برآوردها بیانگر آن است که کل میزان تولید نفت خام چه متعارف و چه غیر متعارف تا سال 2035 سالانه به طور متوسط 13/1 درصد کاهش خواهد یافت.به گزارش «ایسنا»، با توجه به جایگاه امروزه نفت و گاز در تامین انرژی مورد‌نیاز جوامع بشری، تلاش در جهت اکتشاف میادین و منابع جدید نیز به یکی از مهم‌ترین موضوعات دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی انرژی مبدل شده و کشور‌های دارای این منابع درصدر توجهات بین‌المللی قرار گرفته‌اند.اما در حالی تمرکز بر میزان ذخایر و تولید نفت و گاز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که روند افزایشی منابع غیرمتعارف موجب شده تا تقاضا برای تولیدات کشورهای تولید‌کننده از منابع متعارف کاهش یابد. در نتیجه این امر بازارها به سرعت در حال تبدیل‌شدن به بازار محلی هستند. این در حالی است که معنا و مفهوم امروزی انرژی در بازار جهانی در حال کمرنگ شدن است.
۷۹ درصد ذخایر نفت قابل حصول دنیا در ۸ کشور
بر این اساس طبق گزارشی که معاونت برنامه ریزی طی آن به ترسیم وضع موجود و آینده نفت در ایران و مقایسه آن با جهان پرداخته است، میزان ذخایر قابل استحصال نفت خام در دنیا در سال ۲۰۱۱ معادل ۶/۱۶۵۲ میلیارد بشکه تخمین زده شده که نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد رشد یافته است. از این‌ میزان ذخایر حدود ۱/۴۸ درصد در خاورمیانه، ۷/۱۹ درصد در آمریکای جنوبی و مرکزی، ۲/۱۳ درصد در آمریکای شمالی، ۵/۸ درصد در اروپا و آسیا و هشت درصد در آفریقا واقع شده است.
در مجموع می‌توان گفت ۷۹ درصد ذخایر نفت قابل استحصال در هشت کشور جهان قرار دارند که در این بین، مجموع این ذخایر در ایران معادل ۲/۱۵۱ میلیارد بشکه بوده که حدود ۱/۹ درصد از ذخایر نفت جهان را به خود اختصاص داده است.
کاهش و افزایش‌های غیر‌متعارف
ایران با این میزان ذخیره بعد از ونزوئلا، عربستان و کانادا در مقام چهارم قرار دارد. در سال ۲۰۰۸، ۹۵ درصد میزان تولید جهان که معادل ۷/۸۱ میلیون بشکه در روز بوده، از منابع متعارف و پنج درصد باقی‌مانده از منابع غیرمتعارف تامین شده است، در حالی‌که این میزان در سال ۲۰۳۵ به ترتیب به ۵/۸۷ درصد و ۵/۱۲درصد تغییر خواهد کرد. بنابراین سهم منابع غیرمتعارف از کل تولید نفت افزایش خواهد یافت. طی همین سال‌ها سهم اعضای اوپک در تولید جهانی نفت از ۵/۴۱ درصد در سال ۲۰۰۸، به حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۳۵ افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر سهم تولید اعضای غیراوپک از ۵۸/۵ در سال ۲۰۰۸ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۳۵ کاهش می‌یابد.
این در حالی است که بین کشور‌های تولید‌کننده‌ عمده غیراوپک روسیه در سال ۲۰۰۸ سهم تولید ۵/۱۱ درصد از نفت خام عرضه شده در جهان و ۵/۱۹ درصد از تولید نفت غیراوپک را به خود اختصاص داده است.بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا این سهم به ترتیب در سال ۲۰۳۵ به ۱/۱۲ و ۹/۲۰ درصد برسد. از سویی دیگر بیش از ۳۰ درصد نفت خام تولید غیراوپک در منطقه آمریکای شمالی که شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک است، تولید می‌شود که سهم این کشور‌ها در سال ۲۰۳۵ به حدود ۳۲ درصد افزایش خواهد یافت.
پیش‌بینی کاهش تولید نفت خام ایران تا سال ۲۰۳۵
برآورد‌ها طی این سال‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید نفت خام ایران به‌طور متوسط سالانه ۲۷/۰ درصد کاهش خواهد یافت و از ۴/۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ به ۹/۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۵ خواهد رسید. در سال ۲۰۰۸ سهم تولید نفت ایران از کل تولید نفت جهان معادل ۹/۴ درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۵ به ۵/۳ درصد کاهش یابد.
همچنین در بین اعضای اوپک، ایران در سال ۲۰۰۸ دارای سهمی معادل ۸/۱۱ درصد بوده که این سهم در سال ۲۰۳۵ به ۵/۸ درصد کاهش خواهد یافت.
افزایش مصرف نفت خام در سال‌های پیش رو
بنابراین گزارش در سال ۲۰۰۸ میزان مصرف نفت خام در دنیا معادل ۷/۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است. پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۳۵ به‌طور متوسط سالانه ۴۴/۱ درصد رشد یافته و به ۹/۱۱۵ میلیون بشکه در روز برسد.