یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

شاخص در نزدیکی کانال جدید

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۳۳ واحدی (۲۸/ ۰ درصدی) برای پنجمین روز متوالی صعودی شد. با برداشته شدن ریسک ناشی از تسویه اعتباری‌ها، رشد با احتیاط فلزی-معدنی‌ها در انتظار سیگنال بورس کالا و به دلیل افت قیمت‌های جهانی از سقف‌های پیشین رقم خورد. فضای مثبت پالایشی‌‌ها فروکش و نوسان اندک خودرویی‌ها نزدیک کف‌‌های پیشین رقم خورد. در گروه رایانه، نماد «آپ» با چشم‌انداز آزاد شدن سهام جایزه در کنار مقاومت سقف تکنیکال دومین نماد اثرگذار بر افت شاخص بود. در گروه اطلاعات و ارتباطات نیز «های‌وب» در سومین روز معامله با صف خرید سنگین همراه شد. سیگنال بازارهای جهانی، نوسانات نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای در کنار نرخ سود در بازارهای رقیب عوامل اثرگذار بر بورس هستند.

بازار ارز

دلار نزدیک کف ۳۹۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت 9 تومانی به نرخ 3904 تومان معامله شد. پیش‌تر افزایش تقاضای مسافرتی و رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کرد. بنابراین شکسته شدن سطح 3900 تومانی در 16 شهریور نوسانات صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. با وجود تقویت احتیاط میان معامله‌گران پس از عبور از سطح مزبور، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های بالاتر از 3900 تومان، خوش‌بینی معامله‌گران را تقویت و نرخ دلار را به سقف 3920 تومانی نزدیک کرد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما اظهارات اخیر رئیس کل بانک‌ مرکزی با تقویت احتمال افزایش عرضه صرافی بانک‌ها و با کاهش تقاضای مسافرتی شکسته شدن حمایت سطح 3900 تومانی دور از انتظار نیست.

بازار سکه

تردید سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی مواجه شد. افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، رشد نرخ تورم بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان، برای اولین بار در ۵ ماه احتمال یک بار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری را تقویت کرد. اما رشد یورو و پوند شاخص دلار را مجددا نزولی کرد. با وجود افت شاخص دلار، ثبت رکورد در بازارهای سهام آمریکا طلا را به زیر سطح ۱۳۲۰ دلاری رساند. نشست هفته جاری فدرال رزرو بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز دلار به ۳۹۰۰ تومان نزدیک شد. تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار و چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی سکه در محرم حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی)سکه را اندکی تخلیه کرد.