یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام بورس پس از 2 هفته

شاخص کل بورس پس از ۲ هفته نزولی با رشد ۶/ ۰ درصدی همراه شد. کاهش فشار فروش با اتمام تسویه‌های پایان سال، شناسایی کف و افزایش تقاضا در برخی نمادها از جمله پالایشی‌ها عامل حمایت از شاخص شد. اما همچنان شاهد غلبه احتیاط میان معامله‌گران بودیم. برآیند این عوامل اقبال سهامداران از تک نمادها را به دنبال داشت. با وجود افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین، اما در روزهای پایانی هفته با افت شاخص دلار رشد قیمت‌ها رقم خورد. ثبات نسبی قیمت جهانی کالاها در سطوح کنونی با توجه به مفروضات نسبتا محافظه‌کارانه برخی شرکت‌ها می‌تواند از صنایع کالایی حمایت کند. اما همچنان ریسک‌هایی از جمله احتمال مداخله دولت در بازار ارز، ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات، پایداری سطوح کنونی قیمت‌های جهانی، هزینه بالای تامین مالی شرکت‌ها و وضعیت بنیادین بانک‌ها عوامل احتیاط در بورس هستند.

بازار ارز

غلبه احتیاط در بازار ارز

هر دلار آمریکا با افت ۲/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی و به نرخ ۳۷۷۵ تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار کاهش تقاضا، نرخ دلار به کف ۱۴هفته‌ای، ۳۷۲۰ تومان رسید. اما در ادامه افزایش تقاضا با شناسایی کف از سوی معامله‌گران همچنین رشد تقاضای آربیتراژی با رشد حدود ۲ درصدی نرخ دلار در ۶ روز معاملاتی، روز چهارشنبه دلار به سقف ۳۸۰۰ تومانی نزدیک شد. اما در ادامه چشم‌انداز کاهش تقاضای آربیتراژی با کاهش ارزش جهانی دلار و چشم‌انداز عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روز پنج‌شنبه افت ۱۸ تومانی نرخ دلار رقم خورد. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به نوروز عامل حمایت از نرخ دلار است. با این وجود، تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز فشار را بر دلار حفظ کرده است.

بازار سکه

تشدید نوسانات سکه در آخرین هفته

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۷/ ۱ درصدی همراه شد. در هفته اخیر نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز بازارهای اثرگذار قیمت سکه را تا سطح یک میلیون و ۱۸۸ تومان پایین برد. اما خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای مناسبتی رشد قیمت سکه تا سطح یک میلیون و ۲۲۲ هزار تومان را رقم زد؛ در شرایطی که اونس طلا با افت حدود ۵۰ دلاری در دو هفته، نزدیک کف ۱۲۰۰ دلاری نوسان داشت. اما در روزهای اخیر افت شاخص دلار با کاهش نگرانی‌ها از تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، اونس طلا را با رشد بیش از ۲۵ دلاری همراه کرد. در بازار ارز نیز همچنان فشار عرضه مانع از رشد قابل توجه دلار است. اما عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه با نزدیک شدن به نوروز، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۸ دلار معامله ‌شد. نرخ بهره آمریکا برای سومین بار در یک دهه اخیر، ۲۵ صدم درصد افزایش یافت. جنت یلن اظهار کرد رشد اقتصاد مشابه انتظارات ما صورت گرفت و فدرال رزرو چشم‌انداز ۲ بار افزایش نرخ بهره در سال‌جاری و ۳ بار در ۲۰۱۸ را اعلام کرد. کاهش نگرانی‌ها به تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا افت شاخص دلار را رقم زد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در میان‌مدت پس از نشست بانک انگلیس نیز پوند را به سقف ۲ هفته‌ای رساند. همچنین پیروزی حزب راست میانه در هلند و کاهش نگرانی‌ها نسبت به پیروزی راست‌گرایان افراطی در اروپا، رشد یورو و تقویت ریسک‌پذیری در بازارهای اروپایی را رقم زد. برآیند این عوامل با افت ۳/ ۱ درصدی شاخص دلار در سه روز اخیر، رشد اونس طلا را تا نزدیک سطح ۱۲۳۰ دلاری رقم زد.

بازار اوراق مسکن

بیشترین افت «تسه»ها در 18 ماه

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۱۰درصدی، با ثبت بیشترین افت از مهر ۹۴ به قیمت ۶۶ هزار و ۲۲۹تومان معامله شدند. در هفته‌های اخیر با کاهش تقاضای «تسه»ها به دلیل کاهش تقاضای مسکن، قیمت اوراق به کمترین سطح در ۱۷ ماه اخیر رسیدند. اوراق جدیدتر نیز در سطح ۷۵ تا ۷۶هزار تومان معامله شدند. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفت. با توجه به اعمال قوانین محدودکننده از جمله ممنوعیت فروش اوراق تا ۲ ماه پس از خرید، تقاضای «تسه»ها با تقاضای واقعی مسکن همسو است. با این وجود، شناسایی کف در سطح کنونی با توجه به تداوم چشم‌انداز رشد تقاضای مسکن در سال ۹۶، می‌تواند بازگشت اوراق را از کف مزبور رقم بزند.

بازار نفت

تثبیت نفت زیر 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار، کاهش حجم نفت تجاری آمریکا در کنار احتمال تمدید توافق قرارداد اوپک و غیراوپک عوامل حمایت از قیمت نفت هستند. با این وجود چشم‌انداز بازگشت پرشتاب تولیدات شیل و نگرانی‌ها از عدم تعهد اعضا به توافق (با وجود تعهد بیش از ۹۰درصدی در دو ماه اولیه) همچنان نفت زیر ۵۰ دلار معامله می‌شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کاهش ۲۳۷ هزار بشکه ذخایر نفت تجاری را پس از ۹ هفته رشد اعلام کرد. اما سطح موجودی نفت تجاری آمریکا در رکورد ۵۲۸ میلیون بشکه و تولیدات شیل برای چهارمین هفته رشد به ۱/ ۹ میلیون بشکه را ثبت کردند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد در صورت تداوم افزایش حجم ذخایر نفت تجاری بالاتر از میانگین ۵ ساله در ژوئن، قرارداد کاهش تولیدات تمدید خواهد شد.