یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۰۰ واحدی (۱۲/ ۰ درصدی ) همراه شد. بازگشت قیمت فولاد به مسیر صعودی در بازار شانگهای پس از ۵ روز افت با چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای چین تا میانه نوامبر (پیش از فصل سرما) همچنین با وجود نوسان محدود مس، رشد قیمت آلومینیوم به بالاتر از ۲۱۰۰ دلار از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد و شاهد رشد خودرویی‌ها با رسیدن به کف‌های تکنیکال بودیم. همچنین با رشد ۸/ ۲ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، چشم‌انداز رشد حاشیه سود پالایشی‌ها (با توجه به فروش محصولات به نرخ مبادله‌ای) از این نمادها حمایت کرد. روز گذشته نماد «چدن» در گروه ساخت محصولات فلزی عرضه شد. نماد «آپ» نیز در دومین روز بازگشایی پس از تصویب افزایش سرمایه با صف خرید همراه شد. تردیدها به پایداری قیمت‌های جهانی و تسویه اعتباری، کاهش قابل‌توجه ارزش معاملات را در روزهای اخیر رقم زده است.

بازار ارز

رشد دلار در کانال ۳۹۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 12 تومانی به نرخ 3913 تومان معامله شد. افزایش تقاضای آربیتراژی در کنار حمایت سطح 3900 تومانی با تشدید تقاضای سفته‌بازی روند صعودی نرخ دلار را در کانال 3900تومانی رقم زد. پس از رسیدن دلار به سقف 3909 تومانی روز پنج‌شنبه، دلار از ابتدای هفته با روند نزولی به کف 3900 تومانی نزدیک شد. با اینکه پیش‌تر صرافی بانک‌ها اقدام به افزایش عرضه در نرخ‌های پایین‌تر از 3900 می‌کردند، اما عرضه از سوی این صرافی‌ها در سطح بالاتر از 3900 تومانی با سیگنالی برای پذیرش سطح کنونی دلار، روند صعودی دلار را روز گذشته تشدید کرد. همچنین افزایش تقاضای آربیتراژی از سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز عامل دیگر رشد تقاضا بود. احتمال کاهش تقاضا با نزدیک شدن به پایان تابستان در کنار تشدید عرضه ارز می‌تواند در هفته‌های آتی بر دلار فشار آورد.

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۶۳ هزار تومان معامله شد. با وجود افت طلای جهانی، رشد دلار از قیمت سکه حمایت کرد. از ابتدای شهریور تا روز شنبه (۱۸ شهریور) تقویت ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار افت شاخص دلار، رشد ۶۲دلاری اونس طلا تا سقف یک‌ساله (۱۳۵۷ دلار) رقم خورد. اما در روزهای اخیر کاهش ریسک‌ها و رشد بازارهای سهام جهانی اونس طلا را به کانال ۱۳۲۰ دلاری بازگرداند. در بازار ارز نیز رشد ۸۳ تومانی نرخ دلار از ابتدای شهریور رقم خورد؛ امری که از قیمت سکه حمایت کرد. با وجود این تردیدها نسبت به پایداری اونس طلا در سطح کنونی و احتمال افت نرخ دلار با کاهش تقاضای مسافرتی در کنار کاهش تقاضای مناسبتی سکه با شروع ماه محرم، تردیدها نسبت به پایداری قیمت سکه را تقویت کرده است.

بازار طلای جهانی

فشار بازارهای سهام بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1326 دلار معامله شد. فروکش تنش‌های کره شمالی و پایان یافتن توفان ایرما، با رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام آمریکا به بالاترین سطح ثبت شده فشار بر طلا را تشدید کرد. رشد نرخ تورم انگلیس بیش از پیش‌بینی‌ها از پوند حمایت کرد. نشست هفته جاری بانک انگلیس تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد. تداوم سیاست‌های به شدت انبساطی در حال حاضر بخش عمده‌ای از نقدینگی را از بازار اوراق قرضه‌ دولتی برای کسب سود بیشتر وارد بازارهای سهام و کالایی کرده است. موضوعی که در کنار افزایش نرخ تورم چین، چشم‌انداز رشد اقتصادی و تورم کشورهای توسعه‌یافته را تقویت کرده است و می‌تواند با تسهیل امکان افزایش نرخ‌ بهره از سوی بانک‌های مرکزی مهم، در میان‌مدت بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) فشار آورد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۹/ ۱ درصدی مواجه شدند. با نزدیک شدن به پایان تابستان (فصل رونق مسکن) شاهد تشدید فشار بر قیمت «تسه»ها هستیم. پیش‌تر با رشد ۲۷ درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا بالاتر از سطح ۸۰ هزار تومانی نیز رقم خورد. با تشدید نوسانات «تسه»ها در نیمه اول شهریور، میانگین قیمت «تسه»ها به ۷۷ هزار و ۱۱۸ تومان رسید. در روزهای اخیر شاهد بازگشت قیمت «تسه»ها به کف ۷۶ هزار تومانی هستیم. تداوم فشار بر قیمت «تسه»ها در روزهای پایانی شهریور دور از انتظار نیست. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنین رشد تدریجی تقاضا از سوی بافت فرسوده و خانه‌اولی‌ها و رشد غیرتورمی مسکن مانع از افت قابل‌توجه قیمت «تسه»ها است.

بازار نفت

رشد آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 48 دلار معامله شد. فروکش توفان ایرما و بازگشت فعالیت پالایشگاه‌ها پس از دو هفته تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. پیش‌تر توفان هاروی در منطقه تگزاس، توقف فعالیت یک چهارم از ظرفیت پالایشگاه‌های این منطقه را رقم زد. اما با توجه به اینکه در منطقه فلوریدا (محل توفان ایرما) پالایشگاهی وجود ندارد، گلدمن‌ساکس کاهش تقاضای نفت به میزان 900 هزار بشکه در روز در سپتامبر و 300 هزار بشکه در روز در اکتبر را پیش‌بینی کرده است. کارشناسان طبق نظرسنجی افزایش موجودی نفت تجاری به میزان 3/ 2 میلیون بشکه را پیش از انتشار گزارش رسمی پیش‌بینی کردند. همچنین گزارش منابع آگاه از کاهش 109هزار بشکه در روز تولیدات اوپک (به غیر از لیبی و نیجریه) و رسیدن به 004/ 30 میلیون بشکه در روز تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد.