گروه تاریخ اقتصاد- مذاکرات نمایندگان دارالشورای ملی روز پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1286 شمسی درباره مشکل نان، نظامنامه‌های ایالتی، بودجه مالیاتی و... ادامه یافته است که خلاصه آن‌را در زیر می‌خوانید:
حاج سیدنصرالله: موضوع مذاکرات امروزه نظامنامه وزارت داخله است.
حاج محمدتقی: بهتر این است که مذاکره نظامنامه وزارت داخله را محول به روز دیگر فرمایید، چیزی که امروزه اهمیتش زیادتر است، مساله نان است؛ خوب است در خصوص عمل نان هر اقدامی را که صلاح می‌دانید اکیدا اقدام شود، زیرا که امروز نزدیک است از اغتشاش عمل نان دکاکین بازار بسته شود.
محقق الدوله: به طور اطمینان عرض می‌کنم در خصوص عمل نان از طرف مجلس اقدامات لازمه به عمل آمده آنچه را که شما دیدید ما هم نظیر آن را دیدیم امید است تا عصر اسباب آسودگی خلق فراهم شود، امروز هم رؤسای کمپانی در دربار مجلس منعقد نموده بودند با وزرا در این خصوص مذاکرات لازمه را نموده‌اند؛ امید است بر وجه صحیح موجبات آسایش عامه تا شب مهیا شود.
آقا میرزا محمود خوانساری: بنده در این انجمن بودم، ولی فعلا ما نمی‌توانیم اطمینان حاصل نماییم تا ساکت بمانیم، بهتر این است نتیجه اقدامات وزارت داخله به مجلس ابلاغ شود تا موجب اطمینان ما و موکلین شود.
مؤتمن الممالک: از زمان مرسوم محمدشاه تاکنون هزار و چهار صد قریه از املاک طهران جزو خالصجات بوده اکنون هم باقی است، باید بدانیم گندم این املاک چطور شده و کجا است؟!
وکیل‌التجار: عجالتا این مساله هم به درد ما نمی‌خورد، چند روز قبل که در خصوص عمل نان مذاکره شده حجج‌ اسلام فرمودند که هر کس گندم دارد و نمی‌دهد، باید بیاورند و بفروشند. نتیجه این مطلب چطور شد؟
حاج سیدعبدالحسین شاهنشاهی: آنچه از این دو سه روزه مسموع می‌شود دلالت بر این دارد که این مقاصد از طرف خبازها تولید شده به علت اینکه کمپانی گندم رسانیده، ولی آنها نان به خلق نمی‌رسانند.
آقا میرزامحمود: اهل طهران بدانند که هر روزه در هزار و هشتصد تومان از بابت تفاوت عمل نان داده می‌شود، این هم حال نان است که می‌بینیم حکومت هم اقدام نمی‌کند که خباز را آورده سیاست کند.
وکیل‌التجار: حال که این طور اقدام شده بهتر این است فعلا نتیجه مجلس را از وزارت بخواهید، شرحی بنویسید که نتیجه مذاکره با روسای کمپانی چه شده اطلاع بدهید تا اطمینان حاصل شود.
رییس: اگر مجلس بخواهد اطلاع صحیح حاصل نماید، باید مختصری به حاج امین‌الضرب بنویسد و نتیجه مذاکرات را بخواهد تا معلوم شود.
وکیل التجار: چند مساله مهمی بود که باید در مجلس عرضه دارم تا اقدامات لازمه به عمل آید؛ یکی نظامنامه انجمن‌های ایالتی است که به حمدالله تمام شده و به صحه فرستاده شد، دیگر متمم قانون اساسی که آن‌هم انشاءالله دفعه سیم قرائت شده به اتمام می‌رسد،
مساله دیگر بودجه مالیه است که تاکنون از این کمیسیونی که منعقد است بنده هیچ نتیجه ندیده‌ام،
الان دو ماه از اول سال گذشته است و مالیات گرفته می‌شود، گمانم این است دیگر نشود تغییر داد. فعلا اگر لازم است اعضای کمیسیون تغییر داده شود.
محتشم السلطنه رقعه دیگر از طرف وزارت داخله که در جواب رقعه مجلس نوشته شده بود ارائه داشتند؛ آقا سید محمد تقی قرائت نمودند که خلاصه آن به این مضمون بود: رقعه مجلس در باب گندم واصل گردید در حضور وزیر مخصوص و اقبال الدوله و حاج امین‌الضرب و معین‌التجار مذکرات لازمه شد، عجالتا تا اندازه تهیه شده بقیه هم تهیه می‌شود، امید است تا فردا عصر خاطر شریف وکلای عظام از این حیث آسوده شود.
آقای تقی زاده: یکی دیگر مساله مجازات آصف‌الدوله است که مانده چون مساله استرداد اسرا را با مجازات آصف الدوله از هم جدا کردیم باید سریعا به مجازات آصف الدوله اقدام شود. دو مطلب است که یکی برای مجلس از اهم امور است و یکی برای دولت، اما اولی مساله آصف‌الدوله است که مدت سه ماه یا بیشتر یا کمتر به مذاکره آن مشغول شدیم و در تمام روزنامه‌های دنیا نوشته شد. حالا باید حکما نتیجه برای این‌قرار بدهیم این است که بعد از مذاکرات زیاد و خسته شدن تا ۱۵ روز قرار شد محاکمه و مجازات آصف‌الدوله قطع شود، حتی بنده تصریح کردم که باید وزیر داخله وقت اصلاح داشته باشد و نیز مکرر گفته شده که تغییر وزارت ربطی به وزارتخانه ندارد باید تمام اجزا و دفتر آن وزارتخانه به طوری‌که در همه جا معمول است، مشغول کار باشد و این پانزده روز وقت که معین شده بود روز سوم یا دوم آن تغییر وزارت به عمل آمد، حال می‌شود آن دو سه روز را بر آن مدت افزوده کرد، اما مطلب دوم که خیلی اهمیت دارد برای دولت امنیت آذربایجان است که وزیر داخله هم جدا اقدامات لازمه در امنیت آذربایجان و رسیدن حقوق قشون آنجا به عمل آورند.
حاجی محتشم‌السلطنه: البته باید اقدامات لازمه به عمل آمده و امنیت داده شود، اما این مساله بدیهی است وقتی‌که در شهری انقلاب باشد حواشی آن شهر هم شبهه ندارد منقلب خواهد شد و این فقره مدتی است در آذربایجان جاری است، پس به جهت رفع این انقلاب‌ها مدت لازم است و تا قوانین حکام و انجمن‌های ایالتی فرستاده نشود مشکل است آن نتیجه واقعی به عمل آید؛ ولی به اقتضای وقت لازم است اقدامات وافیه بشود.
(در این‌موقع حاج امین‌الضرب ورود به مجلس نموده رییس اظهار فرمودند ببینیم جناب حاج امین‌الضرب چه خبر خوشی از بابت گندم و عمل نان می‌دهند که اسباب اطمینان شود)
حاج امین‌الضرب: دیروز گندم برای خودمان از قم و جاهای دیگر رسید و به نانواها داده شد، امروز هم که رفتم دربار به جهت مطالبه باقی گندم که باید دولت و ملاکین بدهند، بعضی اقدامات شده از آن جمله آن هزار و هفتصد خرواری که قرار بود که جناب اقبال الدوله از بابت خالصه بدهند و تا حال نداده بودند دیروز هزار خروار وکسری آن را به محل حواله دادند و هفتصد خروارآن را هم خودشان گندمی داشتند که گفتند برای احتیاط ذخیره شده، از آن گندم را خواستند کمپانی بدهد، در هر صورت امیدوارم انشاءالله دیگر عمل نان بهتر شده و مردم آسوده شوند.