یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
حمایت خودرویی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۵۷ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. اخبار مثبت گروه خودرویی، از جمله چشم‌انداز توسعه همکاری شرکت‌های خودروسازی فرانسوی با خودروسازان داخلی، نمادهای «خساپا»، «خودرو» و نماد زیرمجموعه سایپا، «خپارس» همچنین با خبر رشد ۷۰ درصدی صادرات فولاد مبارکه (و رسیدن به میزان ۲ میلیون تن) در ۴ ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، «فولاد» و «ومعادن» (که ۱۹ درصد از سهام آن به «فولاد» تعلق دارد) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. ۳۰ درصد از کل معاملات بورس به گروه خودرویی اختصاص یافت، اما پیش‌خور‌شدن اخبار مثبت و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت می‌تواند مانع از پایداری رشد شود. صنعت فولاد نیز همچنان با مشکلاتی از جمله حجم بالای واردات و اختلاف قیمت‌های صادراتی و داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. همچنان در نبود محرک بنیادین، بازار با اخبار حرکت می‌کند.

بازار ارز
استراحت دلار پس از صعود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۳۵۷۶ تومان معامله شد. از ۲۳ شهریور (سه‌شنبه دو هفته قبل) تاکنون دلار رشد ۲۹تومانی را تجربه کرده است. نگاهی به روند دلار در ماه‌های اخیر به رشد نرخ این ارز پس از یک روند کم‌نوسان اشاره دارد. با حمایت تقاضا دلار در مسیر صعودی توانسته از سقف‌های مقاومتی عبور کند. با نزدیک شدن به سطح ۳۶۰۰ تومانی احتمال شروع دوره کم‌نوسان دیگری در سطوح کنونی وجود دارد، البته باید به این موضوع اشاره کرد که همچنان احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها به منظور کنترل نوسانات و همچنین احتمال شناسایی سود از سوی سایر معامله‌گران وجود دارد. این فشار عرضه شکستن سقف ۳۶۰۰ تومانی را مشکل خواهد کرد و ممکن است بار دیگر نرخ را تا سطوح حمایتی پیشین پایین آورد.

بازار سکه
تخلیه اندک حباب منفی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت دو تومانی همراه شد. افت طلای جهانی در شرایط نوسان اندک دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته با رشد شاخص دلار پیش از سخنرانی جنت یلن، اونس طلا به محدوده ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ دلاری بازگشت. سخنرانی رئیس فدرال رزرو در صورت تقویت احتمال افزایش نرخ بهره می‌تواند اونس طلا را با افت همراه کند. اما همچنان ریسک‌های موجود از جمله چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی و ریسک انتخابات سیاسی آمریکا انتظار حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز دلار روز گذشته برای چهارمین روز متوالی بالاتر از سطح ۳۵۷۰ تومانی قرار داشت. همچنان احتمال افت نرخ دلار با افزایش عرضه وجود دارد؛ اما با تداوم دلار در سطح مزبور روز گذشته حباب منفی(کمتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه تا حدی تخلیه شد.

بازار طلای جهانی
نگاه طلا به روسای بانک‌های مرکزی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۵ دلار معامله ‌شد. روز گذشته رشد شاخص دلار پیش از سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو در کنار رشد بازارهای سهام اروپا با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عوامل فشار بر اونس طلا بودند. به این ترتیب اونس طلا به کمترین سطح در یک هفته اخیر ( ۹/ ۱۳۲۱ دلار) رسید. روز گذشته شاهد شرایط احتیاطی در بازار طلای جهانی پیش از سخنرانی جنت‌یلن در مقابل کنگره بودیم. با وجود اینکه نشست ماه سپتامبر بدون افزایش نرخ بهره به پایان رسید، اما بر‌آمادگی اقتصادی آمریکا برای یک‌بار افزایش نرخ بهره در سال‌جاری تاکید شد. بنابراین سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو و دو نماینده فدرال‌رزرو در ادامه می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. علاوه بر این سخنرانی ماریو دراگی و در ادامه آمارهای اقتصادی آمریکا می‌توانند بر اونس طلا اثرگذار باشند.

بازار اوراق مسکن
افت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۲درصدی به قیمت ۸۵ هزار و ۱۵۰ تومانی(کمترین سطح از ۳تیر) معامله شدند. با اتمام فصل تابستان (فصل رونق مسکن) روند نزولی اوراق را در هفته اخیر شاهد بودیم، به‌صورتی که اوراق جدیدتر نیز نزدیک سطح ۸۷ هزار تومانی قرار گرفتند. همچنان نرخ سود بالا (۵/ ۲۲ درصدی) نیز عامل فشار بر اوراق است. با این وجود گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در ۶ ماه نخست سال جاری رشد ۷/ ۱۴درصدی تعداد و رشد ۷/ ۳ درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. اما در سال ۹۴، افت ۲۰ درصدی تعداد و ۲/ ۰ درصدی قیمت مسکن را نسبت به سال ۹۳ شاهد بودیم. امری که قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را نشان می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رود روند نزولی اوراق، با شتاب کندتری صورت بگیرد.

بازار نفت
نفت در انتظار نشست

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۵ دلار معامله ‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا از کاهش (۷۵۲ هزار بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا (بر‌خلاف انتظار افزایش ۸/ ۲ میلیون بشکه در نظرسنجی رویترز) عامل حمایت از قیمت نفت شد. با این وجود همچنان تردیدها نسبت به روند مذاکرات صادرکنندگان بزرگ نفتی در ادامه نشست بین‌المللی انرژی (بعدازظهر روز چهارشنبه) عامل تشدید نوسانات نفت است. وزیر انرژی عربستان اعلام کرده است که اختلاف‌نظرها میان ایران و عربستان کمتر شده و هم‌اکنون بحث بر سر ۶۰۰ هزار بشکه است. ایران قصد افزایش تولیدات تا سطح ۲/ ۴ میلیون بشکه دارد و قصد حفظ سطح تولیدات کنونی را ندارد. همچنان لیبی و نیجریه قصد افزایش تولیدات را دارند. در نشست کنونی تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد و همچنان چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه تا سال ۲۰۱۷ بر فشار عوامل بنیادین بر بازار تاکید دارد.