یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

شوک مقطعی «وبملت» به بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۰۴۱ واحدی (۳ / ۱ درصدی) با ثبت بیشترین افت روزانه از ۱۹ آبان، در سطح ۷۸ هزار و ۲۴۹ واحدی، درکمترین سطح از ۲۸ مهر ایستاد. با وجود روند نسبتا متعادل بازار در ساعات ابتدایی معاملات، در ادامه اما بازگشایی نماد «وبملت» که از ۲۸ تیر سال جاری متوقف بود، عامل فشار بر شاخص شد. «وبملت» با افت ۵/ ۳۷ درصدی اثر منفی ۸۶۵ واحدی را بر افت شاخص داشت. آزاد شدن نقدینگی در کنار حذف ریسک کاهش نقدشوندگی از اثرات مثبت بازگشایی نمادهای بانکی است. روز گذشته رئیس سازمان بورس به بازگشایی دو نماد بانکی دیگر طی روزهای آتی خبر داد (احتمالا «ونوین» و «وتجارت»). به نظر می‌رسد در این میان احتمال افت سایر نمادهای بانکی نیز وجود دارد که می‌تواند ریزش شاخص را به دنبال داشته باشد.

بازار ارز

تعادل نسبی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۸۵۸ تومان معامله شد. پس از افت قابل توجه نرخ دلار در هفته‌های اخیر، روز یکشنبه مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی به‌صورت مقطعی شکسته شد اما در ادامه افزایش تقاضای معامله‌گران با شناسایی کف، بازگشت نرخ دلار را به روند صعودی رقم زد. با اینکه پیش‌تر، تقویت سمت عرضه صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار بود اما روز گذشته در میانه معاملات نرخ عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها به نرخ ارز معامله شده از سوی سایر صرافی‌ها نزدیک شد. با این وجود، تغییر عوامل بنیادین، افت اندک ۲ تومانی نرخ دلار را رقم زد. عواملی از جمله کاهش ۳ درصدی ارزش جهانی دلار در ۳ هفته اخیر با کاهش تقاضای آربیتراژی، همچنین اظهارات بازارساز با چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در مسیر صعودی دلار عوامل فشار بر نرخ دلار است.

بازار سکه

نگرانی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی همراه شد. افت اندک نرخ دلار در کنار بازگشت اونس طلا از سقف ۲ ماهه عامل فشار بر قیمت سکه شد. بازگشت شاخص دلار از کف ۷ هفته‌ای افت اندک طلا را رقم زد. با این وجود همچنان اظهارات کابینه ترامپ در مورد اثرات منفی بالا بودن قدرت دلار (با فشار بر شاخص دلار) و نامشخص بودن سیاست‌های تجاری و نظامی ترامپ، با تقویت محافظه‌کارانه، حمایت سطح ۱۲۱۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرد. همچنان در بازار ارز نیز روز گذشته با وجود کمرنگ شدن فشار صرافی بانک‌ها بر نرخ دلار، با عرضه ارز نزدیک به نرخ سایر صرافی ها، افت ۲ تومانی نرخ دلار رقم خورد. انتظار مقاومت سطح ۱۲۲۰ دلاری و کاهش انتظارات برای رشد قابل توجه دلار در کوتاه‌مدت بیش واکنشی سکه را به افت بازارهای اثرگذار رقم زد.

بازار طلای جهانی

حبس طلا در کانال 1210 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۲ دلار معامله ‌شد. بازگشت اندک شاخص دلار از کف سال جاری، اونس طلا را از سقف ۲‌ماهه بازگرداند. با این وجود همچنان ابهام در سیاست‌های ترامپ حمایت کف ۱۲۱۰ دلاری را در مقابل اونس طلا تقویت کرده است. روز گذشته با تقویت احتمال رای دادگاه عالی بریتانیا در خصوص روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، افت پوند از شاخص دلار حمایت کرد. پیش‌تر، سخنان ترامپ در مراسم تحلیف و اظهارات نامزد وزارت خزانه‌داری ترامپ از اثرات منفی بالا بودن ارزش دلار در کوتاه‌مدت بر اقتصاد، عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنین امضای خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام (کشورهای آسیایی) نیز تقاضای محافظه‌کارانه طلا و افزایش تقاضای اوراق خزانه آمریکا را رقم زد. امری که افت نرخ بهره اوراق خزانه (سیگنالی برای شاخص دلار) را به همراه داشت.

بازار اوراق مسکن

حرکت کم نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۱/ ۱درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۱۱۳ تومان معامله شدند. از ابتدای بهمن شاهد تداوم حرکت «تسه»ها در سطح ۷۲ تا ۷۵ هزار تومانی هستیم. اوراق جدیدتر نیز در سطح ۷۵ هزار تومانی معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، افزایش ۳/ ۱۱ درصدی قیمت مسکن در دی ماه سال جاری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد. بنابراین رشد غیرتورمی قیمت مسکن، بر زمانبر بودن خروج مسکن از رکود تاکید دارد. علاوه بر این، با وجود افزایش ۴۰ درصدی حجم معاملات در تهران در دی نسبت به آذر، همچنان روند کاهشی معاملات نسبت به بهار و تابستان، عامل فشار بر «تسه»ها است.

بازار نفت

نوسانات نفت نزدیک 52 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. همچنان خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضا به توافق و حرکت شاخص دلار نزدیک به کف ۷‌هفته‌ای، از قیمت نفت حمایت کرد. در روزهای اخیر سیگنال‌های مثبت از دورنمای کاهش ۵/ ۱ میلیون بشکه از ۸/ ۱ میلیون بشکه توافق شده، میزان ۸۰ درصد تعهد، عامل حمایت از قیمت نفت است. همچنین گزارش‌ها از کاهش ۱۸۰ هزار بشکه در روز تولیدات عراق نیز تا حدی خوش بینی‌ها را بیشتر کرده است؛ این عوامل قراردادهای آتی WTI با چشم انداز صعودی را به بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۱۴ رساند. اما همچنان چشم انداز افزایش تولیدات شیل، با روند صعودی تعداد دکل‌های نفتی در ۸ ماه اخیر و همچنین قرار گرفتن تعداد دکل‌های نفتی در بالاترین سطح در ۱۴ سال اخیر عامل فشار بر نفت است. برآیند این عوامل نوسانات نفت را نزدیک سطح ۵۲ دلاری حفظ کرده است.