یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صعود هفتگی آرام بورس

شاخص کل بورس، پس از سه هفته نزولی با رشد ۵/ ۰ درصدی همراه شد. در هفته اخیر رشد قیمت مس بالاتر از ۶۰۰۰ دلار با اعتصاب کارکنان بزرگ‌ترین معدن مس و موانع صادراتی دومین معدن مس، همچنین رشد قیمت آلومینیوم، فولاد و سنگ آهن با احتمال کاهش ظرفیت تولیدی چین در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای این کشور و رشد محصولات پتروشیمی، به دلیل برخی اختلالات سمت عرضه رقم خورد و از صنایع کالایی حمایت کرد. با این وجود، ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها، چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با تقویت احتمال ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا)، توقف روند صعودی دلار و نزدیک شدن به زمان تسویه خریدهای اعتباری همچنان فشار فروش را بر بازار سهام حفظ کرد. همچنان احتمال بازگشایی نماد بانک صادرات و شوک منفی به بازار، علاوه بر گزارش‌های پیش‌بینی سال ۹۶ می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

تداوم حرکت دلار نزدیک کف

هر دلار آمریکا با افت ۸/ ۰ درصدی به نرخ ۳۸۱۱ تومان معامله شد. همچنان با کاهش تقاضا در هفته اخیر شاهد تشدید روند نزولی نرخ دلار بودیم. از ابتدای بهمن کاهش تقاضای آربیتراژی با افت نرخ درهم و افت تقاضا از سوی مناطق مرزی در کنار تقویت احتیاط میان معامله‌گران عامل فشار بر نرخ دلار است. با اینکه پیش تر تا میانه بهمن سطح ۳۸۵۰ تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کرد، اما از نیمه دوم بهمن با تشدید رکود تقاضا و رسیدن ارزش جهانی دلار به کف، حمایت سطح مزبور شکسته شد. با این وجود در ۱۱ روز اخیر ارزش جهانی دلار با رشد ۶/ ۱ درصدی همراه شد. تداوم رشد ارزش جهانی دلار می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کند. این عامل در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای ارز مسافرتی حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی را تقویت کرده است.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

هر سکه طرح جدید پس از دو هفته صعودی با افت ۲۵/ ۰ درصدی همراه شد. اونس طلا روز جمعه تا سقف ۱۲۴۴ دلار رشد داشت. سخنان رئیس فدرال رزرو با تقویت چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. اما نااطمینانی‌ها از سیاست‌های ترامپ، در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا رشد اونس طلا را با وجود رشد شاخص دلار به همراه داشت. روز جمعه اونس طلا حدود ۱۰ دلار بالاتر از سطح روز پنج شنبه قرار گرفت. امری که می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند. در بازار ارز نیز روز پنج شنبه افت ۵ تومانی نرخ دلار رقم خورد. خوش‌بینی‌ها به طلا در کوتاه مدت، انتظار حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی از دلار و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به سقف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۲ دلار معامله شد. با وجود رشد شاخص دلار اما تقویت ریسک گریزی معامله‌گران اونس طلا را به بالاترین سطح از نوامبر (۱۲۴۴ دلار) رساند. اظهارات رئیس فدرال رزرو، رشد نرخ تورم در ژانویه (بیشترین رشد در ۴ سال)، آمار مسکن و اشتغال مناسب آمریکا با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره از شاخص دلار حمایت کرد. جنت یلن اعلام کرد با توجه به قرار گرفتن اشتغال نزدیک به اشتغال کامل و نرخ تورم نزدیک هدف ۲ درصدی فدرال رزرو، پایین نگه داشتن نرخ بهره می‌تواند ریسک بزرگی را به اقتصاد وارد کند؛ بنابراین پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره در مارس از ۳۴ درصد به ۴۴ درصد رسید و مقاومت سقف تکنیکال ۱۲۴۹دلاری در مقابل طلا را تقویت کرده است. همچنان ریسک‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا عامل حمایت از طلا است.

بازار اوراق مسکن

صعود «تسه»ها به سقف 13 هفته ای

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۵۷/ ۱درصدی برای چهارمین هفته در پنج هفته اخیر صعودی شدند. در هفته گذشته شاهد نوسان «تسه»ها در سقف ۱۳ هفته‌ای بودیم. پس از رسیدن قیمت اوراق به کف ۶۹ هزار تومانی در هفته سوم دی، از ابتدای بهمن با بازگشت تقاضا رشد ۱۱ درصدی اوراق رقم خورد؛ چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود با روند متفاوت تعداد معاملات در زمستان سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، رشد بیش از ۴۰ درصدی معاملات دی نسبت به آذر و تقویت احتمال تشدید نوسانات قیمت مسکن در میان‌مدت عامل حمایت از اوراق هستند. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مقاومت سقف ۷۷ هزار تومانی را تقویت کرده است. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی اوراق از کف ۵/ ۲۱ درصدی به ۹/ ۲۱ درصد افزایش داشت.

بازار نفت

فشار دوجانبه بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۳ دلار معامله شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به تعهد ۹۰ درصدی تولیدکنندگان به کاهش تولیدات، اما همچنان رشد تولیدات سایر تولیدکنندگان مانع از رشد نفت است. اعضای اوپک و روسیه، تمدید توافق برای کاهش تولیدات یا تعمیق سطح کاهش تولیدات برای بازگشت بازار به تعادل را محتمل می‌دانند. این عامل در کنار افت شاخص دلار از قیمت نفت تا حدی حمایت کرد. اما پیش‌تر گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) افزایش حجم ذخایر نفت تجاری، ۵/ ۹ میلیون بشکه را بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان اعلام کرد. حجم بالای ذخایر نفت تجاری در کنار رشد تعداد دکل‌های نفتی در ۹ ماه اخیر فشار را بر نفت حفظ کرده است. در سمت تقاضا نیز کاهش رشد تقاضای سوخت هند در ژانویه و کاهش تقاضای خودرو در چین و افزایش صادرات این کشور، سیگنالی برای کاهش تقاضا هستند.