تصمیم‌های اصلی فروش نفت ایران توسط هیاتی متشکل از دو وزیر و سه مدیر باسابقه قدیمی کشور که به مسائل بانکی و نفتی آشنا هستند، گرفته می‌شود. به گزارش «شانا»، وزیر نفت با اشاره به اینکه فروش نفت، میعانات و فرآورده‌های آن یکی از پدید آورندگان زمینه‌های فساد در نفت است، تصریح کرد: در این زمینه، در یک سال گذشته تلاش شد آدم‌های حرفه‌ای با سابقه روشن در راس امور قرار گیرند و در معاملات نفتی بر‌اساس یک فرآیند و روش مشخص تصمیم‌گیری شود.

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه بسیاری از مشتریان نفتی ایران جدید هستند،گفت: معامله با مشتریان قدیمی همان روال عادی را طی می‌کند، اما معامله با مشتریان جدید باید با دقت انجام شود. وی با بیان اینکه هیاتی متشکل از پنج نفر از سطوح بالای مدیریتی، تصمیم نهایی در زمینه فروش نفت را می‌گیرند، اظهار کرد: این پنج نفر متشکل از دو وزیر سابق و سه مدیر قدیمی با سابقه کشور هستند که پس از تایید مقام‌های ارشد نظام انتخاب می‌شوند و تمام تصمیم‌های اصلی فروش نفت ایران را می‌گیرند. تصمیم‌گیری‌های آنها را وزیر نفت نیز باید تایید کند.

زنگنه با اشاره به اینکه پس از تشکیل این هیات‌، هیچ معامله‌ای در نفت نیست که دو نفر بنشینند کنار هم و معامله‌ای انجام دهند، افزود: این تیم پنج نفره باید در زمینه مسائل اصلی قراردادهای جدید تصمیم‌گیری کنند. خیلی بعید است این گروه با سلامت، اعتماد و شناختی که نسبت به آنها وجود دارد چیزی از دست شان در برود. البته فراموش نشود که شرایط ما دشوار است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران به مشتریانی که نمی‌شناسد نفت نمی‌فروشد، تاکید کرد: بسیاری از کشورها خواهان خرید نفت ایران هستند، ولی وقتی بررسی می‌شود، یک میلیون دلار هم در حسابشان پول نیست چه برسد به اینکه محموله نفت به آنها فروخته شود.