یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ورود شاخص به فاز استراحت

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۹۱ واحدی (۲۵/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از ۹ روز رشد متوالی و ورود شاخص به سطح ۷۷هزار واحدی، روز گذشته شاخص وارد فاز استراحت شد. نمادهای «فولاد»، «فارس» و نمادهای پالایشگاهی «شبندر» و «شپنا» که پیش‌تر با موج خوش‌بینی افزایش قیمت نفت (نزدیک سطح ۵۰ دلاری) رشد داشتند، روز گذشته با شناسایی سود و فشار فروش مواجه شدند. اما «خساپا» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت و ۲۰ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد. اخبار مثبت در مورد همکاری رنوی فرانسه با بن رو، در شرایطی که خبرها حاکی از واگذاری شرکت بن رو توسط سایپا جهت تسویه بدهی‌ها به ایدرو است، تردیدهایی را برای پایداری رشد این نماد به وجود آورده است. همچنان روز گذشته در شرایط نبود محرک بنیادین، شاهد حرکت معامله‌گران به سمت تک سهم‌ها بودیم.

بازار ارز

حمایت شکننده سطح 3580 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۵۸۲ تومان معامله شد. روز گذشته افت نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت برابری درهم و دلار، عامل فشار بر نرخ دلار بود. علاوه بر این روز شنبه با حرکت دلار به سمت سطح ۳۵۹۰ تومانی، دلار با مقاومت سطح مزبور روبه‌رو‌ شد؛ بنابراین تقویت احتیاط میان معامله‌گران روز گذشته افزایش فشار فروش را به دنبال داشت و عامل دیگر فشار بر دلار بود؛ بنابراین نرخ دلار در میانه معاملات به سطح ۳۵۷۷ تومانی رسید، اما در ادامه افزایش تقاضا دلار را بالاتر از سطح ۳۵۸۰ تومانی قرار داد. با وجود حمایت سطح ۳۵۸۰ تومانی، همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی معامله‌گران و صرافی بانک‌ها می‌تواند سطح ۳۵۸۰ تومانی را شکننده کند. روند اونس طلا نیز با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و افت اندک نرخ دلار، خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۳۵۸۰ تومانی از دلار رشد قیمت سکه را رقم زد. روز گذشته در بازار ارز، با وجود رسیدن دلار به صورت مقطعی به سطح ۳۵۷۷ تومان، اما در ادامه بازگشت دلار به بالاتر از سطح ۳۵۸۰ تومانی را شاهد بودیم. خوش‌بینی به حمایت سطح مزبور از دلار و حمایت دلار از سکه، روز گذشته باعث بازگشت حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه پس از ۸ روز معاملاتی شد؛ اما همچنان روند اونس طلای جهانی می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد. ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات آمریکا و چشم‌انداز اقتصاد جهانی خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۱۳۳۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار آمارهای آمریکا

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۶/ ۱ درصدی همراه شد. در هفته اخیر رشد ۵/ ۰ درصدی شاخص دلار با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران با رشد بازارهای سهام (با حمایت قیمت نفت و بازارهای کالایی) عوامل فشار بر اونس طلا بودند، اما روز جمعه تشدید نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی به ویژه نگرانی از وضعیت بانک‌ها (به دلیل کاهش شدید سودآوری با نرخ‌های بهره منفی) به‌صورت مقطعی رشد طلا را رقم زد اما در ادامه مجددا با آمار هزینه مصارف شخصی مطابق پیش‌بینی‌ها روند اونس طلا نزولی شد. در هفته جاری روند بازارهای سهام و آمارهای شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (ISM) و اشتغال آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۰ کارشناس)، ۱۰ کارشناس روند خنثی، ۹ نفر حرکت صعودی و یک کارشناس روند نزولی طلا را پیش‌بینی کرد.

بازار اوراق مسکن

شیب اندک نزول «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۸۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شدند. روز گذشته اوراق جدیدتر نزدیک سطح ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومانی معامله شدند. در هفته‌های اخیر پس از افت‌های شدید، قیمت اوراق رشد اندکی را تجربه می‌کند. در شرایط کنونی تقویت سمت تقاضا، با توجه به رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در ۶ ماه نخست سال، مانع از افت شدید قیمت اوراق است. به این ترتیب پس از رسیدن قیمت اوراق به کمترین سطح از خرداد، روز گذشته مجددا رشد «تسه»ها رقم خورد، اما همچنان کاهش تقاضای فصلی، نرخ سود بالای وام با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود واقعی (۴/ ۲۲ درصد) در کنار تقویت سمت عرضه اوراق در ماه‌های اخیر عوامل فشار بر «تسه»ها هستند؛ بنابراین تداوم شیب نزولی اوراق مورد انتظار است.

بازار نفت

بیشترین رشد نفت در 6 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۸ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. اعضای اوپک برای اولین بار از سال ۲۰۰۸، از کاهش سطح تولیدات تا ۵/ ۳۲ یا ۳۳ میلیون بشکه در روز حمایت کردند، اما همچنان تصمیم‌گیری در مورد سهم هر یک از اعضا به نشست نوامبر اوپک موکول شد. روسیه نیز اعلام کرد حاضر به حفظ سطح تولیدات کنونی است، اما روسیه بیشترین سطح تولیدات از دوره پس از فروپاشی شوروی را دارد. علاوه بر این عراق، لیبی و ونزوئلا همچنان قصد افزایش تولیدات را دارند. امری که می‌تواند مشکلاتی را برای توافق ایجاد کند. در ۱۳ هفته از ۱۴ هفته اخیر شاهد افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا بودیم. کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل، چشم‌انداز روند صعودی شاخص دلار و احتمال بازگشت تولیدات شیل با رشد قیمت نفت (با توافق) می‌تواند فشار بر نفت را حفظ کند.