حداکثر تراکم و ارتفاع ساختمان‌های پایتخت در طرح جامع شهر تهران به ترتیب ۴ و ۵طبقه است.

مخبر کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب طرح جامع طی هفته‌های گذشته در شورای شهر تهران افزود: طرح جامع پس از رفت و برگشت‌ها و بررسی‌های متعدد کارشناسی در جلسات شورای شهر طی هفته‌های گذشته با تغییراتی تصویب و به شورای عالی شهرسازی ارائه شد. دکر خسرو دانشجو میزان تراکم و ارتفاع ساختمانی را از جمله تغییرات در طرح جامع عنوان و اظهار داشت: مشاور طرح جامع برخلاف نظر شورای شهر تهران، میزان تراکم ساختمانی را ۲، ۳ و ۴طبقه پیش‌بینی کرده بود که شورای شهر پس از بررسی و مباحث کارشناسی این میزان را با تغییر به ۴ و ۵طبقه، تصویب کرد.

مخبر کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: هم‌اکنون میزان تراکم ساختمانی در تهران ۴ و ۵طبقه است و شورای شهر نیز رقم فعلی را در طرح جامع حفظ کرده است.

وی علت این تصمیم اعضای شورای شهر تهران را توسعه مراکز خدماتی، فرهنگی و فضای سبز بیان کرد و گفت‌: در تهران با مشکل کمبود زمین جهت احداث مراکز فرهنگی، خدماتی و فضای سبز مواجهیم و اگر میزان تراکم در ارتفاع ساختمان‌ها طبق پیشنهاد مشاور ۲، ۳ و ۴ طبقه می‌شد، بخش عمده‌ای از زمین‌ها اشغال و میزان فضای باز جهت احداث مراکز یادشده کاهش می‌یافت، در این صورت با مشکل تراکم ساختمانی و کمبود فضاهای فرهنگی، خدماتی و فضای سبز مواجه می‌شدیم.

دانشجو افزود: به همین دلیل شورای شهر تهران تصمیم گرفت تا میزان تراکم و ارتفاع فعلی یعنی ۴ و ۵طبقه‌ای که سال‌های گذشته اجرا شده را حفظ کرده و سرمایه‌گذاران و شهروندان با این شرایط وفق یابند.

وی گفت: بر این اساس، تراکم پایه مالی (یعنی هر شهروندی که بدون پرداخت عوارض جنبی می‌تواند ساخت‌وساز کند)، همان ۱۲۰درصد قبلی بوده و اگر این میزان به ۲۴۰ یا ۳۰۰درصد برسد، مابقی با توجه به شرایط منطقه باید با پرداخت عوارض جنبی خریداری شود، اما ارتفاع ساختمان‌ها در تهران بیش از ۴ و ۵طبقه نخواهد بود.

مخبر کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مجوز ساخت و ساز بیش از ۴تا۵ طبقه صادر نمی‌شود، افزود: منظور از ۴تا۵طبقه بدون احتساب زیرزمین و پیلوت است.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در طرح جامع، فروش اضافه تراکم به معنای تراکم فروشی سابق و در حقیقت بلند مرتبه‌سازی و برج‌سازی در مناطق شکل گرفته شهر تهران، وجود نخواهد داشت.

دانشجو گفت: بلند‌مرتبه‌سازی تنها در مناطق محدودی چون منطقه ۲۲که دارای فضای باز زیادی است، آن هم با شرایط در نظر گرفته شده مجاز بوده و در مناطق شمالی که هم اکنون شکل گرفته، برج‌سازی وجود نخواهد داشت.

مخبر کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران که سابقا تعیین میزان جمعیت در طرح جامع برای تهران را یکی از اشکالات طرح جامع عنوان کرده بود در این خصوص توضیح داد: با تعیین میزان تراکم و ارتفاع، اشکال وارد شده به تعیین جمعیت نیز برطرف شد. وی افزود: اشکال دیگر طرح جامع تصمیم‌گیری درباره تصمیمات کشوری وظایف شهرداری بود که این مباحث نیز به دلیل این که بر عهده مجلس بوده و از حیطه وظایف شورا خارج است، از طرح جامع حذف شد.

دانشجو یادآور شد: طرح جامع هم اکنون پس از ارائه از سوی شورای شهر و استانداری تهران به شورای عالی شهرسازی رفت تا پس از سال‌ها بی‌برنامگی، تهران با برنامه مدیریت شود.