گروه مسکن - به‌رغم گذشت نزدیک به ۲ ماه از فصل نقل و انتقال مسکن، هنوز یخ رکود خرید و فروش در این بازار آب نشده است. طی چند هفته اخیر فایل‌های فروش و اجاره آن دسته از آژانس‌های املاک که به روزنامه دنیای اقتصاد برای چاپ ارسال می‌شد کاملا نشان‌دهنده رکود در بازار مسکن است.

این در حالی است که کسادی بازار «خرید و فروش» و «رهن و اجاره» مسکن در دو سه هفته اخیر به مراتب بیشتر از فصل گذشته است.

آژانس‌های املاکی که فایل‌های قیمتی را به روزنامه ارسال می‌کنند. در فصل بهار ۸۶ روزانه ۵۰ الی ۶۰ ردیف پیشنهادی از فایل‌های فروش و اجاره را ارسال می‌کردند اما اکنون همین آژانس‌ها روزانه ۵ الی ۶ ردیف پیشنهادی را ارائه می‌کنند. مدیران این آژانس‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گویند: وضعیت بازار اجاره به قدری بحرانی است که مستاجرین هرگز تمایلی به تعویض مسکن ندارند و حاضر هستند صاحبخانه اندکی بر اجاره بیافزاید و در همان خانه بنشینند و قرارداد را تمدید کنند.

مدیران آژانس‌ها درباره کسادی بازار خرید و فروش ملک نیز چنین می‌گویند: در شرایط فعلی هیچ‌کس حاضر به خرید یا فروش ملک نیست. بلکه همه منتظر وقوع نوعی شرایط تازه در بازار هستند. مدیر یک آژانس املاک در غرب تهران نیز تاکید می‌کند: متقاضیان خرید خانه در انتظار کاهش قیمت‌ها به‌واسطه اجرا شدن تصمیمات جدید دولت هستند و فروشندگان ملک نیز به نوعی منتظر یک جهش بزرگ دیگر از جانب قیمت‌ها هستند.براساس این گزارش همین تفکرات موجب شده عملا در فصل تابستان - که بیشترین نقل مکان‌ها در این فصل در مقایسه با سایر فصول سال انجام می‌شود - شاهد تداوم رکودی به مراتب سردتر از مواقع دیگر باشیم.