یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید فشار فروش بر بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۷۹ واحدی (۲۲/ ۰ درصدی) مواجه شد. تداوم ریسک سیاسی، افت اخیر قیمت جهانی کالاها، شناسایی سود میان برخی معامله‌گران، همچنین نگرانی‌ها از زیان بیشتر در سهامدارانی که در قیمت‌های بالا اقدام به خرید کرده بودند، با تشدید فضای منفی افت ۸/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. تغییر مالکیت ۲۵ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها نیز نتوانست مانع از رشد شاخص شود. دیروز نماد «شپدیس» با توجه به سهم ۹۰ درصدی درآمد از اوره، با افت قیمت جهانی اوره تا محدوده ۱۸۰ دلاری، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. همچنین افت قیمت نفت عامل فشار بر نمادهای پالایشی است. در گروه خودرویی تداوم فشارفروش را شاهد بودیم؛ نتیجه انتخابات می‌تواند بر برخی صنایع از جمله خودرویی‌ها تاثیر بیشتری داشته باشد، همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها از این نمادها هستیم.

بازار ارز

حرکت آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت یک تومانی به نرخ 3762 تومان معامله شد. با کاهش تقاضا در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز روند کم‌نوسان نرخ دلار را شاهد هستیم. پیش‌تر افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، با توجه به احتمال تشدید نوسانات دلار پس از انتخابات رشد تقاضای دلار را رقم زد. علاوه بر این افت قیمت اونس طلای جهانی به کمترین سطح در 8 هفته اخیر با تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، افزایش تقاضای دلار از سوی این معامله‌گران را نیز به همراه داشت. بنابراین تقاضای دلار از سوی این معامله‌گران با بازگشت طلا از کف مزبور تا حدی تعدیل شد. پس از مناظره روز جمعه کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر دلار شد. در صورت تداوم دولت فعلی، با توجه به عدم تغییر سیاست‌های اقتصادی نوسانات شدید نرخ دلار دور از انتظار است.

بازار سکه

بزرگ‌تر شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی همراه شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و روند کم‌نوسان نرخ دلار، خوش‌بینی معامله‌گران به رشد اونس طلا عامل حمایت از قیمت سکه است. تداوم چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. با وجود این، ریسک‌های سیاسی و اقتصادی با بازگشت تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی ترامپ، اونس طلا را از کف ۸‌هفته‌ای با رشد همراه کرد. انتشار آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا روز جمعه در ساعات پایانی افت شاخص دلار را رقم زد؛ با وجود این، شاهد مقاومت سطح ۱۲۳۰ دلاری در مقابل رشد اونس طلا بودیم. در بازار ارز نیز شاهد نوسان اندک دلار بودیم. همچنان با خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان قرار گرفته است.

بازار طلای جهانی

برآیند صفر طلا

اونس طلای جهانی پس از سه هفته نزولی تقریبا بدون تغییر معامله شد. در میانه هفته گذشته نگرانی‌ها از تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا همچنین رشد بازارهای سهام اونس طلا به کف 8‌هفته‌ای، 1216 دلار رسید. کاهش ریسک انتخاب رهبران پوپولیست در اروپا و گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها از بازارهای سهام جهانی حمایت کرد. با وجود این، خروج 560 میلیارد دلار سرمایه از بازار سهام چین در کنار بازگشت ریسک ترامپ پس از اخراج ناگهانی رئیس FBI از طلا حمایت کرد. در ساعات پایانی معاملات، آمارهای نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا رشد کمتر از پیش‌بینی‌ها را نشان داد. اما رشد تدریجی اقتصاد، همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن فشار را بر طلا حفظ کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو ( از 17 کارشناس) 12 نفر روند صعودی، 2 کارشناس روند نزولی و 3 نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

افت اوراق با نزدیک شدن به رمضان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی همراه شدند. با کاهش تقاضای مسکن با نزدیک شدن به ماه رمضان، روز گذشته افت دسته‌جمعی قیمت اوراق را شاهد بودیم. اما با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن در کنار مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام، مانع از افت قابل توجه اوراق است؛ روند معاملات «تسه»ها در سال گذشته رشد ۳/ ۵ درصدی قیمت اوراق را در ماه خرداد نسبت به میانگین فروردین و اردیبهشت، با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، نشان می‌دهد. بنابراین تقابل این عوامل می‌تواند بر روند اوراق اثرگذار باشد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۱ درصد است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار خروج تدریجی مسکن از رکود چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

بازگشت نفت از کف

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از سه هفته نزولی با رشد هفتگی 5/ 3 درصدی همراه شد. افزایش (9 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هفدهمین هفته متوالی و رشد تولیدات شیل برای دوازدهمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرده است. اما خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق اوپک فراتر از سال 2017 در کنار کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای پنجمین هفته متوالی بازگشت نفت از کف 5‌ماهه را رقم زد. کاهش موجودی نفت تجاری به دلیل چشم‌انداز افزایش تقاضای بنزین در تابستان است. امری که در سال‌های گذشته نیز در 4 ماه ابتدایی رشد موجودی نفت و از می ‌کاهش موجودی نفت تجاری را به همراه داشت. اما کاهش فعالیت پالایشگاه‌ها از سطح کنونی که در رکورد فرآوری 3/ 17 میلیون بشکه در روز(بیشترین سطح از 2016) می‌تواند با مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی مانع از پایداری کاهش موجودی نفت شود.