یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سایه ریسک‌های سیاسی بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۳۵ واحدی (۶۷/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۷۵۹ واحدی ایستاد. با اینکه پیش تر شناسایی سود در کنار روند نزولی قیمت جهانی کالاها شاخص را در مسیر نزولی قرار داده بود؛ اما روز گذشته نگرانی به دلیل انجام عملیات تروریستی در مجلس و حرم امام (ره) با تشدید فضای منفی، بیشترین افت شاخص را در سال جاری رقم زد. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با افت ۲/ ۱ درصدی همراه شد و تمام ۳۷ شاخص صنعت با افت مواجه شد. با وجود انتظار تداوم فضای اصلاح، اما تداوم شوک منفی دور از انتظار است. نوسان قیمت آلومینیوم نزدیک کف ۳‌هفته‌ای و افت قیمت روی با کاربرد گالوانیزه کردن فولاد، با تداوم روند نزولی قیمت فولاد برای نهمین روز متوالی به دلیل نزدیک شدن به کاهش تقاضای فصلی ساخت و ساز چین در تابستان و تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی رقم خورد.

بازار ارز

رشد محدود دلار با ناآرامی‌های داخلی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به نرخ 3735 تومان معامله شد. با وجود اینکه از ابتدای هفته تشدید فضای رکودی در بازار ارز، نوسان دلار را زیر سطح 3730 تومانی رقم زده بود، اما روز گذشته با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با حملات تروریستی در مجلس و صحن حرم امام خمینی(ره)، رشد نرخ دلار در میانه معاملات تا سطح 3737 تومان رقم خورد، اما در ادامه تداوم فضای رکودی در کنار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار از سطح مزبور اندکی افت داشت. در هفته‌های اخیر با حذف ریسک انتخابات و تداوم عرضه صرافی بانک‌ها در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی دلار، با رسیدن ارزش جهانی دلار به کف 7 ماهه شاهد نوسان نرخ دلار در کانال 3730 تومانی بودیم. با رشد اندک نرخ دلار روز گذشته، احتمال مقطعی بودن رشد تقاضای محافظه‌کارانه را نشان می‌دهد.

بازار سکه

رشد آرام سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 207 هزار تومان معامله شد. رشد اندک نرخ دلار با وجود افت اندک طلا از سقف 7‌هفته‌ای تا حدی از سکه حمایت کرد. در روزهای اخیر با تشدید شرایط احتیاطی پیش از انتخابات انگلیس، اعلام نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا در کنار شهادت رئیس سابق FBI در مقابل کنگره در مورد پرونده ارتباط مشاور اسبق ترامپ با روسیه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار افت شاخص دلار در کف 7‌ماهه، اونس طلا را به 1294 دلار نزدیک کرد. با این وجود، فروکش اندک احتیاط روز چهارشنبه افت اندک طلا را رقم زد. در بازار ارز نیز با حملات تروریستی در مجلس، تقاضای محافظه‌کارانه از دلار حمایت کرد. در هفته‌های اخیر با کاهش تقاضای مناسبتی در رمضان، شاهد کم‌واکنشی سکه به رشد بیش از 70 دلاری اونس طلا بودیم.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به «پنج‌شنبه»

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۹ دلار معامله شد. روز گذشته با فروکش اندک شرایط احتیاطی و رشد بازارهای سهام اروپا در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران، افت اندک اونس طلا از سقف ۷‌هفته‌ای رقم خورد. روز گذشته با احتمال احتیاط بیشتر بانک مرکزی اروپا برای خروج از سیاست‌های به‌شدت انبساطی، یورو با افت مواجه شد. موضوعی که تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. پیش‌تر آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا از جمله اشتغال ماه مه با تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا، شاخص دلار را به کف ۷‌ماهه رسانده بود. همچنان نتیجه نشست دوروزه بانک مرکزی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، نتیجه انتخابات زودهنگام انگلیس با رشد تقاضای محافظه‌کارانه از اونس طلا حمایت می‌کند. علاوه بر این شهادت دادن رئیس سابق FBI در مقابل کنگره علیه ترامپ نیز می‌تواند با تصویر روشن‌تری از واشنگتن بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت اندک 02/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 80 تومان معامله شدند. اوراق جدیدتر نیز به قیمت 77 هزار تومان معامله شدند. با اعلام جزئیات افزایش سقف وام جعاله از هفته گذشته شاهد حرکت اوراق در مسیر صعودی هستیم. با اینکه پیش‌تر کاهش حجم معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان افت اوراق تا سطح 73 هزار تومانی را رقم زد اما اعلام روابط‌عمومی بانک مسکن از افزایش سقف وام جعاله به 20 میلیون تومان تا پایان شهریور، تقاضای اوراق را افزایش داد. با این وجود همچنان با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، کشش قیمتی تقاضای مسکن بسیار بالا است (کاهش شدید تقاضا با تغییرات قیمت مسکن). بنابراین این عامل در کنار رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان، چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن انتظار می‌رود.

بازار نفت

فشار آمریکایی بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۷ دلار معامله شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش موجودی بنزین به میزان ۰۸/ ۴ میلیون بشکه با وجود کاهش برای انتظارات با شروع فصل تابستان، اوج تقاضای بنزین عامل فشار بر قیمت نفت شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) میانگین تولیدات نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ را ۱۰ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد. امری که در کنار رشد ۱۰ درصدی تولیدات شیل از نیمه دوم ۲۰۱۶، فشار را بر نفت حفظ کرده است. پیش‌تر قطع رابطه تجاری چهار شریک تجاری قطر با این کشور نگرانی‌ها را نسبت به تشدید تنش‌های خاورمیانه رشد محدود نفت رقم زد. اما نگرانی‌ها از عدم تعهد اوپک به توافق، قیمت نفت برنت را به زیر ۵۰ دلار رساند. در صورت تشدید تنش‌های منطقه خاورمیانه، نگرانی‌ها از اختلال عرضه می‌تواند رشد نفت را رقم بزند.