مذاکره ایران و عراق برای بهره‌برداری واحد از میادین نفتی مشترک

ایرنا: معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: تلاش می‌کنیم در مورد میدان‌های مشترکی که هیچ کدام از کشورها هنوز بهره‌برداری از آنها را آغاز نکرده‌اند، به تفاهم دست پیدا کنیم و در این خصوص مذاکرات جدی را با عراقی‌ها شروع کرده ایم. علی ماجدی در این باره افزود: تولیدکنندگان بزرگ نفت در دنیا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برای ارزیابی درست مخازن میدان‌های مشترک و برداشت صیانتی از آنها، بهترین راه بهره‌برداری به‌صورت یکپارچه‌سازی است.

وی با بیان اینکه، تولیدکنندگان نفت باید به جای رقابت و برداشت حداکثری به سوی همکاری سوق پیدا کنند، گفت: ما در داخل کشور تلاش می‌کنیم در مورد میدان‌های مشترکی که هیچ کدام از کشورها هنوز بهره برداری از آنها را آغاز نکرده‌اند، به تفاهم دست پیدا کنیم تا یک بهره‌بردار مشخص برای آنها تعیین شود. وی خاطرنشان کرد: اگر تولید از یک میدان شروع شده باشد، کشوری که میدان را توسعه بیشتری داده است، به آسانی نمی‌پذیرد که به‌طور مشترک از آن میدان بهره‌برداری کنند.

ماجدی با بیان اینکه، برای حصول نتیجه در این خصوص نیاز به پیگیری‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد، گفت: ما در این خصوص مذاکرات جدی را با عراقی‌ها شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به سابقه چنین توافقاتی در سایر نقاط جهان افزود: چنین توافقاتی برای برداشت از میادین نفتی مشترک، میان آمریکا، مکزیک، انگلیس و نروژ صورت گرفته است.