در حال حاضر ۱۳۰ شهر و ۶۰۰ روستای دارای بافت تاریخی در کشور وجود دارد که براساس ضوابط خاص و جدید، اجازه نوسازی در این بافت‌ها داده می‌شود. محمد علی طبرسا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در‌خصوص بافت‌های تاریخی کشور افزود: سال گذشته بافت‌های تاریخی شهری و روستایی انتخاب و با همکاری وزارت کشور، برنامه ریزی و اقدامات لازم در جهت راهبردی کردن و احیای این بافت‌ها صورت گرفته و به‌زودی به مرحله نهایی می‌رسد.

مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اعتبار بافت‌های تاریخی نسبت به سال گذشته کمتر شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت بافت‌های تاریخی به لحاظ بصری آزار دهنده است، به همین دلیل طراحی بافت‌های تاریخی به جهت ضابطه‌مند کردن آنها در اولویت برنامه‌های سازمان قرار دارد.

مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری را بهسازی، بازسازی و نوسازی بافت‌ها دانست و گفت: در صورت ضابطه‌مند شدن بافت‌های تاریخی، مدیریت شهری نیز می‌تواند در طراحی و بهسازی معماری شهری بهتر از گذشته و براساس ضوابط خاص عمل کند.

طبرسا گفت: به منظور اندازه‌گیری میزان مداخله در بافت‌های تاریخی و براساس مستند سازی آنها ابتدا باید تعیین محدوده بافت‌های تاریخی مشخص شود و این امر مستلزم ضابطه‌مند شدن بافت‌های تاریخی است.

وی همچنین به منظور دسترسی سهل و آسان مردم ساکن در بافت‌های تاریخی به امکانات اولیه و رفع مشکلات اضطراری، اجازه روانسازی در بافت‌های تاریخی نیز داده می‌شود.

مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: اصفهان، شیراز، گرگان، میبد، یزد و... از جمله شهرهای تاریخی کشور محسوب می‌شوند.