ایسنا: وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای IPC فرصت بسیار خوبی برای زنجیره تولیدکنندگان در بخش نفت است، گفت: توتال در قرارداد منعقد شده جز مدیریت کار و مهندسی مخزن هیچ کار دیگری را خود انجام نمی‌دهد. بیژن نامدار زنگنه در نشست با فعالان اقتصادی خوزستان که در محل استانداری در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در قراردادهایی که فاینانس می‌شوند، کشور خارجی کاری نمی‌کند تا در داخل کشور طرف قرارداد اشتغال ایجاد شود، بلکه به دنبال آن است تا اشتغال و کار در کشور خودش ایجاد شود. در قراردادهایی که به‌صورت فاینانس انجام می‌شوند، حدود ۷۵ درصد کار در کشور فاینانس‌کننده انجام می‌شود و باقی آن در داخل ایران است. وزیر نفت تصریح کرد: ساخت بخش کمی از تجهیزات در بحث قراردادهای فاینانس با چانه‌زنی‌های فراوان در اختیار ایران قرار می‌گیرد و عمدتا کارهای ساخت ساختمان و عمرانی در درون کشور انجام می‌شود. در این زمینه چاره‌ای نداریم و به دلیل اینکه پولی برای انجام کارها نداریم، مجبور هستیم تا بسیاری از کارها را با فاینانس انجام دهیم. این مساله باعث می‌شود تا تولیدی در کشور صورت نگیرد یا اگر تولیدی نیز انجام می‌شود با چنین شرایطی باشد.

زنگنه با بیان اینکه قراردادهای IPC که در وزارت نفت امضا می‌شوند و پولی که می‌دهند پول آزاد و دلار نیست، عنوان کرد: توتال در قرارداد منعقد شده جز مدیریت کار و مهندسی مخزن هیچ کار دیگری را خود انجام نمی‌دهد. توتال در این قرارداد نه حفاری می‌کند و نه لوله می‌سازد و باید سایر کارها را به‌صورت مناقصه در اختیار لیست شرکت‌هایی که وزارت نفت تایید می‌کند، قرار دهد. وی ادامه داد: در این مناقصات اگر ۱۰۰ درصد کار را شرکت‌های ایرانی برنده شوند نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام ۵ میلیارد دلار در بحث قرارداد توتال می‌تواند در اختیار شرکت‌های داخلی قرار بگیرد. در این زمینه تنها یک شرط وجود دارد که باید شرکت‌های ایرانی دارای صلاحیت باشند. این صلاحیت، صلاحیت عبادی و سیاسی نیست، بلکه شرکت‌ها باید دارای صلاحیت فنی باشند.

وزیر نفت اظهار کرد: ایرانی‌ها معمولا در کارهای فنی گیر می‌کنند و حتی در بحث قراردادها گاهی خطر اینکه شرکت‌های ایرانی از لیست مناقصه‌ها حذف شوند وجود دارد. برخی شرکت‌های داخلی در ایران به حادثه افتخار می‌کنند اما در دنیا به دنبال آن هستند تا کارها بدون حادثه انجام شوند اما برخی شرکت‌های داخلی به اینکه در کارهایشان کشته می‌دهند، افتخار می‌کنند. زنگنه عنوان کرد: شرکت‌های داخلی باید یاد بگیرند تا در کلاس بین‌المللی کار کنند. در این زمینه در بحث قرارداد توتال اعلام کرده ایم تا برای شرکت‌های داخلی کارگاه آموزشی برگزار شود. همچنین توتال شرایط تایید صلاحیت شرکت‌ها را برای شرکت‌های داخلی شرح دهد. تا زمانی که توتال بخواهد از شرکت‌های برای بحث مناقصه‌ها دعوت کند حدود ۶ تا ۸ ماه فرصت باقی مانده و در این زمینه شرکت‌ها می‌توانند خود را با شرایط تطبیق دهند و آماده کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های داخلی اگر در بخشی ضعف دارند باید شریک خارجی خود را تقویت کنند و باهم در مناقصات شرکت و پیروز شوند. در قرارداد توتال اگر ساخت داخل تا ۱۰ درصد گران‌تر باشد، به شرکت داخلی کار واگذار می‌شود و این مساله در اسناد قرارداد آورده شده است. وزیر نفت با بیان اینکه اولویت در ادبیات حقوقی معنا ندارد، اظهار کرد: تمام شرکت‌های ایرانی معتبر را توتال ارزیابی و توان و مشکلات آنها را به‌طور کامل بررسی کرده است. زنگنه اعلام کرد: قرارداد توتال برعکس قرارداد‌های فاینانس که محدودیت سقف بسیار جدی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی دارند، هیچ محدودیتی ندارند و در این زمینه امیدواریم تا حدود ۷۰ درصد از این قرارداد به شرکت‌های ایرانی اختصاص پیدا کند. وی افزود: اگر این کار انجام نگیرد از شرکت‌های ایرانی طلبکار خواهیم بود، زیرا ۵میلیارد دلار کار برای آنها فراهم شده است و باید بتوانند کار را بگیرند.