800میلیارد تومان برای ساخت و ساز به تعاونی‌ها اختصاص می‌یابد

گروه مسکن- مجید حیدری: وزیر تعاون گفته است که ۸۰۰میلیارد تومان برای تعاونی‌هایی که مطابق آیین‌نامه طرح جامع مسکن، وارد ساخت و ساز شوند، در نظر گرفته شده است. محمد عباسی اعلام کرد که قرار است تا پایان برنامه چهارم توسعه سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی در کشور احداث شود، بنابراین بخش تعاونی برای انجام این کار قابلیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، اختصاص ۸۰۰میلیارد تومان به تعاونی‌های سازنده مسکن در حالی صورت می‌گیرد که دولت نیز در نظر دارد زمین‌هایی را در قالب اجاره ۹۹ساله به سازندگان تعاونی مسکن ارائه کند.

به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی سهم بخش تعاون در کشور از ۵درصد کنونی به ۲۵درصد افزایش یابد بنابراین ارائه تسهیلات ویژه اعم از زمین با اجاره ۹۹ ساله و تسهیلات بانکی در همین راستا باشد.

تعاونی‌های مسکن کم بازده

با وجود آنکه دولت در تلاش است تا سهم تعاونی‌ها را در بخش ساخت و ساز مسکن افزایش دهد اما بررسی عملکرد سالیان اخیر تعاونی‌ها، بیانگر عملکرد ضعیف آنها است.

هر چند که سابقه فعالیت تعاونی در کشور دارای عمر چندانی نیست اما حیات جدی تعاونی‌ها در کشور بیشتر به دو دهه اخیر باز می‌گردد.

غالب فعالیت این تعاونی‌ها نیز در حوزه ساخت مسکن و واگذاری آنها به متقاضیان این کالا بوده اما برخی‌از این تعاونی‌ها در حوزه اجرا، عملکرد موفقی نداشته‌اند.

به اعتقاد تعدادی از کارشناسان نه تنها در برخی تعاونی‌های ساخت مسکن، ساخت و ساز جدی صورت نمی‌گیرد بلکه محملی برای انجام کارهایی غیر از ساخت و ساز شده است.

در مقابل برخی از فعالان بخش تعاونی بر این نظریه پافشاری می‌کنند که اگر در برخی تعاونی‌ها سوء استفاده رخداده، ناشی از نظارت ضعیف دولت بر عملکرد آنها است.

انبوه‌سازی بهترین گزینه برای ساخت مسکن

در حالی که دولت در تلاش است تا با ارائه تسهیلات مختلف، زمینه حضور تعاونی‌ها را در امر ساخت‌وساز مسکن توسعه دهد از محافل مختلف خبر رسیده انبوه‌سازی در ۲سال اخیر حدود ۴۰درصد کاهش داشته است.

این اتفاق در حالی رخ داده که با وجود نیاز سریع به ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی، در شرایط کنونی، موجی از تقاضا، سایه‌ به سایه اهداف و برنامه‌های دولت را تعقیب کرده و هر آینه ممکن است که این اهداف را به چالش بکشند.

بر اساس آمارهای رسمی، سال ۸۵ با ساخت ۴۱۰هزار واحد مسکونی به پایان رسید، هر چند که طبق برنامه چهارم توسعه میزان ساخت مسکن در سال نخست همین برنامه، باید حداقل ۷۰۰هزار واحد و در سال پایانی برنامه چهارم توسعه رقم ساخت‌وساز، از مرز یک‌میلیون واحد مسکونی در سال گذر کند.

به نظر می‌رسد، دولتمردان از عقب‌نشینی انبوه‌سازان در زمینه ساخت انبوه مسکن غافل مانده‌اند، با این حال در صورت ادامه بی‌میلی انبوه‌سازان و سیل تقاضای بالای مسکن، ممکن است سیاست‌های دولت را دچار دست‌انداز کند.

ناظران بازار مسکن بر این باورند که اگر دولت در تلاش است تا پاسخ مناسبی به تقاضای مسکن متقاضیان بدهد. بهترین گزینه دلجویی از انبوه‌سازان مسکن و حرکت شانه به شانه با بخش خصوصی است.

به اعتقاد آنها، با وجود کارنامه نه چندان درخشان تعاونی‌های مسکن‌ساز، ساخت انبوه مسکن توسط انبوه‌سازان آبی بر آتش تقاضای بالای مسکن در سال‌های آتی بوده و از جابه‌جایی احتمالی شاخص‌های قیمت مسکن در آینده جلوگیری خواهد کرد.