود) حمایت از کف ۷۶ هزار تومانی را شکست.

بازار نفت

بهبود چشم‌انداز نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 50 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین نوسان WTI را بالاتر از 50 دلار و رشد قیمت برنت به بالاترین سطح از فوریه (43/ 56 دلار) را رقم زد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش 6/ 4 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، بیش از پیش‌بینی‌ها اما افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها پس از توفان هاروی و به تعویق انداختن زمان تعمیرات کم‌واکنشی بازار را رقم زد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) کاهش 74 میلیون بشکه موجودی نفت در کشورهای توسعه‌یافته از ابتدای سال را اعلام کرد. در نشست کمیته فنی اوپک اشاره محمد بارکیندو به سطح بالای تعهد اعضا، خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار به سمت تعادل را تقویت کرد. اما با رشد قیمت نفت، بازگشت پرشتاب تولیدات شیل فشار بر نفت را حفظ کرده است.