یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

استراحت بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۱۸ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای اخیر عامل فشار بر بازار سهام شد و ارزش معاملات به زیر ۱۰۰ میلیارد تومان رسید (کاهش ۳۰ درصدی نسبت به میانگین مرداد). با وجود تداوم حرکت شاخص دلار نزدیک به کف ۱۴‌ماهه و خوش‌بینی‌ها به چشم‌انداز رشد اقتصادی، اما توقف روند صعودی فلزات اساسی با شناسایی سود رقم خورد. همچنین با وجود بازگشایی مثبت نمادهای پالایشی پس از تعدیل مثبت در گزارش‌های سال ۹۵، تشدید فشار فروش در پالایشی‌ها را شاهد بودیم. با این حال استقبال معامله‌گران از تک‌نمادها افت تنها ۰۴/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. با وجود احتمال تداوم فضای اصلاح، با توجه به بهبود وضعیت بنیادین شرکت‌ها، افت قابل توجه شاخص دور از انتظار است.

بازار ارز

صعود ادامه‌دار دلار در کانال جدید

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 9 تومانی به نرخ 3818 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در سطح 3770 تومانی، از سه‌شنبه هفته اخیر رشد 1/ 1 درصدی نرخ دلار رقم خورد. به این ترتیب از روز شنبه دلار بالاتر از سطح 3800 تومانی، بالاترین سطح از فروردین قرار گرفت. اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران با احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در ادامه کاهش حجم معاملات را رقم زد. با توجه به عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ 3800 تومان، خوش‌بینی‌ها به تداوم حرکت دلار بالاتر از سطح مزبور تقویت شد. بنابراین افزایش معاملات فردایی با چشم‌انداز صعودی در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه، افزایش دلار را تا سطح 3823 تومان در ساعات ابتدایی معاملات سه‌شنبه رقم زد. همچنان شناسایی سود و احتیاط در سطوح کنونی افت اندک دلار از سطح مزبور را رقم زد.

بازار سکه

رشد بااحتیاط سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط تداوم روند کم‌نوسان اونس طلا تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. با اینکه پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به بازار طلای جهانی رشد سکه تا یک میلیون و ۲۲۳ هزار تومان را رقم زد، اما مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری در برابر طلا، ناامیدی معامله‌گران از اونس طلا را به دنبال داشت. با وجود حرکت شاخص دلار نزدیک کف ۱۴‌ماهه اما همچنان رشد بازارهای سهام و شناسایی سود میان معامله‌گران مانع از رشد طلا است. در بازار ارز نیز از روز شنبه مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی شکسته شد. با وجود احتیاط دلار در سطح کنونی، اما عوامل بنیادین مانع از افت قابل توجه دلار است. همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در سطح ۷۵ هزار تومانی قرار گرفته است.

بازار طلای جهانی

حرکت کم‌نوسان طلا زیر ۱۲۷۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1266 دلار معامله شد و در جولای با رشد 2/ 2 درصدی، بیشترین رشد از فوریه همراه شد. شاخص دلار در جولای برای پنجمین ماه متوالی نزولی شد. همچنان شاهد نوسان شاخص دلار نزدیک کف 14‌ماهه بودیم. خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد اقتصادی اروپا، رشد یورو به سقف 18‌ماهه و افزایش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای انگلیس پس از 3 ماه کاهش، پیش از نشست بانک انگلیس (روز پنج‌شنبه) از پوند حمایت کرد. اما رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران طلا و افت تقاضای فیزیکی مانع از رشد طلا شد. با اینکه تقویت چشم‌انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره از طلا حمایت می‌کند، اما چشم‌انداز خروج سایر بانک‌های مرکزی مهم از سیاست‌های به شدت انبساطی فشار بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

شیب مثبت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۳۳۴ تومان معامله شدند. با وجود اینکه از ابتدای تیر شاهد مقاومت سطح ۷۸ هزار تومانی در مقابل رشد قیمت «تسه»ها بودیم، اما در روزهای اخیر قیمت اوراق جدیدتر بالاتر از سطح ۷۸ هزار تومانی قرار گرفتند. در ماه تیر افت ۴/ ۵ درصدی تعداد معاملات نسبت به خرداد و افت ۵/ ۲ درصدی تعداد معاملات نسبت به تیر سال گذشته رقم خورد. ولی همچنان گزارش‌‌ها از افزایش تقاضا در برخی مناطق تهران در کنار سیگنال‌هایی از جمله کاهش مدت زمان انتظار برای فروش مسکن، خوش‌بینی‌ها به رشد تدریجی تقاضا را تقویت کرده است. با وجود چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا در فصل رونق مسکن، اما تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن، جهش قیمت «تسه»ها را دور از انتظار کرده است.

بازار نفت

بازی نفت با سطح ۵۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 50 دلار معامله شد و با رشد 9‌درصدی در جولای بیشترین رشد ماهانه از آوریل 2016 را ثبت کرد. خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار به سمت تعادل، نفت را به سقف 2‌ماهه (4/ 50 دلار) رساند. پیش‌بینی‌ها از کاهش (3/ 3 میلیون بشکه) ذخایر نفت تجاری برای پنجمین هفته متوالی پیش از انتشار گزارش‌های رسمی عامل حمایت از نفت شد. از انتهای ژوئن ذخایر نفت تجاری آمریکا 26 میلیون بشکه کاهش یافته است؛ اما همچنان 90 میلیون تومان بالاتر از میانگین 5‌ساله قرار دارد. کاهش 6/ 2 میلیون بشکه در روز صادرات اوپک به آمریکا در مه نسبت به آوریل در کنار خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا نیز عامل دیگر حمایت از نفت است. با این وجود، همچنان برخی کارشناسان با توجه به رشد تولیدات شیل و کاهش تقاضا پس از تابستان، چشم‌انداز نفت را مبهم می‌دانند.