یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۲ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. شناسایی سود میان معاملات پس از رشدهای اخیر (رشد ۳۶ درصدی شاخص فلزی‌ها از ابتدای تیر) با سیگنال قیمت جهانی کالاها شرایط احتیاطی را در بازار به وجود آورد. اما رشد تدریجی قیمت محصولات پتروشیمی، متانول و اوره در ماه‌های اخیر اقبال معامله‌گران را از روز شنبه رقم زده است. با این وجود همچنان ریسک عدم پایداری رشد قیمت جهانی کالاها وجود دارد. با وجود تقویت چشم‌انداز بازگشایی «خساپا» با انتشار گزارش سال ۹۵، همچنان بازگشایی این نماد به دلیل عدم موافقت سازمان بورس، زمانبر به نظر می‌رسد. دو نماد بزرگ خودرویی، «خودرو» و «خپارس» در مدت بسته بودن این نماد، با افت ۱۷ درصدی مواجه شدند. چشم‌انداز بازگشایی، گزارش‌های مناسب فروش خودروسازان و نوسان خودرویی‌ها نزدیک کف‌های تکنیکال، رشد این نمادها را به دنبال داشت.

بازار ارز

ادامه سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی به نرخ 3859 تومان، بالاترین سطح از بهمن 95 معامله شد. رشد نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از دلار حمایت کرد. با وجود افزایش نرخ درهم تا سقف 1062 تومان، اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران در کنار عرضه درهم در صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر، درهم را از سقف مزبور با افت همراه کرد. علاوه بر این، رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی، هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز از نرخ دلار حمایت کرد. به این ترتیب رشد 50 تومانی نرخ دلار در 13 روز معاملاتی اخیر رقم خورد. عبور از سطح 3850 تومانی نیز رشد تقاضا از سوی معامله‌گران فردایی را به دنبال داشت. اما همچنان شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند نوسانات نرخ دلار را محدود کند.

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۲ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به عید قربان و غدیر از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی رشد اندک طلا در ساعات پایانی معاملات افت شاخص دلار، طلا را بالاتر از سطح ۱۲۹۰ دلاری قرار داد. در صورت شکسته شدن مقاومت سطح ۱۲۹۲، مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری در برابر طلا بسیار محتمل است. رشد نرخ دلار با افزایش تقاضای آربیتراژی و عبور آن از ۳۸۵۰ تومان با افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی از دلار حمایت کرد. بنابراین با وجود تردید نسبت به طلای جهانی، خوش‌بینی‌ها به دلار، رشد ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه را در ۳ روز اخیر رقم زد. همچنان نوسانات اونس طلای جهانی می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

اونس طلا در مرز ۱۳۰۰ دلاری

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی همراه شد. در طول هفته حبس بازه‌ای طلا در سطح 1280 تا 1290 دلاری رقم خورد. اما روز جمعه افت شاخص دلار طلا را بالاتر از سطح 1290 دلاری قرار داد. همچنان مقاومت سطح 1292 دلاری طلا را شاهد بودیم. رئیس فدرال رزرو از بهبود تدریجی دو هدف فدرال رزرو، اشتغال و نرخ تورم، خبر داد اما به خروج «آرام» از سیاست‌های انبساطی اشاره داشت. ماریو دراگی نیز سیگنالی برای تضعیف یورو ارائه نداد، بنابراین چشم‌انداز خروج از سیاست‌های به شدت انبساطی یورو از سپتامبر یورو را مجددا به سقف دو سال و نیم رساند. آمارهای اقتصادی آمریکا در هفته جاری، شامل نرخ تورم و اشتغال می‌توانند تصویر روشن‌تری ارائه دهند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 15 کارشناس) 11 نفر روند صعودی، 2 نفر روند نزولی و 2 کارشناس حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی مواجه شدند. پس از روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن نزدیک سطح ۸۰ هزار تومانی از نیمه دوم مرداد، در شرایط کنونی شاهد بازگشت تدریجی قیمت «تسه»ها از سطح مزبور تا نزدیک سطح ۷۶ هزار تومانی هستیم. دور شدن از فصل اوج تقاضای مسکن با نزدیک شدن به پاییز، رشد تدریجی تقاضا در کنار تنوع در وام‌های ارائه شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها هستند. علاوه بر این، در صورت اجرایی شدن نرخ سود مصوب (۱۵ درصدی در یکساله) کاهش نرخ سود در سطح کلان، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق تسهیلات، قیمت «تسه»ها نیز تعدیل خواهد شد. همچنان با وجود رشد تدریجی تقاضا، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه تقاضای مسکن است.

بازار نفت

تداوم حرکت نفت زیر ۵۰ دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 3/ 1 درصدی چهارمین هفته نزولی را ثبت کرد. تشدید نگرانی‌ها از توفان هاروی آمریکا، کاهش 10 درصدی تولیدات آمریکا و رشد قیمت بنزین را به علت اختلال در فعالیت پالایشگاه‌ها رقم زد. اما شدت این توفان، بیشتر از پیش‌بینی‌ها و بزرگ‌ترین توفان آمریکا در 50 سال اخیر بود. همچنان با وجود رشد تولیدات نفت آمریکا و رسیدن به 54/ 9 میلیون بشکه در روز، اما کاهش (4 موردی) تعداد دکل‌های نفتی طبق گزارش بیکرهیوز برای دومین هفته متوالی و کند شدن روند آن تا حدی از قیمت نفت حمایت می‌کند. با وجود توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات، اما جایگزین شدن کاهش تولیدات اوپک با تولیدات غیراوپک و کاهش سطح تعهد به توافق در کنار رشد تولیدات نیجریه و لیبی، تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل را به وجود آورده است.