گروه نفت و پتروشیمی: فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی شهریور به بهره‌برداری می‌رسند. این در حالی است که گاز این فازها زمستان امسال وارد مدار شده و در حال حاضر بیش از ۳۷ میلیون متر مکعب تولید دارند. مجری فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی با اعلام این خبر گفت: امضای قرارداد طرح توسعه این فازها اواخر سال ۸۵ با شرکت‌های تاسیسات دریایی و قرارگاه خاتم امضا شد و در حالی‌که در حال حاضر ۱۰۴ ماه از آن زمان می‌گذرد و تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار برای آن هزینه شده در طرح اولیه زمان لازم ۵۲ ماه و سرمایه لازم ۳ میلیارد دلار برآورد شده بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رضا فروزش دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نهایی شدن قرارداد اجرای این پروژه در دی ماه ٨٥ گفت: به دلیل در اولویت قرار گرفتن این فاز برای تولید در دولت یازدهم، با انجام برخی تغییرات مدیریتی به‌صورت حرفه‌ای‌تر عمل کردیم و توانستیم با تمام محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها پروژه را به سرانجام برسانیم.

مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی افزود: اولویت‌بندی فازها در دولت یازدهم سبب شد تا پراکندگی اجرای پروژه‌ها از بین رفته و شاهد تمرکز مدیریت و تمرکز مالی در اجرای کار باشیم.

وی با اشاره به پیشرفت بخش فراساحل فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس‌جنوبی، پیشرفت سکوهای این دو فاز را به ترتیب ٩٨ و ۲/ ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون در حال آماده‌سازی تحویل موقت بخش فراساحل به بهره‌بردار هستیم و فکر می‌کنیم تا سه هفته آینده این کار تحقق یابد. مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس‌جنوبی پیشرفت بخش خشکی این فاز را ۷/ ۹۷ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون در مراحل نهایی راه‌اندازی هستیم، ضمن آنکه چهار ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه در مدار تولید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: واحد گوگردزدایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی از هفته گذشته وارد مدار شده و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته واحد اتان این پالایشگاه نیز از امروز شروع به کار می‌کند. فروزش حجم کلی سرمایه‌گذاری برای اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی را ٦ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود سه میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه و تاسیسات خشکی، ۲ میلیارد دلار در بخش‌های دریا و یک میلیارد دلار صرف حفاری چاه‌ها شده است.

به گفته وی بر اساس قرارداد اولیه توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری باید اجرا می‌شد.

مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس‌جنوبی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را مربوط به این فازها دانست و گفت: با افتتاح این فاز روزانه ١٩ میلیون دلار درآمد ارزی خواهیم داشت. فروزش با اشاره به اولویت قرار گرفتن فازهای ١٥ و ١٦ میدان گازی پارس‌جنوبی در دولت یازدهم گفت: با توجه به محدودیت‌های تامین منابع مالی و تحریم از اواخر سال ٩٢ تاکنون در بخش خشکی ٢٥٠ میلیون دلار و در بخش سکوهای دریایی ١٥٠ میلیون دلار هزینه شده است.

به گفته وی طی یک سال گذشته ١١ میلیارد ‌متر‌مکعب گاز و ٦,٧ میلیون بشکه میعانات گازی از فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی برداشت شده است.

فروزش هدف از اجرای این پروژه را پالایش و تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۰۵/ ۱ میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی، تولید سالانه یک میلیون تن اتان و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد اعلام کرد.