مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: با توجه به ذخایر مناسب نفت ایران، می‌توان معاملات قرارداد آتی یا اصطلاحا معاملات کاغذی نفت را در بورس انرژی ایران انجام داد که منجر به توسعه تامین مالی و توسعه بازارهای مالی کشور از طریق بورس انرژی می‌شود و بورس انرژی می‌تواند به‌عنوان مرجع تعیین قیمت نفت در منطقه معرفی شود. حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد اینکه آیا قراردادهای آتی نفت در بورس انرژی انجام می‌شود، گفت: هنوز قراردادهای آتی در حامل‌های انرژی را شروع نکرده‌ایم و باید وزارت نفت تعهد به عرضه فیزیکی و مداوم داشته باشد تا بتوانیم بر اساس این تعهد معاملات کاغذی فیوچر و قراردادهای آتی در بورس انرژی داشته باشیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: فعلا نفت خام در بورس انرژی ایران عرضه نمی‌شود و از جمله برنامه‌های بورس با مشارکت وزارت نفت این است که عرضه نفت خام به زودی در بورس انرژی انجام شود. وی گفت: فعلا عرضه حامل‌های انرژی را با فروش نفت کوره شروع کردیم و بعد هم با نفت خام معاملات بورس انرژی انجام خواهد شد.

وی گفت: عرضه نفت خام و گازوئیل به‌عنوان یکی از فرآورده‌های اصلی نفت خام جزو برنامه‌های بورس انرژی است، اما در مورد اینکه از چه زمانی در بورس انرژی عرضه می‌شود، از اختیارات وزارت نفت و مسائل مربوط به روابط اقتصاد بین‌الملل و نقل و انتقالات ارز و مسائل بانکی است، ولی موافقت اصولی در وزارت نفت برای عرضه نفت خام و گازوئیل برای بورس انرژی وجود دارد. مدیرعامل بورس انرژی ایران در مورد اینکه چرا بعد از ۱۰۰ سال عرضه نفت خام در ایران هنوز تعیین‌کننده قیمت نیستیم، گفت: دلیل آن این است که کشورهای دیگر از ما سبقت گرفته‌اند، مثلا بورس کالای دبی برای نفت عمان به‌عنوان مرجع قیمت‌‌گذاری تعیین شده است. حسینی در مورد تعیین شاخص مرجع برای نفت ایران گفت: نفت خام میدان‌های سروش و نوروز که حجم و مشخصات ویژه‌ای دارد، می‌تواند به‌عنوان شاخص نفت خام ایران و با هدف عرضه و کشف قیمت در بورس انرژی ایران قرار گیرد و در معاملات آتی و شاخص‌سازی قیمت برای قیمت‌گذاری در بازار از نفت این دو میدان استفاده کنیم.

حسینی تاکید کرد: البته عرضه و قیمت‌گذاری نفت خام یک برنامه کوتاه‌مدت نیست و بازار نفت پیچیده است و خیلی از بازیگران در آن نقش دارند و نیاز به توسعه روابط و بازارهای مالی در بلند‌مدت دارد، اما از یک جا باید شروع کنیم و به هماهنگی بین وزارت نفت و بورس انرژی و سایر ذی‌نفعان بستگی دارد. وی افزود: در بورس انرژی ایران در بخش حامل‌های انرژی کلیه فرآورده‌های ویژه مانند حلال‌ها، آیزرو سایکل و نفتا و سایر فرآورده‌های ویژه عرضه می‌شود و در فرآورده‌های اصلی شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید،‌ گازوئیل و نفت کوره معامله نفت کوره در بورس انرژی آغاز شده است. همچنین در فرآورده‌های اصلی گاز مایع در بورس انرژی عرضه می‌شود و امیدواریم گازوئیل هم به زودی در بورس انرژی عرضه شود.