رشد نفت در فضای مبهم الجزایر

دنیای اقتصاد: خبر کاهش مجدد سطح موجودی انبارهای نفتی آمریکا، بهای نفت را در مسیر صعودی قرار داد. روز گذشته رشد قیمت‌ها با سیگنال‌های بنیادین بازار در حالی اتفاق افتاد که نگرانی از عدم توافق در الجزایر همچنان بر بازار سایه افکنده است(تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز از نتیجه قطعی این نشست خبری در دست نیست.) اما اظهارات وزرای اوپک در چند روز گذشته بسیار ضد و نقیض بوده و بازار را در فضای تعلیق فرو برده است. هر چند اوپکی‌ها اعلام کرده‌اند به مذاکرات ادامه خواهند داد اما درصورت عدم توافق یقینا کاهش قیمت نفت تنها دستاورد مذاکرات الجزایر برای بازار خواهد بود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۶۰ سنت رشد کرد و به ۲۷/ ۴۵ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز رشد ۷۵ سنتی را تجربه کرد و ۷۲/ ۴۶ دلار بر بشکه معامله شد.

موجودی انبارها در سراشیبی سقوط

چندی است که موجودی انبارهای نفتی آمریکا در مسیر کاهشی قرار گرفته است. این هفته نیز برخلاف آنچه کارشناسان در نظر‌سنجی رویترز اعلام کرده بودند، موسسه نفت آمریکا(API) خبر از افت مجدد آنها داده است. بر اساس داده‌های API موجودی انبارهای نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ سپتامبر مصادف با دوم شهریور ۷۵۲ هزار بشکه کاهش یافته و به ۴/ ۵۰۶ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که خبرگزاری رویترز رشد ۸/ ۲ میلیون بشکه‌ای این ذخایر را پیش‌بینی کرده است. همچنین موسسه پلاتس اعلام کرد حجم ذخایر انبارها هفته گذشته رشد ۳/ ۲ میلیون بشکه‌‌ای داشته است، پلاتس حجم موجودی فرآورده‌های نفتی را بدون تغییر اعلام کرد. داده‌های رسمی مربوط به حجم ذخایر انبارهای نفتی آمریکا از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور(EIA) شامگاه روز چهارشنبه هر هفته منتشر می‌شود، بنابراین در زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در خصوص آن در دست نیست.

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی رخ داد که در پی ناامیدی به حصول توافقی بین کشورهای صادرکننده نفت در الجزایر، قیمت‌ها روز سه‌شنبه نزدیک به ۳ درصد افت کرد. در این روز وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه اعلام کرد که ایران تا رسیدن به تولید ۲/ ۴ میلیون بشکه در روز مقدار تولید خود را محدود نخواهد کرد و به طرح فریز تولید نخواهد پیوست. روز گذشته آخرین روز برگزاری پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی بود، این نشست که در الجزایر برگزار شد و در زمان تنظیم این گزارش هنوز به پایان نرسیده و از نتیجه قطعی نشست کشورهای عضو اوپک در حاشیه نشست IEF خبری در دست نیست. مطرح شدن دوباره طرح فریز تولید طی دو ماه گذشته موجب شد قیمت نفت در مسیر صعودی قرار گیرد. با این حال هرچه به این نشست نزدیک شدیم امیدها به توافق بین کشورهای عضو اوپک بیشتر رنگ باخت. از سویی کشورهای حاضر در اوپک اعلام کرده‌اند که به مذاکرات ادامه خواهند داد و در نشست رسمی این سازمان که در نوامبر سال جاری میلادی(حدود دو ماه بعد) در خصوص بازار توافق خواهند کرد.

گمانه زنی کشورهای عضو اوپک در حالی در فضای مبهمی انجام می‌شود که همه داده‌های بنیادین بازار نشان از ضعف قیمت‌ها طی یک سال آینده دارد. به طور مثال سازمان تجارت جهانی(WTO) پیش‌بینی خود از رشد تجارت جهانی در سال جاری میلادی را حدود یک سوم کاهش داد. بر اساس گزارش این سازمان ضعف تجارت جهانی از ضعف اقتصادی چین و کاهش واردات آمریکا نشات می‌گیرد. اینگونه پیش‌بینی‌ها همگی بر ضعف سمت تقاضای بازار دلالت دارند. کامرز بانک نیز روز گذشته خبر از ضعف سمت تقاضای بازار نفت داد، بر اساس گزارش بخش کالایی این بانک ضعف تقاضای بازار در ماه‌های آینده را به عنوان عواملی که موجب افزایش فشار بر قیمت نفت می‌شود، معرفی کرد. به تازگی موسسه گلدمن ساکس نیز با اخطار در خصوص بازار نفت، پیش‌بینی قیمتی خود را در سه ماه پایانی سال جاری میلادی کاهش داد. کارشناسان این موسسه از تداوم مازاد عرضه در بازار نفت خبر داده و پیش‌بینی قیمتی خود را از ۵۰ دلار به ۴۳ دلار رساندند.