شانا: مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از آمادگی این شرکت برای جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت خبر داد و گفت: صادرات کنونی نفت خام ایران به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و به‌زودی نفت غرب کارون نیز روانه بازار می‌شود. سعید خوشرو روز گذشته در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اپک) در سنگاپور اظهار کرد: ایران با برخورداری از منابع غنی نفت و گاز، توانسته است طی یک قرن گذشته به‌طور پیوسته نقش مهمی در تامین تقاضای نفت و فرآورده‌های نفتی جهان ایفا کند. وی با بیان اینکه پایبندی شرکت ملی نفت ایران نسبت به همه تعهدهای خود در برابر مشتریان غیر‌قابل انکار است، افزود: در چند سال اخیر، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد که جهان نتواند از همه ظرفیت‌های این کشور به‌طور کامل بهره‌مند شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت: با لغو‌ تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خام ایران به سرعت افزایش یافت، تا جایی که تقریبا این مقدار به سطح پیش از تحریم‌ها رسیده است. وی با بیان اینکه بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی در زمانی اتفاق افتاد که مازاد عرضه وجود داشت، گفت: بر این اساس، بیشتر کارشناسان انتظار داشتند که بازگشت تولید و صادرات نفت خام‌ ایران به سطوح پیش از اعمال تحریم‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد. خوشرو دلیل بازگشت سریع نفت ایران به بازارهای جهانی را نقش کلیدی و تاریخی ایران در بازار نفت عنوان کرد و افزود: علاقه شدید متقاضیان نسبت به خرید نفت خام ایران از دیگر دلایل بازگشت سریع نفت ایران به بازار به شمار می‌آید. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: بر همین اساس ایران در نظر دارد که نسبت به افزایش مستمر تولید خود مطابق با شرایط بازار و تقاضای مشتریان ادامه دهد. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه سخنرانی در اوپک با اشاره به اینکه میزان تقاضای نفت‎خام در آسیا به‌ویژه پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، در مقایسه با دیگر نقاط جهان در حال افزایش است، تصریح کرد: می‌توان آسیا را به‌عنوان محرک تقاضای جهانی نفت خام در سال‌های اخیر قلمداد کرد. خوشرو به توسعه پالایشگاه‌های جهان به‌ویژه در آسیا و افزایش تقاضای انواع نفت خام‌ فوق سنگین اشاره کرد و گفت: همسو با این موضوع شرکت ملی نفت برنامه‌ریزی کرده است که ۲ نوع نفت خام جدید فوق سنگین با نام‌های کوروش(لایه نفتی پارس جنوبی) و غرب کارون را عرضه کند. وی تصریح کرد: نفت‎خام ‌کوروش از چند ماه گذشته به بازارهای جهانی صادرشده و قرار است نفت خام غرب کارون نیز به‌زودی به بازارهای جهانی عرضه شود.

به گفته وی، میزان تولید میعانات گازی ایران هم اکنون به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز برای مصارف داخلی استفاده می‌شود. خوشرو افزود: بر اساس برنامه قرار است میزان مصرف میعانات گازی در ایران با راه‌اندازی ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح فراگیر پالایشی سیراف متشکل از ۸ پالایشگاه هر یک با ظرفیت پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه، افزایش یابد. وی از کره‌جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار میعانات گازی ایران نام برد و گفت: ژاپن و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر مشتریان میعانات گازی ایران به شمار می‌روند. وی همچنین اخباری را که در‌باره کاهش صادرات میعانات ایران در روزهای اخیر منتشر شده، تایید کرد. به گزارش «ایسنا» این مقام ارشد شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که ایران قصد دارد صادرات نفت خام و میعانات خود را تا پایان سال ۲۰۱۷ حفظ کند؛ اما فعالیت‌های تعمیراتی، کاهش ذخایر نفت و تقاضای داخلی رو به رشد، صادرات را محدود خواهد کرد.

به گفته وی، صادرات میعانات به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی در میدان پارس جنوبی از روزانه ۵۵۰ هزار بشکه در ۱۵ ماه گذشته، به حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. وی پیش‌بینی کرد که فعالیت‌های تعمیراتی که به‌دلیل یک مشکل فنی در پارس جنوبی است، یک تا دو ماه به طول بینجامد. خوشرو گفت: ما ذخایر عظیمی از میعانات داشتیم؛ اما این ذخایر به پایان رسیده است و ناچاریم صادرات میعانات را به‌دلیل تقاضای داخلی، کاهش دهیم. خوشرو گفت: ایران در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که دومین واحد جداکننده میعانات پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد فعالیت شود، ممکن است واردات بنزین را متوقف کند.وی همچنین این مطلب را که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مانعی برای صادرات تهران به اروپا است، رد کرد. خوشرو همچنین تهدیدهای هند برای کاهش واردات نفت خام ایران را کم‌اهمیت شمرد و افزود: صادرات به هند به طور متوسط ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. این مقام شرکت ملی نفت ایران گفت: سایر مشتریان خواستار خرید نفت بیشتری از ما شده‌اند. بنابراین ما نسبت به کاهش واردات هند نگران نیستیم.