رضا کاظم‌‌‌نژاد در این باره به «شانا» گفت: دستگاه پیگ هوشمند به‌‌‌تازگی با همکاری پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی و بخش خصوصی ساخته شده است. تا پیش از این ناچار بودیم از خدمات شرکت‌های خارجی به‌‌‌منظور بررسی، تحلیل و آنالیز داخلی وضعیت خطوط لوله استفاده کنیم، اما هم‌‌‌اکنون این دستگاه در داخل کشور طراحی شده و مراحل ساخت آن تا ۹۰‌درصد پیشرفت دارد.

وی تاکید کرد: برای نخستین بار در دنیا از فناوری کاملا بومی برای این دستگاه استفاده شده است که هزینه‌‌‌های پیگرانی در داخل کشور را به اندازه قابل‌‌‌توجهی کاهش خواهد داد. این پروژه تا پایان نیمه نخست امسال تکمیل می‌شود و اگر بتوانیم تشریفات امضای قرارداد را به حداقل برسانیم، در خطوط لوله کشور نیز قابل استفاده خواهد بود. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی با تاکید بر اینکه سیاستگذاری انجام‌‌‌شده در پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی، حرکت به‌‌‌سوی پروژه‌‌‌هایی با نتیجه‌‌‌های عملیاتی است، افزود: خوشبختانه توانستیم با این رویکرد نو و تشویق شرکت‌ها، هزینه‌‌‌های جاری شرکت را در امر پژوهش به مقدار قابل‌‌‌توجهی کاهش دهیم.

وی یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه پژوهش و فناوری صنایع پالایشی را گوگردگیری از نفت کوره اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۵‌درصد نفت خام ورودی به پالایشگاه‌‌‌های کشور، به نفت کوره تبدیل می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. با حمایت از بخش خصوصی در این زمینه اقدام‌‌‌های موثری انجام شده و پایلوت دستگاه گوگردگیری از نفت کوره، در یکی از پالایشگاه‌‌‌های کشور در حال تکمیل است و تصور می‌‌‌کنیم تا پایان این ماه به پایان برسد و آماده کارهای مطالعاتی و نمونه‌‌‌برداری خواهد شد.مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی به طرح آب‌‌‌اندود کردن فرآورده‌‌‌های نفتی به‌‌‌عنوان یکی دیگر از طرح‌‌‌های این واحد اشاره کرد و گفت: آب‌‌‌اندود کردن فرآورده‌‌‌های نفتی سبب ارتقای بازده احتراق می‌شود. به این صورت که مقدار هیدروکربن‌‌‌های نسوخته، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌‌‌یابد و از سوی دیگر، آلایندگی احتراق به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌‌‌یابد. وی با اشاره به اینکه در پالایشگاه‌‌‌های مختلف نفت و گاز، همچنین در صنعت پتروشیمی، تعداد قابل‌توجهی توربین با نشان و ظرفیت‌‌‌های مختلف در حال استفاده است، گفت: در واحد پژوهش و فناوری در حال جمع‌‌‌آوری آمار و اطلاعات نمونه‌‌‌های پرمصرف و داخلی‌‌‌سازی این توربین‌‌‌ها، متناسب با دانش و فناوری روزآمد دنیا هستیم.