ایسنا: هند در راستای گسترش پیوندهای اقتصادی و انرژی در دوران پساتحریم و افزایش واردات نفت از ایران، در تلاش برای در اختیار گرفتن یک میدان نفتی کشف شده ایرانی است.

بر این اساس خبرگزاری پرس تراست هند (PTI) به نقل از منابع آگاه گزارش داد: شرکت نفت هند (IOC) که بزرگترین شرکت نفت این کشور است حق اداره و تولید نفت از این میدان کشف شده را به ایران پیشنهاد کرده است تا از روابط خریدار- فروشنده با شریک استراتژیک خود فاصله بگیرد. طبق پیشنهاد شرکت نفت هند، نفت تولید شده از این میدان می‌تواند به هند صادر شود. این شرکت در سال مالی گذشته ۲/ ۱ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد و در سال مالی که از اول آوریل آغاز شده، به دنبال سه برابر کردن میزان وارداتش است.

علاوه بر شرکت نفت هند، شرکت ONGC Videsh هم به دنبال توسعه دو میدان کشف شده از ۱۶ میدانی است که ایران احتمالا مشارکت در آنها را به‌زودی به مناقصه خواهد گذاشت. میادینی که شرکت (ONGC) به‌دنبال آنهاست، جدا از میدان فرزاد‌B است که مذاکرات برای حق توسعه آن در مراحل پیشرفته قرار دارد. شرکت OVL در سال ۲۰۰۸ میدان فرزاد‌B را در خلیج فارس کشف کرد. این میدان ۵/ ۱۲ تریلیون فوت مکعب ذخایر قابل بهره‌برداری دارد. به گفته منابع آگاه، هند پس‌از لغو تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه، ممکن است حداکثر ۲ میلیون تن نفت خام در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ از ایران وارد کند.