گروه مسکن: مرکز آمار ایران از کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی در زمستان سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه یک‌سال قبل از آن خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در زمستان سال ۹۲، اندکی بیش از ۱۸۵ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است که این میزان در سال ۹۱، معادل بیش از ۱۹۵ هزار واحد مسکونی بوده است. به این ترتیب، تعداد واحدهای مسکونی جدید در سال ۹۲، با کاهش ۵ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که اگر چه تعداد پروانه‌های ساختمانی

صادر شده در زمستان ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافته است اما مساحت زیربنا در سال ۹۲، نسبت به سال ۹۱ بیش از ۵ درصد افزایش داشته است.

به این ترتیب در سال ۹۲، بیش از ۳۵ میلیون مترمربع جواز ساخت صادر شده است که با در نظر گرفتن تعداد واحدهایی که پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند متوسط متراژ هر یک از این واحدها ۱۸۹ مترمربع بوده است.

سال قبل از آن، یعنی زمستان سال ۹۱، مجموعا بیش از ۳۳ میلیون مترمربع جواز ساختمانی صادر شده که با احتساب تعداد واحدها، میانگین هر واحد مسکونی ۱۶۹ مترمربع بوده است.

همچنین براساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد پروانه‌های ساختمانی در زمستان سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال ۹۱، بیش از ۲ درصد کاهش داشته است.

در زمستان سال ۹۲، بیش از ۵۸ هزار پروانه ساختمانی جدید صادر شده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال ۹۱، بیش از ۵۹ هزار مورد بوده است.