با روی کار آمدن دولت یازدهم در تابستان سال ۱۳۹۲ تلاش شد با یافتن راهکارهای جدید جذب منابع مالی، افزایش تولید، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تسهیل قوانین و زمینه برای شتاب یافتن توسعه صنعت پتروشیمی فراهم شود. به گزارش «ایرنا» صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی صنعت نفت از جمله صنایع مهم و ارزش آفرین کشور است. این صنعت با تاکید بر اولویت تامین نیاز داخل به‌عنوان یکی از گزینه‌های مهم صادرات غیرنفتی در شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری و گسترش صنایع جانبی اعم از صنایع تکمیلی یا صنایع تامین‌کننده نیازهای فنی، مهندسی و تحقیقاتی در کشور نقش اساسی دارد.

در این راستا صنعت پتروشیمی ایران به‌عنوان فراهم آورنده فرصت برای ایجاد ارزش افزوده و تبدیل مواد خام(نفت و گاز) به محصولات با ارزش در بین کشورهای خاورمیانه جایگاهی ویژه یافته است. با روی کار آمدن دولت یازدهم در تابستان سال ۱۳۹۲ تلاش شد که با یافتن راهکارهای جدید جذب منابع مالی و تسهیل قوانین، زمینه برای جهش دوم صنعت پتروشیمی فراهم شود. میزان تولید محصولات پتروشیمی در دوره زمانی تیرماه سال ۱۳۹۱ تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۲ معادل ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که در فاصله تیرماه سال ۹۲ تا تیرماه ۹۳ در همان رقم ثابت بود ولی و در فاصله زمانی تیرماه ۹۳ تا تیرماه ۹۴ به ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

همچنین در دوره زمانی تیرماه ۹۱ تا تیرماه سال ۹۲ مقدار ۱۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی به فروش رفته که در بازه زمانی تیرماه ۹۳ تا تیرماه ۹۴ به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است. میزان صادرات نیز از ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در فاصله زمانی تیرماه ۹۱ تا تیرماه سال ۹۲ به ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن(به ارزش ۲/ ۱۱ میلیارد دلار)در مقطع زمانی تیرماه ۹۳ تا تیرماه ۹۴ به ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن (۶/ ۱۰ میلیارد دلار) رسیده است.

طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی شامل ۶۷ طرح به ظرفیت ۶۱ میلیون تن است که به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. براساس مذاکرات انجام شده و از طریق همکاری وزارت نفت، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه، ال.سی طرح‌های الفین و متانول بوشهر، متانول سبلان، آمونیاک و اوره مسجد سلیمان، آمونیاک و اوره لردگان و آمونیاک و اوره هنگام و متانول کیمیای پارس خاورمیانه از طریق فاینانس چین فراهم شده است. همچنین ال‌سی طرح‌های ESBR صدف، الفین ایلام، PDH مهر پترو کیمیا و متانول سیراف از طریق صندوق توسعه ملی گشایش یافته و طبق اظهارات مسوولان بانک سپه اعتبار اسنادی طرح‌های خط لوله مرکز به‌صورت pre-advice اعلام شده است.

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، طرح پلی‌اتیلن سنگین ایلام به ظرفیت ۳۰۰هزار تن افتتاح و واحد بوتن یک پتروشیمی لرستان با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن راه‌اندازی شده است. همچنین در این مدت، طرح PBR/ SBR تخت جمشید ۴۸ هزار تن و واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی لرستان به مرحله تولید آزمایشی رسیده‏ است. طرح فاز دوم الفین کاویان نیز به ظرفیت یک میلیون و ۹۰ هزار تن آماده راه‏اندازی بوده و فقط منتظر دریافت خوراک از فازهای پارس جنوبی است. با توجه به راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز کشور در ماه‌های آینده مشکل کمبود خوراک واحدهای پتروشیمی رفع خواهد شد.