یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

موج مثبت بازگشایی‌ها در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۰۸ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سطح ۸۰ هزار و ۶۷۱ واحدی ایستاد. همچنین رشد ۵/ ۲ درصدی شاخص در تیر با رشد ۱۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به خرداد، گزارش‌های مناسب ۳ماهه شرکت‌ها در کنار سیگنال قیمت جهانی کالاها رقم خورد. اما توقف گسترده نمادها در فصل مجامع، مانع از رشد قابل توجه شاخص بود. روز گذشته بازگشایی نمادهای «کگل» با تعدیل مثبت ۲۴ درصدی، «کچاد» با تعدیل مثبت ۱۳درصدی پیش‌بینی سود در گزارش‌های ۳ماهه، همچنین بازگشایی نماد «فباهنر» با رشد اخیر قیمت مس و پوشش ۲۵ درصدی سود در گزارش ۳ماهه در کنار هلدینگ‌های «پارسان»، «وامید» و «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین شاهد اقبال معامله‌گران از نمادهای سیمانی و انبوه‌سازی بودیم. بازگشایی نمادها در ادامه هفته با توجه به خوش‌بینی‌ها در گزارش‌های ۳ماهه شرکت‌ها می‌تواند رشد شاخص را ادامه‌دار کند.

بازار ارز

رشد آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3771 تومان معامله شد و رشد 9/ 0 درصدی دلار در تیر رقم خورد. در خرداد میانگین نرخ دلار در سطح 3735 تومان قرار گرفت. اما از ابتدای تیر افزایش تقاضای ارز مسافرتی و تجاری در کنار افزایش نرخ حواله‌ای درهم و رشد تقاضای آربیتراژی از سوی کشورهای همسایه نرخ دلار را در مسیر صعودی قرار داد. به این ترتیب در 20 تیر نرخ دلار به سقف 3793 تومانی رسید. اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران با چشم‌انداز مقاومت سطح 3800 تومانی در برابر رشد دلار، نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار داد. بنابراین در روزهای اخیر نرخ دلار در سطح 3770 تومانی نوسان داشت و میانگین دلار به 3777 تومان رسید. در صورت نبود عامل بنیادین، تداوم روند نزولی دلار محتمل است.

بازار سکه

نوسانات سکه با سیگنال دلار

هر سکه طرح جدید در تیر ماه با افت ۴/ ۰ درصدی و روز شنبه با کاهش ۲ هزار تومانی مواجه شد. با وجود رفت و برگشت اونس طلای جهانی در یک ماه اخیر، توجه معامله‌گران سکه به نرخ دلار بود. اونس طلای جهانی در هفته سوم تیر به کف ۱۲۰۴ دلاری رسید. اما عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه و خوش‌بینی‌ها به رشد دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا ۱۲۸ هزار تومان افزایش داد. اما با مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی و بازگشت نرخ دلار به کانال ۳۷۷۰ تومانی، ناامیدی معامله‌گران از رشد دلار، سکه را تا سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نزدیک کرد. روز شنبه نیز با وجود عبور طلا از سطح ۱۲۵۰ دلاری، اما با توجه به افت دلار، کم واکنشی سکه به رشد طلا، حباب سکه را تا ۸۵ هزار تومان کاهش داد.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 1‌/ 2 درصدی به قیمت 5/ 1254 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف بیش از یک ساله (ژوئن 2016) در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را به سقف 3‌هفته‌ای (9/ 1255 دلار) رساند. تقویت تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ با تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن و بررسی تراکنش‌های مالی ترامپ از سوی FBI، در کنار رشد یورو بر شاخص دلار فشار آورد. چشم‌انداز خروج تدریجی بانک مرکزی اروپا از سیاست خرید اوراق قرضه (توقف سیاست‌های پولی به شدت انبساطی) یورو را به بالاترین سطح در دو سال اخیر رساند. بنابراین افت بازارهای سهام اروپا با صنایع صادرات‌محور و افت بازارهای سهام آمریکا مقاومت میانگین 50‌روزه و 100‌روزه اونس طلا، 1250 دلار را شکست. در هفته جاری نشست فدرال رزرو برگزار خواهد شد. همچنان مقاومت سطح 1260 دلاری در برابر اونس طلا انتظار می‌رود.

بازار اوراق مسکن

کم‌تحرکی اوراق تسهیلات در تیر

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت یک درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۵۶۶ تومان معامله شدند و به این ترتیب رشد ماهانه کمتر از ۱/ ۰ درصدی قیمت «تسه»ها در تیر رقم خورد. با وجود افزایش تعداد معاملات در فصل رونق مسکن، تابستان در کنار افزایش تقاضا با افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور، عوامل حمایت از «تسه»ها هستند. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تنوع در سبد وام‌های ارائه شده از جمله ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن، مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات مسکن است. اما همچنان روند افزایش تدریجی تقاضای مسکن و ورود تقاضای «خانه اولی»ها در ماه‌های اخیر از سمت تقاضا و در سمت عرضه رشد صدور پروانه‌های ساختمانی، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را در نیمه دوم سال جاری تقویت کرده است.

بازار نفت

رفت و برگشت نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 7/ 1 درصدی به قیمت 77/ 45 دلار معامله شد. افت ذخایر نفت تجاری آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها برای سومین هفته متوالی در کنار کاهش ذخایر بنزین رشد نفت تا سقف 6هفته‌ای (7/ 47 دلار) را در میانه هفته رقم زد. با این وجود تردیدها نسبت به اثرگذاری توافق میان اوپک و غیراوپک با توجه به رشد تولیدات نفت (تا 43/ 9 میلیون بشکه در روز) بیشترین سطح از جولای 2015، در کنار افزایش تولیدات نیجریه و لیبی فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد. پیش‌بینی موسسه PetroLogistics از افزایش تولیدات اوپک در جولای (145 هزار بشکه در روز نسبت به ژوئن) و رسیدن به بیش از 33 میلیون بشکه در روز نیز عامل فشار بر قیمت نفت شد. همچنان افت (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و کند شدن روند افزایش آن در هفته‌های اخیر عامل حمایت از نفت است. نشست هفته جاری میان اعضای اوپک و روسیه نیز می‌تواند بر قیمت نفت اثرگذار باشد.