هشدار کارشناسان در مورد افزایش حبابی قیمت زمین در شمال

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: با وجود تاخیر چند دهه‌ای احداث آزادراه تهران- شمال، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت راه‌اندازی این آزادراه تحول بزرگی را در قیمت‌های زمین و مسکن در شمال کشور شاهد خواهیم بود. بنابر این‌گزارش هم‌اکنون شمال کشور از نظر آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی شرایط مناسبی برای ساخت و ساز خانه‌های ویلایی دارد به طوری که زمین‌های شمال که زمانی مامن بکرترین جنگل‌ها و مناطق سبز و‌آرام بود امروز مملو از خانه‌ها و مجتمع‌های ویلایی است.

ساخت و ساز ویلا در نواحی شمالی کشور به خصوص در استان مازندران به حدی رونق گرفته که بسیاری از افراد متمول را برای سرمایه‌گذاری و در عین حال بهره برداری از این رفاه به آنجا کشانده است.

با جدی شدن بحث احداث آزادراه تهران- شمال از حدود ۱۱سال پیش و گمان بهره‌برداری ۷ ساله از آن، نظر سرمایه‌گذاران بسیاری برای ساخت و ساز بدین منطقه جلب شد و از همان زمان روند صعودی قیمت‌ها در این محدوده آغاز شد.

با کارشناسان و صاحب‌نظران در این خصوص به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا از تحولات نرخ زمین و مسکن در این مناطق آگاه شویم که در پی می‌آید.

مشارکت با بنیاد مستضعفان برای ساخت آزادراه از اول اشتباه بود

پورشیرازی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی اظهار داشت: پیش از صحبت در‌خصوص تغییر قیمت‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها باید در مورد قطعیت بهره‌برداری از احداث آزادراه تهران-شمال صحبت کنیم چرا که هنوز بهره‌برداری از این آزادراه مشخص نیست.

پورشیرازی اظهار داشت: احداث آزادراه ۵/۱۰۲کیلومتری تهران شمال در سال ۵۳ مصوب شد و قرار بر این بود که این پروژه از سال ۵۶ آغاز به کار کند که بنا به دلایل مختلف تا سال ۷۵ به تعویق افتاد.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه در اواسط احداث آزادراه تهران شمال مسیر اتوبان از کن به نور به طرف چالوس تغییر داده شد، گفت: این اتفاق اشتباه بزرگی بود. پورشیرازی با بیان اینکه سرعت در آزادراه ۹۰کیلومتر مصوب شده بود گفت: با تغییرات داده شده سرعت در آزادراه به ۸۰کیلومتر تغییر یافت.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به تغییرات داده شده در آزادراه اظهار داشت: آزادراه تهران- شمال به سادگی‌ای که گفته می‌شود راه‌اندازی نمی‌شود. پورشیرازی با اشاره به واگذاری احداث بزرگراه به بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: بنیاد طی این سال‌ها موفق به اجرای موفقیت‌آمیز پروژه نشده است.

براساس این گزارش در ۱۰سال پیش که احداث تونل بدون برگزاری مناقصه به بنیاد مستضعفان واگذار شد، با انعقاد قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان و ایجاد شرکت آزادراه تهران- شمال، کل هزینه احداث این آزادراه معادل ۱۵۴۰میلیارد ریال و طول مدت اجرا نیز ۷سال برآورد شد و مقرر شد که کل هزینه اجرای طرح توسط طرف مشارکت (شرکت احداث‌کننده وابسته به بنیاد) تامین شود و در مقابل معادل ۳۰درصد هزینه احداث آزادراه مذکور از طریق عوارض از وسائل نقلیه عبوری و ۷۰درصد بقیه هزینه از محل واگذاری ۵/۹۲میلیون مترمربع اراضی ملی تامین شود و وزارت راه نیز بابت خرید و آزادسازی مسیر و دیگر اقدامات جانبی در طول زمان اجرای طرح ۱۵۰میلیارد ریال پرداخت کند.با این وجود تاکنون کمتر از ۱۰درصد پروژه پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری احداث آزادراه به بنیاد از اول اشتباه بوده، تصریح کرد: اخیرا بحث‌هایی در خصوص واگذاری احداث پروژه به چینی‌ها مطرح شده است.

پورشیرازی همچنین در خصوص تاثیر احداث آزادراه تهران- شمال بر قیمت زمین و مسکن در آن محدوده اظهار داشت: به طور قطع با توسعه راه‌های زمینی و تغییر کاربری اراضی، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با ابراز نگرانی از بروز هیجان کاذب با اعلام اخبار غیرکارشناسی از زمان بهره‌برداری از آزادراه تهران - شمال گفت: نگرانی وجود دارد مبنی بر اینکه انتشار چنین اخباری باعث افزایش کاذب قیمت‌ها شود. وی افزود: بروز هیجان کاذب در این خصوص فقط موجب سوء‌استفاده رانت‌خواران می‌شود.

پورشیرازی در خصوص زمان دقیق بهره‌برداری از آزادراه تهران شمال اظهار داشت: در زمان نزدیک نباید انتظار بهره‌برداری از آزادراه را داشته باشیم.

دور از تصور است

احمدرضا سرحدی‌زاده، کارشناس مسکن با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که پیش روی احداث آزادراه تهران - شمال وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این امر بهره‌برداری از آزادراه در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

سرحدی‌زاده با اشاره به مشکلات فنی، زیست‌محیطی و مالی پیش روی احداث آزادراه تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر‌های شمالی ظرفیت این حجم جمعیت را ندارد، بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال بر بار ترافیکی شمال کشور می‌افزاید.

وی افزود: با توجه به این مشکلات بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال در آینده نزدیک دور از تصور است.

کارشناس مسکن تصریح کرد: به طور قطع با بهره‌برداری از این آزادراه حجم عظیمی از مردم و سرمایه‌داران بدان سمت برای خرید و فروش و سرمایه‌گذاری می‌روند و این امر موجب افزایش قیمت می‌شود. در عین حال افزایش تقاضا برای خرید ویلا می‌شود.

سرحدی‌زاده در‌خصوص زمان قطعی بهره‌برداری از این آزادراه اظهار داشت: با توجه به کندی پیشرفت پروژه نباید زودتر از ۱۰ سال آینده منتظر بهره‌برداری از آزادراه باشیم.

کارشناس مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری چینی‌ها برای احداث آزادراه خاطر نشان کرد: ما متاسفانه تصور نادرستی از چینی‌ها داریم چرا که صنعتگران چینی امروز با ۱۰ سال قبل بسیار متفاوت شده‌اند. وی با بیان اینکه چینی‌ها در ۱۰ سال قبل همواره به دنبال بازار بوده‌اند، تصریح کرد: امروز صنعتگران چینی هستند که شرایط بازار را تعیین کرده و مشتری‌ها را گزینش می‌کنند. به گفته وی، این مشتری‌ها هستند که باید به دنبال صنعتگران چینی باشند، چرا‌که شرایط آنها با گذشته کاملا متفاوت شده است.

سرحدی‌زاده خاطر نشان کرد: به طور قطع چینی‌ها دیگر حاضر نیستند که با شرایط ما کار کنند از این رو نباید برای همکاری با آنها تعلل کنیم.